Popis předmětu - B3M35RSA
B3M35RSA | Řídicí systémy automobilu | ||
---|---|---|---|
Role: | PV | Rozsah výuky: | 2P+2S |
Katedra: | 13135 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Haniš T. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Haniš T. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Efremov D., Haniš T., Švancar J., Vošahlík D. | Semestr: |
Anotace:
Cíle studia:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními řídicími systémy v moderním automobilu. Po absolvování předmětu bude mít student přehled o základních metodách reprezentace jízdní dynamiky, základních komponentách vozu a řídicích algoritmech asistenčních systémů včetně systémů autonomního vedení vozu.Osnovy přednášek:
Osnova přednášek:1. | Model vozidla, podélná a příčná dynamika vozu, kinematický a dynamický model | |
2. | Model vozidla, podélná a příčná dynamika vozu, kinematický a dynamický model | |
3. | Pohonné ústrojí vozu, hybridní vozidla (P0 – P4), elektrická vozidla | |
4. | Pohonné ústrojí vozu, hybridní vozidla (P0 – P4), elektrická vozidla | |
5. | Bateriové systémy, modelování, Systém správy baterie (BMS), SOC, SOH | |
6. | Senzory v automobilu | |
7. | Vývoj software v automobilovém prostředí, systémový přístup pro tvorbu projektů v automobilovém prostředí | |
8. | Podélná dynamika, základní systémy, ABS, kontrola trakce | |
9. | Pokročilé systémy řízení podélné dynamiky vozu, adaptivní tempomat | |
10. | Základní systémy stabilizace a řízení příčné dynamiky vozu, ESP, Vektorování trakčního momentu, řiditelná zadní náprava | |
11. | Pokročilé systémy řízení příčné dynamiky vozu, vedení vozu v pruhu | |
12. | Autonomní řízení, plánování trajektorie | |
13. | Autonomní řízení, orientace v prostoru, plánování a řídicí komponenty | |
14. | Rezerva |
Osnovy cvičení:
Cvičení tematicky navazují na přednášky ve formě praktické implementace teoreticky probíraných témat.1. | Implementace kinematického a dynamického modelu vozu | |
2. | Implementace kinematického a dynamického modelu vozu | |
3. | Modelování hybridního ústrojí vozu | |
4. | Implementace základního systému distribuce výkonu ve vozidle s hybridním pohonem | |
5. | Implementace náhradního modelu bateriového systému | |
6. | Implementace systému odhadu základních parametrů baterie | |
7. | Implementace termo-regulačního systému | |
8. | Implementace ABS/ASR systému | |
9. | Implementace algoritmu kontroly podélné rychlosti vozu, (adaptivního) tempomatu | |
10. | Implementace systému elektronické stabilizace vozu | |
11. | Implementace algoritmu kontroly příčné rychlosti vozu | |
12. | Implementace algoritmů autonomní řízení | |
13. | Implementace algoritmů autonomní řízení | |
14. | Implementace algoritmů autonomní řízení |
Literatura:
Povinná:literatura: •Limebeer, D. J. N., a Matteo Massaro. 2018. Dynamics and Optimal Control of Road Vehicles. Oxford, United Kingdom ; New York, NY: Oxford University Press. Kniha je přístupná online přes univerzitní knihovnu. •Pacejka, Hans, a I. J. M. Besselink. 2012. Tire and Vehicle Dynamics. 3. vyd. Amsterdam: Butterworth-Heinemann. Kniha je přístupná online přes univerzitní knihovnu. •Vlastní studijní materiály poskytnuté na webu předmětu. Doporučená:literatura: •Robert Bosch, GmbH. 2019. Bosch Automotive Handbook. 10. vyd. Wiley. •Schramm, Dieter, Manfred Hiller, a Roberto Bardini. 2018. Vehicle Dynamics: Modeling and Simulation. 2. vyd. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag.Požadavky:
Klíčová slova:
Dynamika vozu, Asistenční systémy řidiče, hybridní a elektrické trakční ústrojí vozuPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
MPKYR_2021 | Před zařazením do oboru | PV | 3 |
Stránka vytvořena 16.3.2025 12:50:31, semestry: L/2024-5, Z,L/2025-6, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |