Popis předmětu - B4B33RPZ
B4B33RPZ | Rozpoznávání a strojové učení | ||
---|---|---|---|
Role: | PO, P, PZ | Rozsah výuky: | 2P+2C |
Katedra: | 13133 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Matas J. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Drbohlav O., Matas J. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Osob je mnoho | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/B4B33RPZAnotace:
Základní úlohou rozpoznávání je nalezení strategie rozhodování minimalizující ztrátu plynoucí z chybných rozhodnutí. Potřebná znalost o (typicky statistickém) vztahu příznaků, t.j. pozorovatelných vlastností objektů a skrytých parametrů objektů z dané třídy je získána učením. Jsou představeny základní formulace úlohy rozpoznávání a principy učení. Návrh, učení a vlastnosti základních typů klasifikátorů (perceptron, support vector machines, adaboost a neuronové sítě) jsou rozebrány do hloubky. Tento předmět je také součástí meziuniverzitního programu prg.ai Minor. Ten spojuje to nejlepší z výuky AI v Praze s cílem poskytnout studujícím hlubší a širší vhled do oboru umělé inteligence. Více informací je k dispozici na webu https://prg.ai/minor.Cíle studia:
Naučit studenta formulovat úlohu statistického rozhodování (rozpoznávání), používat metody strojového učení, a řešit rozpoznávací úlohu pomocí nejpoužívanějších učících se klasifikátorů (SVM, Adaboost, neuronová síť, perceptron, nejbližší soused)Osnovy přednášek:
1. | Úvod. Formulace úloh řešených v rozpoznávání. Mapa předmětu. Pojmy. | |
2. | Bayesovská úloha rozhodování. | |
3. | Nebayesovské úlohy (Neyman-Pearson, Minimax, Wald, Linnik). | |
4. | Odhady parametrů pravděpodobnostních modelů. Metoda maximální věrohodnosti. | |
5. | Logistická regrese. | |
6. | Učení klasifikátoru.Lineární klasifikátor. Perceptron. | |
7. | Učení jako kvadratický optimalizační problém. Klasifikátor typu SVM. | |
8. | Učení metodou Adaboost. | |
9. | Neuronové sítě. Učení metodou backpropagation. | |
10. | Metoda nejližších sousedů. Neparametricé odhady hustoty. | |
11. | Shlukování metodou k-means | |
12. | Rozhodovací stromy. | |
13. | Princial compont analysi. Fisherův linární diskriminant. | |
14. | Rezerva. Druhý průchod látkou. |
Osnovy cvičení:
Studenti řeší několik rozpoznávacích úloh, např. rozpoznání ručně psaných znaků, identifikaci obličeje či detekci spamu pomocí jak klasických metod, tak pomocí učících se klasifikátorů.1. | Úvodní cvičení. Instalace STPR toolboxu, práce s Matlabem, jednoduchý příklad | |
2. | Bayesovská úloha rozhodování. | |
3. | Nebayesovské úlohy - úloha Neyman-Pearson | |
4. | Nebayesovské úlohy - Minimaxní úloha | |
5. | Maximálně věrohodný odhad | |
6. | Neparametrické odhady Parzenova okénka | |
7. | Lineární klasifikátor - Perceptron | |
8. | AdaBoost | |
9. | Support Vector Machines I 10.Support Vector Machines II | |
11. | EM algoritmus I 12.EM algoritmus II | |
13. | Odevzdávání a kontrola úloh | |
14. | Odevzdávání a kontrola úloh |
Literatura:
1. | Duda, Hart, Stork: Pattern Classification, John Willey and Sons, 2nd edition, New York,2001. | |
2. | Schlesinger, Hlavac: Ten Lectures on Statistical and Structural Pattern Recognition, 2002 (Deset přednášek z teorie statistického a strukturního rozpoznávání, 1997). |
Požadavky:
Předpokládá se znalost lineární algebry, mat. analýzy a pravděpodobnosti a statistiky.Klíčová slova:
statistické rozhodování, strojové učení, klasifikace,Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
BPOI1_2018 | Základy umělé inteligence a počítačových věd | PZ | 5 |
BPBIO_2018 | Před zařazením do oboru | P | 5 |
BPOI1_2016 | Informatika a počítačové vědy | PO | 5 |
BPOI_BO_2016 | Před zařazením do oboru | PO | 5 |
Stránka vytvořena 13.9.2024 09:51:37, semestry: Z,L/2024-5, Z/2025-6, Z,L/2023-4, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |