Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B1B38EMA
Anotace:
Předmět seznamuje studenty se základními metodami používanými v elektrických a magnetických měřeních a s vyhodnocením přesnosti měření pomocí nejistot. Důraz je kladen na minimalizaci metodických chyb vhodnou volbou metody a použité měřicí techniky. U jednotlivých metod měření elektrických veličin jsou ukázány principy senzorů, které tyto veličiny využívají. V klasických laboratorních úlohách se studenti naučí správně používat běžné moderní měřicí přístroje a získají dovednosti při samostatném zapojování měřicích obvodů.
Osnovy přednášek:
Organizace předmětu
Význam měření pro výrobu a její automatizaci
Přesnost měření
Nejistota měření
Chyba metody a její korekce
2. | | PŘÍSTROJE PRO MĚŘENÍ NAPĚTÍ A PROUDU |
Analogové a číslicové měřicí přístroje
Přístroje pro měření stejnosměrného napětí
Přístroje pro měření stejnosměrného proudu
Přístroje pro měření střídavého napětí a proudu měřící střední hodnotu
Přístroje pro měření střídavého napětí a proudu měřící efektivní hodnotu
3. | | MĚŘICÍ PŘEVODNÍKY ELEKTRICKÝCH VELIČIN (1) |
Měřicí zesilovače
Měření malých napětí a proudů s využitím OZ
Převodníky střední hodnoty
Integrační zesilovač
4. | | MĚŘENÍ KMITOČTU A FÁZOVÉHO ROZDÍLU |
Měření kmitočtu
Čítače
Elektronické analogové kmitoměry
Měření fázového rozdílu
Etalony odporu
Měření odporu V-metrem a A-metrem
Sériová srovnávací metoda
Převodník R → U Wheatstoneův můstek
Odporové senzory
6. | | MĚŘENÍ PROUDU A NAPĚTÍ |
Etalony, referenční a kalibrační zdroje
Měření stejnosměrného napětí
Měření stejnosměrného proudu
Měření střídavého napětí a proudu
Měřicí transformátory
7. | | MĚŘENÍ VÝKONU EL. PROUDU |
Výkon stejnosměrného proudu
Definice P, Q, S Elektronický (číslicový) W-metr
Měření spotřeby el. energie
8. | | MĚŘENÍ IMPEDANCÍ A ADMITANCÍ (R-L, C-G) |
Náhradní schémata, etalony
Číslicové měření impedancí a admitancí – fázorový princip, další metody měření
Střídavé můstky – princip, podmínky rovnováhy
Kapacitní a indukčnostní senzory, LVDT
9. | | MĚŘICÍ PŘEVODNÍKY EL. VELIČIN (2) |
Převodníky ef. hodnoty
Převodníky pro měření součtu a rozdílu
Převodníky pro měření součinu
Řízené usměrňovače
Měření magnetické indukce a intenzity magnetického pole
Měření charakteristik feromagnetických materiálů
Měření ztrát ve feromagnetiku
11. | | ANALOGOVĚ - ČÍSLICOVÉ A ČÍSLICOVĚ - ANALOGOVÉ PŘEVODNÍKY ČÍSLICOVÉ |
Princip vzorkování a kvantování
Č-A převodníky
Integrační AČP
Kompenzační AČP
Komparační AČP
12. | | DALŠÍ MĚŘICÍ PŘÍSTROJE – 1 |
Analogový osciloskop
Osciloskop s číslicovou pamětí
Osciloskopická sonda
13. | | DALŠÍ MĚŘICÍ PŘÍSTROJE – 2 |
Číslicové paměti dynamických dějů a číslicové záznamníky dat
Číslicové multimetry
Přístroje pro spektrální analýzu
Nízkofrekvenční generátory měřicích signálů
Opakování, diskuze se studenty
Osnovy cvičení:
1. | | týden: 1. Měření analogovým osciloskopem + úvod |
2. | - | 5. týden, test 1 v 5. týdnu |
2. | | Kmitočtová závislost střídavých voltmetrů + vliv tvaru křivky |
3. | | Měření na napěťovém děliči (chyba metody, určení nejistoty) |
4. | | Měření malých proudů |
5. | | Měřicí zesilovače |
6. | - | 9. týden, test 2 v 8. týdnu |
6. | | Měření kmitočtu a doby periody čítačem |
7. | | Měření rozptylového magnetického pole |
8. | | Měření výkonu jednofázové zátěže |
9. | | Měření odporů |
10. | - | 13. týden, test 3 v 10. týdnu |
10. | | Měření amplitudové permeability |
11. | | Měření výkonu nesouměrné 3 - fázové zátěže |
12. | | Číslicový měřič impedancí a admitancí |
13. | | Závěrečný test |
14. | | týden - klasifikovaný zápočet |
Literatura:
[1] | | Haasz, V. - Sedláček, M.: Elektrická měření. Přístroje a metody (2. vydání). Monografie CVUT, Praha 2003 |
[2] | | Kolektiv: Elektrická měření. Návody k laboratorním cvičením. Skripta FEL ČVUT, Praha 2005 (dotisk 2007) |
Požadavky:
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 13.10.2024 07:50:52, semestry: Z/2025-6, Z/2024-5, L/2023-4, L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |