Popis předmětu - B1B14ZPO
B1B14ZPO | Základy elektrických pohonů | ||
---|---|---|---|
Role: | P | Rozsah výuky: | 2P+2L |
Katedra: | 13114 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Zakončení: | Z,ZK | |
Přednášející: | Kobrle P. | Kreditů: | 5 |
Cvičící: | Frolov F., Kobrle P., Košťál T., Zedník J. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B1B14ZPOAnotace:
Náplní předmětu je seznámení studentů se základními pojmy z oblasti elektrických pohonů a s bazální problematikou řešenou v rámci tohoto oboru. Po vysvětlení definice elektrického pohonu a objasnění funkce jeho stavebních bloků je vyložen postup návrhu dílčích komponent elektrického pohonu v závislosti na typických zátěžných protimomentech a dalších hlediscích. Dále je věnována pozornost základům řízení elektrických pohonů, a to jak logickému řízení, tak spojité i diskrétní regulaci, především pak vlastnostem a realizaci používaných regulátorů. Nakonec jsou probrány základní regulační struktury pohonů se stejnosměrnými a střídavými motory.Osnovy přednášek:
1. | Pravidla pro absolvování předmětu. Úvod do elektropohonů, definice elektropohonu, jeho výhody a nevýhody, třídění elektropohonů. Řízení elektropohonů, základní pojmy, struktura logického řízení. | |
2. | Spojitá regulace, přenosy, statické a dynamické chování regulační soustavy. | |
3. | Přechod od analogového zpracování signálů k číslicovému, vzorkování v čase a kvantování v amplitudě. Důsledky vzorkování pro chování systému. Diferenční rovnice a číslicové regulační algoritmy. | |
4. | Pohybová rovnice, moment motoru, moment zátěžný, moment dynamický, metody sestavování rovnic. | |
5. | Rozbor provozních stavů. Elektromechanické přechodné děje. | |
6. | Ztráty v elektropohonu v ustáleném stavu a při přechodných dějích. Typy zatížení, dimenzování pohonů při proměnném zatížení. | |
7. | Pohony se stejnosměrnými motory, matematické modely, bloková schémata řízení rychlosti, reverzační pohon. | |
8. | Pohony s asynchronními motory, matematický model, spouštění, softstart, brzdění. | |
9. | Metody řízení rychlosti pohonů s asynchronními motory, princip vektorového a přímého řízení. | |
10. | Pohony se synchronními motory, matematický model, spouštění, budicí systémy, řízení rychlosti synchronních motorů. | |
11. | Pohony s motory s permanentními magnety, pohony s krokovými motory. | |
12. | Pohony s reluktančními motory. | |
13. | Elektrické pohony v trakci. | |
14. | Projektování pohonů, postup při výběru dodavatele. Uvádění pohonů do provozu. Princip a použití poměrných jednotek. |
Osnovy cvičení:
1. | Seznámení s laboratoří pohonů, bezpečnostní předpisy, laboratorní řád, záznam jednorázového děje, zadání semestrální úlohy na logické řízení | |
2. | Logické řízení elektropohonu | |
3. | Výpočet chování číslicové soustavy v časové a frekvenční oblasti | |
4. | Výpočet diferenčních rovnic PSD regulátoru | |
5. | Měření časových konstant přechodných dějů v elektrických pohonech | |
6. | Měření momentu setrvačnosti a dynamické momentové charakteristiky asynchronního motoru | |
7. | Určení výkonu motoru při cyklickém zatěžování pohonu | |
8. | Měření mechanické charakteristiky pohonu se stejnosměrným cize buzeným motorem napájeným z reverzačního usměrňovače | |
9. | Různé způsoby rozběhu asynchronního motoru s rotorem nakrátko | |
10. | Řízení rychlosti asynchronního motoru frekvenčním měničem | |
11. | Synchronní ventilový pohon | |
12. | Měření na motoru s dvojím napájením | |
13. | Určení výkonu motoru pro různé typy zátěží | |
14. | Řízení servopohonu |
Literatura:
[1] | Kobrle, P., Pavelka, J.: Elektrické pohony a jejich řízení. Skripta ČVUT, 2019 (2016). | |
[2] | Pavelka, J., Lettl, J., Hlinovský, V.: Cvičení z elektrických pohonů. Skripta ČVUT, 2007. |
Požadavky:
Znalost základů elektrických strojů (konstrukce, principy funkce, charakteristiky a jejich změny), základní znalosti měničů výkonové elektroniky (topologie, prncipy funkce, charakteristiky, řízení).Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 7.9.2024 11:54:16, semestry: Z/2025-6, Z/2024-5, Z,L/2023-4, L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |