Popis předmětu - B3B35RO1
B3B35RO1 | Roboti | ||
---|---|---|---|
Role: | P | Rozsah výuky: | 1P+3L |
Katedra: | 13135 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Hlinovský M. | Zakončení: | KZ |
Přednášející: | Hlinovský M., Krsek P., Petrucha V., Štětka M. | Kreditů: | 4 |
Cvičící: | Osob je mnoho | Semestr: | Z |
Anotace:
Cílem předmětu je vzbudit zájem o program, o jeho hlavní myšlenky, představit možnosti, rozvinout zvídavost a motivovat studenty, aby se těšili na další studium včetně náročných teoretických předmětů v celém průběhu studia. Studenti v týmech (obvykle tříčlenných) navrhnou a realizují jednoduché autonomní mobilní roboty (např. ze stavebnice LEGO Mindstoms) schopné splnit zadané úlohy. Hned na začátku studia studenti poznají podstatu tvůrčí inženýrské a výzkumné práce, kdy k úspěšnému zvládnutí úkolu je zapotřebí skloubit mnoho různých dovedností a poznatků, teoretických i praktických. Stavebnice mají studenti k dispozici po celou dobu semestru, částečně tedy řeší zadané úlohy mimo školu. Cvičení slouží především pro konzultace a ověření výsledků, ke kterému jsou typicky nutná speciální hřiště.Osnovy přednášek:
1. | Úvod, organizace předmětu, vysvětlení projektů řešených ve cvičeních | |
2. | Vysvětlení hardwaru a softwaru používaných stavebnic včetně příkladů | |
3. | Systémy a modely, základní vlastnosti, zajímavé příklady řídicích systémů | |
4. | Senzory a aktuátory pro robotiku, jejich funkce a základní principy | |
5. | Elektronika v robotech – od hlídání stavu baterie po řídicí jednotku | |
6. | Robot, robotika - stavba inteligentního stroje, příklady | |
7. | Přehled o tom co to znamená inteligence v robotu |
Osnovy cvičení:
1. | Organizace cvičení, rozdělení do týmů, zapůjčení stavebnic, zadání projektu č. 1, práce v týmech na projektu č. 1 - Mechanická konstrukce | |
2. | Práce v týmech na projektu č. 1 - Mechanická konstrukce a programování | |
3. | Práce v týmech na projektu č. 1 - Návrh a implementace regulátoru | |
4. | Práce v týmech na projektu č. 1 - Softwarové úpravy a ladění | |
5. | Kontrolní den a vyhodnocení projektu č. 1, zadání projektu č. 2, práce v týmech na projektu č. 2 - Mechanická konstrukce | |
6. | Práce v týmech na projektu č. 2 - Mechanická konstrukce a programování | |
7. | Práce v týmech na projektu č. 2 - Programování a testování | |
8. | Práce v týmech na projektu č. 2 - Softwarové úpravy a ladění | |
9. | Kontrolní den a vyhodnocení projektu č. 2, zadání projektu č. 3, práce v týmech na projektu č. 3 - Mechanická konstrukce | |
10. | Práce v týmech na projektu č. 3 – Mechanická konstrukce a programování | |
11. | Práce v týmech na projektu č. 3 – Programování a testování | |
12. | Práce v týmech na projektu č. 3 – Softwarové úpravy a ladění | |
13. | Kontrolní den a vyhodnocení projektu č. 3, zápočty, vrácení stavebnic | |
14. | Zápočty, náhradní termín odevzdání a předvedení projektu č. 1 nebo projektu č. 2 nebo projektu č. 3, vrácení stavebnic |
Literatura:
[1] | Doporučená literatura: Výtah z výukových materiálů – Programování v jazyce Python, Programování v jazyce C, Identifikace a regulace soustavy – diskrétní PID regulace, | |
[2] | bakalářské a diplomové práce na téma platformy LEGO Mindstorms řešené na Fakultě Elektrotechnické, ČVUT v Praze | |
[3] | Materiály k předmětu Roboti na moodle.fel.cvut.cz | |
[4] | https://education.lego.com/en-us | |
[5] | https://www.eduxe.cz/ | |
[6] | LEGO Robotics and more [Online], Available: http://robotics.benedettelli.com/ | |
[7] | LEJOS Java for LEGO Mindstorms [Online], Available: http://www.lejos.org/ | |
[8] | Bricx Command Center 3.3 [Online], Available: http://bricxcc.sourceforge.net/ | |
[9] | Python for EV3 https://education.lego.com/en-au/support/mindstorms-ev3/python-for-ev3 |
Požadavky:
Stránky předmětu: https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=5171Poznámka:
Stránky předmětu: https://moodle.fel.cvut.cz/mod/page/view.php?id=89964 |
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
BPKYR_2021 | Před zařazením do oboru | P | 1 |
Stránka vytvořena 23.3.2025 05:50:44, semestry: Z/2024-5, Z,L/2025-6, L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |