Popis předmětu - B3M35SRL
B3M35SRL | Systémy řízení letu | ||
---|---|---|---|
Role: | PV, PO | Rozsah výuky: | 2P+2L |
Katedra: | 13135 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Hromčík M. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Hromčík M. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Hromčík M. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B3M35SRLAnotace:
Předmět se zabývá problematikou návrhu algoritmů řízení pro autopiloty a navazující automatizované letadlové řídicí systémy (udržování letové hladiny, kurzu, přistávací manévr apod.). Při návrhu a simulacích budeme vycházet z reálných modelů našich i zahraničních existujících letadel, podrobné informace se dozvíte o řídicím a informačním systému evropských Airbusů. Vedle klasických metod (ZPK, frekvenční metody) a postupného uzavírání jednotlivých zpětnovazebních smyček se naučíme využívat i modernější mnoharozměrové regulátory pro zaručení optimality či robustnosti výsledného řídicího systému, což klasický návrh nemůže nikdy zcela postihnout. Závěrečné přednášky a cvičení jsou věnovány algoritmům plánování trajektorie a antikolizním systémům.Cíle studia:
Návrh a validace algoritmů řízení pro autopiloty a navazující automatizované letadlové řídicí systémy (udržování letové hladiny, kurzu, přistávací manévr apod.).Obsah:
Systémy řízení letu, jejich struktura a členění. Dynamické vlastnosti letadla. Nelineární modely, rovnice silové, momentové a kinematické. Stabilizace polohových úhlů letadla. Vedení letadla po trati s využitím dat ze systémů VOR a GPS. Konečné přiblížení letadla před přistáním, jeho etapy a zvláštnosti jejich řízení. Plánování letu - optimální trajektorie, bezletové zóny. Modelování a simulace letecké dopravy.Osnovy přednášek:
1. | Systémy řízení letu, jejich struktura a členění. Přehled senzorů pro určení polohy a orientace. Servomechanismy. | |
2. | Dynamické vlastnosti letadla, působící síly a momenty předpoklady pro odvození modelu. Nelineární modely, rovnice silové, momentové a kinematické. | |
3. | Linearizace modelů, možnosti separace rovnic. | |
4. | Stabilizace polohových úhlů letadla, koordinovaná zatáčka, autopiloty, jejich struktura, požadavky, vlastnosti. | |
5. | Obvody pro zvýšení stability a řiditelnosti (SAS, CAS), požadavky, obvody pro různé režimy letu. | |
6. | Vedení letadla po trati s využitím dat ze systémů VOR a GPS. | |
7. | Konečné přiblížení letadla před přistáním, jeho etapy a zvláštnosti jejich řízení. | |
8. | Aplikace LQ a LQG regulace pro vybrané úlohy řízení letadla. | |
9. | Robustní H-infinity autopiloty. | |
10. | Aktivní potlačení vibrací, modální model, spillover. | |
11. | Plánování letu - optimální trajektorie, bezletové zóny. | |
12. | Plánování letu - modifikace trajektorie v průběhu letu, interakce s řízením letového provozu. | |
13. | Systémy a metody pro řešení kolizních situací mezi letouny. | |
14. | Modelování a simulace letecké dopravy. |
Osnovy cvičení:
Cvičení předmětu jsou věnována návrhovým a simulačním příkladům a případovým studiím a práci na semestrálních úlohách. V rámci kurzu jsou zadány dvě rozsáhlejší semestrální práce - návrh a validace systému řízení pro střední dopravní letoun a návrh a simulace nelineárnímu systému pro stabilizaci satelitu kolem jedné osy.Literatura:
Nelson, Flight stability and automatic control, Springer, 2003, ISBN: 978-0070462731. Stevens, Lewis, Aircraft simulation and control. Wiley, 2003, ISBN: 978-0471371458.Požadavky:
Základy systémů, signálů a řízení.Poznámka:
Stránky předmětu:https://moodle.fel.cvut.cz/enrol/index.php?id=965 |
Klíčová slova:
Systémy řízení letuPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
MPKYR2_2016 | Senzory a přístrojová technika | PV | 3 |
MPKYR5_2016 | Kybernetika a robotika | PV | 3 |
MPKYR_2021 | Před zařazením do oboru | PV | 3 |
MPKYR1_2016 | Robotika | PV | 3 |
MPKYR3_2016 | Systémy a řízení | PV | 3 |
MPKYR4_2016 | Letecké a kosmické systémy | PO | 3 |
Stránka vytvořena 9.11.2024 09:51:09, semestry: Z,L/2024-5, L/2023-4, Z/2025-6, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |