Popis předmětu - B0B39VAR
B0B39VAR | Virtuální a rozšířená realita | ||
---|---|---|---|
Role: | PS | Rozsah výuky: | 2P+2L+8D |
Katedra: | 13139 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Sedláček D. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Sedláček D., Žára J. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Havlík T., Sedláček D. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/course/B0B39VARAnotace:
Absolventi předmětu získají přehled o aktuálním stavu, principech a technologiích spojených s pojmy virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR). V rámci přednášek se probírá virtuální a rozšířená realita primárně ve vztahu k uživateli a jeho fyziologickým limitům.Cíle studia:
Naučit se metody a algoritmy používané v oblasti virtuální reality. Získat praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací interaktivních virtuálních světů s náhlavním displayem.Obsah:
Přednášky obsahují nejprve úvod do problemtiky VR a AR a důležitá témata z počítačové grafiky. Následují interakční koncepty používané ve VR, seznámení se s lidským viděním a rozpoznáváním světa a postupy pro sledování pozice a pohybu uživatele. Rozšířené realitě (na mobilu, v brýlých a dalším typům) je věnován dostatečný prostor. Na prakticky zaměřených cvičeních si studenti vytvoří v malých týmech (2-3 studenti) vlastní virtuální svět a vyzkouší si individuálně tvorbu rozšířené reality a 3D foto-rekonstrukce. Pro cvičení je k dispozici dostatečný počet náhlavních displejů s ovladači pro celou učebnu (Meta Quest 2). Doporučeným frameworkem pro tvorbu je herní engine Unity3D nebo UE5, ale zájemci nejsou na něj limitováni.Osnovy přednášek:
1. | Úvod do Virtuální a Rozšířené reality, základní přehled témat | |
2. | Počítačová grafika pro virtuální realitu | |
3. | Návrh VR 1 - Interakce uživatele s virtuáním prostředím | |
4. | Návrh VR 2 - Uživatelské rozhraní a prototypování | |
5. | 3D rekonstrukce (z fotografí, ze stereo obrazu, hloubkové kamery) | |
6. | Rozšířená realita 1 - druhy a způsoby kompozice obrazu | |
7. | Rozšířená realita 2 - rozpoznávání světa v okolí uživatele | |
8. | Jazyky pro popis virtuální reality (X3D) | |
9. | VR na webu (WebVR a další frameworky) | |
10. | Audio ve VR | |
11. | Světlo a optika | |
12. | Sledování uživatele ( Tracking ) | |
13. | Lidské vnímání a zpoždění VR systému | |
14. | Rozšiřující témata z VR a AR (náhradní přednáška) |
Osnovy cvičení:
1) | Seznámení se s učebnou, vytvoření dvoučlených týmů, nastavení prvního projektu | |
2) | Prezentace navržených scénářů (projektů) | |
3) | Tvorba VR světa | |
4) | Tvorba VR světa | |
5) | UI | |
6) | Odevzdávka 1. části sem práce | |
7) | Textury | |
8) | Interakce | |
9) | 3D scan / 3D rekonstrukce | |
10) | Audio | |
11) | 3D scan / 3D rekonstrukce | |
12) | Rozšířená realita | |
13) | Rozšířená realita | |
14) | Kontrola projektů, zápočty |
Literatura:
Steven M. LaValle - Virtual Reality, Cambridge University Press 2019 Jason Jerald - The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality, ACM Books 2015 Dieter Schmalstieg, and Tobias Hollerer, Augmented Reality: Principles and Practice (Usability), Addison Wesley 2016Požadavky:
Znalost programování a využívání knihoven v jazyku C#, Java nebo C++. viz také http://vyuka.iim.cz/y39mm1:y39mm1. Základní orientace v tvorbě 3D grafky (předměty VGO nebo TDM) a implementace v herním engine (předměty HRY nebo TVS).Poznámka:
Stránky předmětu na: https://moodle.fel.cvut.cz |
Klíčová slova:
virtuální realita, rozšířená realita, VR, AR, 3D rekonstrukce, HMDPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
BPSIT_2021 | Před zařazením do oboru | PS | 5 |
BPSIT2_2021 | Technologie pro multimédia a virtuální realitu | PS | 5 |
Stránka vytvořena 25.4.2025 15:53:03, semestry: Z/2025-6, L/2024-5, Z,L/2026-7, L/2025-6, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |