Popis předmětu - B0B16FI1
| B0B16FI1 | Filozofie 1 | ||
|---|---|---|---|
| Role: | P, V, PV | Rozsah výuky: | 2P+2S |
| Katedra: | 13116 | Jazyk výuky: | CS |
| Garanti: | Zamarovský P. | Zakončení: | KZ |
| Přednášející: | Zamarovský P. | Kreditů: | 4 |
| Cvičící: | Zamarovský P. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B0B16FI1Anotace:
Probírají se postavy a myšlenky antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky.Osnovy přednášek:
| 1. | Základní pojmy, porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu | |
| 2. | Thalés a mílétská škola, otázka hledání prapodstaty (arché). Pojetí duše | |
| 3. | Pýthagoras a pýthagorejci | |
| 4. | Hérakleitos z Efezu, dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií | |
| 5. | Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy negativních pojmů | |
| 6. | Anaxagorás, Empedoklés, pojímání hmoty | |
| 7. | Atomismus, absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu | |
| 8. | Sofisté a sofistika, krize poznání, člověk měřítkem, ateismus | |
| 9. | Sókratés, život, vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox | |
| 10. | Megarská filosofie (paradox Lháe), kynikové, kyrenaikové | |
| 11. | Platón, svět idejí, podobenství o jeskyni, demokracie, filosofie matematiky | |
| 12. | Aristotelés, aristotelismus a scholastika, Tomáš Akvinský a tomismus. | |
| 13. | Epikureismus a stoicismus, pyrrhonismus, alexandrijská škola | |
| 14. | Křesťanství a filozofie, sv. Augustin, Boethius (sv. Severin) |
Osnovy cvičení:
| 1. | Pojem filozofie. Příklady mýtů. | |
| 2. | Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše. | |
| 3. | Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .). | |
| 4. | Hérakleita z Dresu, příklady interpretace. | |
| 5. | Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua). | |
| 6. | Pojímání hmoty za antiky a dnes. | |
| 7. | Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu. | |
| 8. | Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady. | |
| 9. | Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody. | |
| 10. | Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox. | |
| 11. | Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni. | |
| 12. | Aristotelská logika a fyzika. | |
| 13. | Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes. | |
| 14. | Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus. |
Literatura:
| 1. | Zamarovský P. Příběh antické filosofie, nakl. VUT, Praha 2005 | |
| 2. | Zamarovský P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007 | |
| 3. | Kratochvíl Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakl. Juza, Praha 1993 | |
| 4. | Tretera I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996 | |
| 5. | Bondy E., Poznámky k dějinám filosofie III. Antická filosofie, Vokno, Praha 1994 |
Požadavky:
Posluchači absolvují během semestru tři testy a vypracují prezentaci na dohodnuté téma.Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
| Stránka vytvořena 7.11.2025 17:51:23, semestry: Z/2025-6, L/2026-7, L/2025-6, L/2024-5, Z/2026-7, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |