Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
Anotace:
Cílem tohoto kurzu je stručně seznámit posluchače s metodami modelování mechanických struktur za účelem optimalizace umístění senzorů a akčních členů. Dále následuje návrh robustního řízení prostorových módů pro účely tlumení.
Cíle studia:
Cílem tohoto kurzu je stručně seznámit posluchače s metodami modelování mechanických struktur za účelem optimalizace umístění senzorů a akčních členů. Dále následuje návrh robustního řízení prostorových módů pro účely tlumení.
Obsah:
Předmět je zaměřen na pokročilé řízení mechanických struktur s nezanedbatelnou flexibilitou. Všechny uvedené metody pro návrh řízení předpokládají dostupnost matematického modelu získaného metodou konečných prvků (FEM). Diskutována budou témata útlumu vibrací, pasivní i aktivní, řízení dopředné a zpětné vazby, kolokované a nespojené řízení a tvarování vstupních signálů. Úkoly návrhu řízení budou formulovány jako optimalizační úkoly, jmenovitě optimalizace H, včetně některých strukturálních omezení na ovladači.
Osnovy přednášek:
Osnova:
Flexibilní struktury modelů: vstupní výstupní modely
Flexibilní struktury modelů: stavové modely
Flexibilní struktury beze změny: metody návrhu klasického řízení
Flexibilní modely struktur: optimální řízení
Flexibilní modely struktur: robustní ovládání
Aktivní tlumicí systémy
Kontrola tvaru
Aeroelastické systémy
Aktivní potlačení chvění
Případová studie 1: aktivní tlumicí systém vozu metra
Případová studie 2: flexibilní letadlo Airbus ACFA 2020
Případová studie 3: morfovací křídlo a aktivní tlumení kmitání
Závěrečné shrnutí
Osnovy cvičení:
Aeroelastické systémy
Aktivní potlačení chvění
Případová studie 1: aktivní tlumicí systém vozu metra
Případová studie 2: flexibilní letadlo Airbus ACFA 2020
Případová studie 3: morfovací křídlo a aktivní tlumení kmitání
Literatura:
G. | | Schandl, P. Lugner, C. Benatzky, M. Kozek, A. Stribersky: |
"Comfort enhancement by an active vibration reduction system for a flexible railway car body";
International Journal of Vehicle System Dynamics, 45 (2007), 9; 835 - 847.
M. | | Kozek, C. Benatzky, A. Schirrer, A. Stribersky: |
"Vibration Damping of a Flexible Car Body Structure Using Piezo-Stack Actuators";
awarded as Best Application Paper at the 17th IFAC World Congress, Seoul, Korea (invited paper); 07-06-2008 - 07-11-2008; in: "Proceedings of the 17th IFAC World Congress", (2008), 6 pages.
C. | | Benatzky, M. Kozek, H. Jörgl: |
"Comparison of controller design methods for a scaled metro vehicle - flexible structure experiment"; American Control Conference, New York City, USA,; 07-11-2007 - 07-13-2007; in: "Proceedings of the 2007 American Control Conference", (2007), ISBN: 1-4244-0989-6; Paper ID WeA06.4, 6 pages.
Požadavky:
Základy teorie řídicích systémů. Modelování a simulace. Systémy a signály.
Poznámka:
Cílem tohoto kurzu je stručně seznámit posluchače s metodami modelování a řízení mechanických struktur. |
Klíčová slova:
FEM model, optimalizace umístění senzorů, aktivní tlumení
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 27.7.2024 17:50:58, semestry: L/2024-5, L/2023-4, Z/2024-5, Z/2023-4, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |