Popis předmětu - A8B17ELD
A8B17ELD | Elektrodynamika | ||
---|---|---|---|
Role: | PO | Rozsah výuky: | 3P+1S |
Katedra: | 13117 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Jelínek L. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Jelínek L., Škvor Z. | Kreditů: | 5 |
Cvičící: | Jelínek L., Škvor Z. | Semestr: | L |
Webová stránka:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/a8b17eld/startAnotace:
Předmět A8B17ELD (Elektrodynamika) je pokračováním předmětu A8B17EMTA (Teorie elektromagnetického pole) a dále rozvijí v něm získané poznatky. Předmět začíná rozvojem volného elektromagnetického pole do rovinných vln, zavede pojem vyzářené vlny a podrobně provede studenta problematikou vlny v přítomnosti rovinných rozhraní. Dále zavede pojem vedené vlny a pojem přenosového vedení. Předmět je zakončen problematickou rozptylu vlny na překážce. Znalosti z předmětu jsou základem pro řadu odborných předmětů magisterského studia.Cíle studia:
Pochopit základy popisu elektromagnetické vlny a její interakce s materiálovým prostředím.Osnovy přednášek:
1. | První přednáška uvádí organizační náležitosti předmětu, opakuje základní poznatky o rovinné elektromagnetické vlně, zavádí pojem jednoznačnosti řešení Maxwellových rovnic a zavádí rozklad volného elektromagnetického pole do rovinných vln. V závěru přednášky je zaveden prostorový vlnový balík. | |
2. | Druhá přednáška dokončuje poznatky o prostorovém vlnové balíku. Většina přednášky se pak věnuje tzv. úhlovému rozkladu volného pole do rovinných vln, jsou popsány vlny evanescentní a vlny, které se šíří. | |
3. | Hlavní část třetí přednášky se věnuje paraxiální aproximaci v rámci úhlového rozkladu elektromagnetického pole a zavádí pojem Gaussovského svazku. Pozornost je také věnována časové disperzi laserového svazku. | |
4. | Čtvrtá přednáška dokončuje výklad Gaussovského svazku a následně se věnuje časové disperzi rovinné vlny v materiálovém prostředí. Je zaveden Lorentzův disperzní model dielektrika. | |
5. | Pátá přednáška se věnuje Drudeovu materiálovému modelu a následně je ukázán Appeltonův model nereciprokého materiálu tvořeného magnetovanou ionosférou. Závěr přednášky uvádí problematiku vyzařování elektromagnetických vln. | |
6. | Šestá přednáška podrobně ukazuje vyzařování elementárního elektrického dipólu, zavádí pojem blízké a zářivé oblasti zdroje. | |
7. | Sedmá přednáška se věnuje vyzařování elementárního elektrického dipólu v časové oblasti, ukazuje formování vyzářeného pole. Konec přednášky zobecňuje předchozí popis na vyzařování obecně rozložené proudové hustoty. | |
8. | Osmá přednáška ukazuje popis elektromagnetického pole v zářivé oblasti zdroje ve frekvenční i časové oblasti. Hlavní část přednášky se věnuje rozkladu elektromagnetického pole vytvořeného proudovým zdrojem do rovinných vln. | |
9. | Devátá přednáška pokračuje ve výkladu rozkladu vyzářeného pole do rovinných vln, ukazuje jiný pohled na definici zářivé oblasti zdroje. | |
10. | Desátá přednáška dokončuje výklad šíření a buzení elektromagnetické vlny ve vakuu a zavádí popis interakce vlny s materiálovým rozhraním. | |
11. | Jedenáctá přednáška detailně ukazuje popis elektromagnetického pole na planárním rozhraní dvou materiálových prostředí. Diskutovány jsou dále rozptylové a přenosové parametry pro kolmý dopad vlny na rozhraní. | |
12. | Dvanáctá přednáška se věnuje šikmému dopadu rovinné elektromagnetické vlny na planární rozhraní. | |
13. | Třináctá přednáška dokončuje interakci rovinné vlny s planárním materiálovým rozhraním a zavádí Brewsterův úhel lomu a charakteristiky totálního odrazu. Druhá část přednášky se věnuje zavedení pojmu vedené elektromagnetické vlny. Detailně je diskutován popis transverzálně elektromagnetické vlny na vedení. | |
14. | Čtrnáctá přednáška se detailně věnuje popisu vedené transverzálně elektromagnetické vlny na koaxiálním vedení. | |
15. | Patnáctá přednáška zavádí telegrafní rovnice a detailně diskutuje transformaci impedance podél vedení s transverzálně elektromagnetickou vlnou. | |
16. | Šestnáctá přednáška dokončuje popis transverzálně elektromagnetické vlny a zavádí úplný popis elektromagnetického pole na vlnovodné struktuře. | |
17. | Sedmnáctá přednáška ukazuje transverzálně magnetické a transverzálně elektrické vlny na koaxiálním vedení. | |
18. | Osmnáctá přednáška ukazuje základní popis elektromagnetického pole v optickém vlnovodu. | |
19. | Devatenáctá přednáška ukazuje možnost rozkladu volného elektromagnetického pole uvnitř vlnovodu do vlnovodných módů. | |
20. | Dvacátá přednáška ukazuje buzení vlnovodu proudovou hustotou. | |
21. | Dvacátá první přednáška zavádí dokonale vodivý dutinový rezonátor a jeho popis. | |
22. | Dvacátá druhá přednáška ukazuje buzení elektromagnetického rezonátoru | |
23. | Dvacátá třetí hodina ukazuje numerickou ukázku týkající se rezonátorů. | |
24. | Dvacátá čtvrtá hodina se věnuje numerickým metodám při řešení dynamických elektromagnetických polí. | |
25. | Dvacátá pátá hodina se věnuje numerickým metodám při řešení dynamických elektromagnetických polí a diskutuje témata, která se do kurzu nevešla. |
Osnovy cvičení:
Rozdělení předmětu do přednášek a cvičení není striktně dodržováno a teorie je volně prokládána řešenými příklady a experimentálními ukázkami.Literatura:
(povinné, anglicky)J. | D. Jackson, Classical Electrodynamics, John Wiley & Sons, 3rd ed., 1998. | |
A. | Zangwill, Modern Electrodynamics Cambridge University Press, 2012. |
K. | Novotný, Teorie Elektromagnetického Pole II (Elektromagnetické pole a vlny), Skriptum ČVUT Praha, 2000. |
J. | Van Bladel, Electromagnetic Fields, John Wiley & Sons, 2nd ed., 2007. | |
R. | E. Collin, Field Theory of Guided Waves, McGraw - Hill, 1960. |
Požadavky:
Znalost teorie elektromagnetického pole v rozsahu předmětu A8B17EMTA a přidruženého matematického aparátu, komplexní analýzaKlíčová slova:
Klasický elektromagnetismus, Elektromagnetická vlna, Vedená vlna, Vyzařování, Disperze, RozptylPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
BPOES_2020 | Před zařazením do oboru | PO | 6 |
BPOES | Před zařazením do oboru | PO | 6 |
Stránka vytvořena 13.9.2024 17:51:00, semestry: Z/2024-5, Z/2025-6, Z,L/2023-4, L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |