Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/A0B04C2L
Anotace:
Kurz je určen pro zahraniční studenty studující v češtině, nadále rozvíjí jejich jazykové znalosti a dovednosti s přihlédnutím k praktickým potřebám studentů technické vysoké školy.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde:
A0B04C2L
Cíle studia:
Cíl kurzu: Naučit zahraniční studenty samostatné práci s odborným textem, pohotově a plynule se vyjadřovat o odborných otázkách i v běžných životních situacích, zdokonalit se v písemném vyjadřování.
Obsah:
není na české wikipedii nebo není rozpracováno (má např. je jeden odstavec)
je zajímavé pro české čtenáře
je možné k němu najít zdroje informací v češtině (nemusí být česky všechny)
bude ho možné pomocí tzv. wikilinků propojit s jinými tématy na wikipedii
následovat styl typický pro wikičlánky
délka textu 300 - 450 slov
míra odbornosti textu odpovídá stylu wikipedie
. text obsahuje odkazy na zdroje
. druh odkazů odpovídá požadavkům na články na wikipedii
. text obsahuje 1 - 3 související obrázky
Osnovy přednášek:
LEKCE 1
seznámení se s typickým stylem psaní pro wikipedii:
. analýza článků
. hledání společných rysů
LEKCE 2
seznámení s technickými podmínkami psaní na wikipedii:
. prezentace
. Wikipedia: Your first article.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Your_first_article
. Wikipedia: Summary style.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Summary_style
. Wikipedia: Tutorial.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Tutorial
. praktické vyzkoušení
. úkol - najít si téma odpovídající zadání
LEKCE 3 - 4
hledání modelů pro daný typ textu
. najít podle svého vybraného tématu "modelové články" (4 - 6)
. uvědomit si, které informace texty obsahují a o čem se naopak nezmiňují
. vytvořit si podle modelových článků obecnou osnovu - pořadí informací
. typická slovní zásoba, fráze k tématu
. např. pokud chce student psát o nějakém městě, podívá se, jak typicky vypadají texty popisující města, jaké mají podkapitoly, obrázky atd.
LEKCE 5 - 6
hledání zdrojů informací
. na základě osnovy rozdělit text na hlavní části
. k jednotlivým částem najít zdroje
. jednotlivé části heslovitě popsat (fakta, klíčová slova/fráze) a zaznamenat i daný zdroj
LEKCE 7
představení témat před třídou
. prezentace - na základě připravené osnovy
. diskuse
LEKCE 8
psaní prvního nástinu textu
především zachycení stěžejních faktů
rozčlenění do kapitol dle osnovy
názvy kapitol - dle tématu i "modelových článků"
LEKCE 9
první feedback
. vzájemná kontrola prvních draftů se zapojením učitele
. návaznost textu
. zachycení základních informací o tématu
. vhodnost nadpisů
. srozumitelnost pro běžného čtenáře
. něco chybí/přebývá
LEKCE 10
první úprava
. zahrnutí relevantních návrhů z feedbacku do textu
. další práce na textu
LEKCE 11
druhý feedback
. psaní textu
. průběžná kontrola učitelem
LEKCE 12
práce s wiki - formátem
. práce na wiki-pískovišti
. formátování částí textů
. vkládání linků
. vkládání odkazů na zdroje
. vkládání obrázků
LEKCE 13
dokončování textu
. finální kontrola
. vzájemná kontrola textů
kontrola a opravy učitelem
LEKCE 14
nahrávání textů
. uložení textů na wikipedii
- opravení chyb (výhrady od správců Wikipedie)
Osnovy cvičení:
LEKCE 1
seznámení se s typickým stylem psaní pro wikipedii:
. analýza článků
. hledání společných rysů
LEKCE 2
seznámení s technickými podmínkami psaní na wikipedii:
. prezentace
. Wikipedia: Your first article.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Your_first_article
. Wikipedia: Summary style.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Summary_style
. Wikipedia: Tutorial.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Tutorial
. praktické vyzkoušení
. úkol - najít si téma odpovídající zadání
LEKCE 3 - 4
hledání modelů pro daný typ textu
. najít podle svého vybraného tématu "modelové články" (4 - 6)
. uvědomit si, které informace texty obsahují a o čem se naopak nezmiňují
. vytvořit si podle modelových článků obecnou osnovu - pořadí informací
. typická slovní zásoba, fráze k tématu
. např. pokud chce student psát o nějakém městě, podívá se, jak typicky vypadají texty popisující města, jaké mají podkapitoly, obrázky atd.
LEKCE 5 - 6
hledání zdrojů informací
. na základě osnovy rozdělit text na hlavní části
. k jednotlivým částem najít zdroje
. jednotlivé části heslovitě popsat (fakta, klíčová slova/fráze) a zaznamenat i daný zdroj
LEKCE 7
představení témat před třídou
. prezentace - na základě připravené osnovy
. diskuse
LEKCE 8
psaní prvního nástinu textu
především zachycení stěžejních faktů
rozčlenění do kapitol dle osnovy
názvy kapitol - dle tématu i "modelových článků"
LEKCE 9
první feedback
. vzájemná kontrola prvních draftů se zapojením učitele
. návaznost textu
. zachycení základních informací o tématu
. vhodnost nadpisů
. srozumitelnost pro běžného čtenáře
. něco chybí/přebývá
LEKCE 10
první úprava
. zahrnutí relevantních návrhů z feedbacku do textu
. další práce na textu
LEKCE 11
druhý feedback
. psaní textu
. průběžná kontrola učitelem
LEKCE 12
práce s wiki - formátem
. práce na wiki-pískovišti
. formátování částí textů
. vkládání linků
. vkládání odkazů na zdroje
. vkládání obrázků
LEKCE 13
dokončování textu
. finální kontrola
. vzájemná kontrola textů
kontrola a opravy učitelem
LEKCE 14
nahrávání textů
. uložení textů na wikipedii
- opravení chyb (výhrady od správců Wikipedie)
Literatura:
zdroje dodané vyučujícím na moodle
Požadavky:
znalost češtiny na úrovni B1-B2
Poznámka:
Předmět není určen pro studenty, kteří ho mají jako svůj mateřský/úřední jazyk. |
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 27.7.2024 17:50:58, semestry: L/2024-5, L/2023-4, Z/2024-5, Z/2023-4, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |