Návod k úspěšnému ukončení bakalářského studia
K úspěšnému ukončení bakalářského studia na FEL ČVUT je třeba udělat šest nezbytných níže popsaných kroků, týkajících se především posledních dvou semestrů studia.
Podmínky pro úspěšné ukončení bakalářského studia jsou:
- Splnění studijního plánu, tedy dosažení minimálně 180 kreditů ve skladbě předepsané studijním plánem (včetně kreditů z volitelných předmětů a kreditů za předmět Bakalářská práce) - tzv. uzavřenı́ studijnı́ho plánu.
- Úspěšné složení státní závěrečné zkoušky, což znamená:
- vypracovat, odevzdat a obhájit bakalářskou práci (BP)
- uspět u státní zkoušky z teoretických základů a odborné problematiky studovaného programu, resp. jeho specializace (odborná zkouška).
Základní dokumenty s instrukcemi k závěrečným pracím a státním závěrečným zkouškám jsou následující (s tou výjimkou, že na základě novely Zákona o VŠ účinné od 1. 3. 2025 se již odevzdávají pouze elektronicky i práce s odloženým zveřejněním; na zapracování této změny do dokumentů uvedených níže se pracuje):
- Studijní a zkušební řád pro studenty ČVUT, čl. 16 - 18
- Metodický pokyn pro zadávání, odevzdávání, ukládání a zpřístupňování bakalářských a diplomových závěrečných prací (Metodický pokyn k ZP)
- Směrnice děkana pro závěrečné práce a státní zkoušky na ČVUT FEL (Směrnice děkana pro SZZ)
- Aktuální vyhláška pro studenty hlásící se k SZZ s detailními informacemi a termíny vždy pro příslušný semestr
- Návod pro vložení bakalářské práce do KOSu
- Tematické okruhy SZZ („z čeho můžete být zkoušeni“)
- Řešení problémů spojených se zápisem předmětu Bakalářská/Diplomová práce a státní závěrečnou zkouškou, který obsahuje návody, jak postupovat v různých nestandardních situacích od výběru tématu bakalářské práce až po případný neúspěch u státnic
- Informace k ukončení bakalářského/magisterského studia s návodem, jak postupovat v případě úspěšného či neúspěšného ukončení studia
- Metodický pokyn O dodržování etických principů při přípravě vysokoškolských závěrečných prací
- Rámcová pravidla používání umělé inteligence na ČVUT pro studijní a pedagogické účely v bakalářském a magisterském studiu
Katedrou obhajoby se v dalším textu rozumí ta katedra, která garantuje příslušnou specializaci či program a navrhuje děkanovi složení státní zkušební komise. Je-li takových kateder více, pak katedru obhajoby určí garant specializace, resp. programu.
1. Zápis předmětu Semestrální projekt (standardně 5. semestr)
- Student si zapíše předmět "Semestrální projekt" (resp. Samostatný, Softwarový nebo Výzkumný projekt, Projekt individuální či předmět podobného charakteru – podle svého programu/specializace a v souladu se svým studijním plánem; dále Semestrální projekt) v semestru, který předchází semestru, kdy si plánuje zapsat předmět Bakalářská práce.
- Student si zapisuje předmět "Semestrální projekt" na katedře podle své specializace, resp. programu. Je možné si vybrat téma i na katedře jiné, ale jen z témat souvisejících se studovanou specializací/programem. V případě pochybností student kontaktuje garanta své specializace, resp.programu.
- Student si vybere téma semestrálního projektu v aplikaci Semestrální projekty. Projekt si rezervuje tlačítkem "Rezervovat". Po rezervaci projektu kontaktuje vedoucího projektu a domluví se s ním na detailech zadání. Rezervaci vedoucí projektu schválí (či odmítne). Na programech EK, OES a BIO následuje ještě schválení garantem. Zadání je platné teprve v okamžiku, kdy je plně schváleno.
- Téma tohoto projektu by mělo (ale také nemusí) souviset s tématem budoucí bakalářské práce, jež by měl mít student do konce 5. semestru již zadáno i v KOSu (studuje-li podle doporučeného průchodu studiem). V řadě případů lze postupovat tak, že si student vybere téma BP (popsáno v dalším bodě) a domluví se s vedoucím BP, že v rámci předmětu Semestrální projekt bude připravovat podklady pro BP či vypracuje některé úvodní části BP. V obou případech je ale nutné, aby se na začátku semestru s dotyčným pedagogem domluvil, jaké požadavky pro udělení zápočtu na něj pedagog bude mít – zápočet není udělován automaticky.
2. Výběr tématu bakalářské práce (standardně 5. semestr)
- Studenti jsou povinni vybrat si téma v rámci svého programu, resp. specializace nejpozději před začátkem řádných zápisů do semestru, v kterém předpokládají ukončení studia ve svém studijním programu (standardně před začátkem řádných zápisů do 6. semestru bakalářského studia).
- Téma BP si student může vybrat ze zveřejněných témat v KOSu nebo se může individuálně domluvit s konkrétním učitelem (to je opět na iniciativě studenta). Student může rovněž přijít i s vlastním tématem, v tomto případě ale je nutné, aby téma bylo schváleno vedoucím katedry obhajoby, který rozhodne po případné konzultaci s garantem specializace, resp. programu. Témata závěrečných prací (TZP) vypsaná jednotlivými učiteli lze najít v KOSu v záložce "Státní zkoušky"/„Nabídka témat závěrečných prací“. Student může projevit zájem o jedno konkrétní TZP. Po výběru TZP kontaktuje příslušného učitele (budoucího vedoucího své bakalářské práce). TZP se pouze doladí tak, aby je bylo možné předat ke schválení rezervace vedoucímu katedry obhajoby. V této fázi bude v KOSu téma zvolené studentem ve stavu „rezervováno“.
- Vedoucí BP je určen zpravidla z řad učitelů katedry obhajoby či katedry oborem příbuzné.
- Konkrétní administrativní kroky k rezervaci a přidělení tématu BP sdělí katedra obhajoby. Má-li student pochybnosti, která je jeho katedra obhajoby, kontaktuje garanta své specializace, resp. programu.
3. Schválení tématu bakalářské práce (standardně 5. semestr)
- Jakmile se student s vedoucím BP domluví na tématu závěrečné práce, předá vedoucí práce TZP ke schválení vedoucímu katedry obhajoby, a to nejpozději dva týdny před zahájením následujícího semestru. Vedoucí katedry obhajoby rozhodne po případné konzultaci s garantem programu, resp. specializace.
- Po schválení tématu závěrečné práce podpisem vedoucího katedry a následným podpisem děkana, podepíše zadání student. Po doplnění všech tří podpisů KOS zadání závěrečné práce převede do stavu "zadáno" a umožní studentovi zapsat si předmět Bakalářská práce. Podepisování zadání probíhá elektronicky. (Postupy týkající se elektronického zadávání BP jsou popsány v článku 3 Metodického pokynu k ZP.)
- Dle Směrnice děkana pro SZZ je platnost zadání BP omezena na dobu tří semestrů následujících po jeho schválení. Pokud student závěrečnou práci do této lhůty neodevzdá, rozhodne děkan na návrh vedoucího katedry, která závěrečnou práci zadala, zda lze platnost zadání výjimečně prodloužit nebo zda student obdrží nové zadání závěrečné práce.
- Je-li vedoucím práce externista, pak se o administrativní kroky postará katedra obhajoby; v případě pochybností student kontaktuje garanta své specializace či programu.
4. Zápis předmětu Bakalářská práce (standardně 6. semestr)
- Student si zapisuje předmět "Bakalářská práce" v semestru, v němž předpokládá řádné ukončení svého studia.
- Student si může zapsat předmět „Bakalářská práce“ pouze za podmínky, že má téma práce v KOSu ve stavu „zadáno“. Jako každý jiný předmět, i předmět „Bakalářská práce“ je možné si zapsat dvakrát.
5. Vypracování a odevzdání bakalářské práce (standardně 6. semestr)
- Termín odevzdání BP je určen časovým plánem akademického roku.
- Formální náležitosti BP předepisuje čl. 3, odst. 10 Směrnice děkana pro SZZ a čl. 11 Metodického pokynu k ZP. Další detaily, jako podoba titulní stránky apod., sdělí katedra obhajoby.
- Doporučený vzhled a obsah úvodních stránek BP je demonstrován v tomto dokumentu. Na již obhájené bakalářské práce se můžete podívat do úložiště ČVUT-DSpace (je přitom ale potřeba vzít v úvahu, že některé požadavky na formální náležitosti prací byly u již obhájených prací jiné než nyní).
- Pro psaní / formátování bakalářské práce fakulta doporučuje TeXové šablony:
Tex šablona pro csplain s využitím OPmac dr. Olšáka
LaTeX šablona pro ZP Ing. Hejdy.
Také zde upozorňujeme, že je potřeba dodržet aktuální požadavky na formální stránku práce, kterým tyto šablony nemusí všude vyhovovat. - Další užitečné informace, doporučení a nejčastější chyby při psaní vysokoškolské závěrečné práce je možné nalézt v dokumentu Jak psát VŠKP knihovny ČVUT.
- Závěrečná práce se odevzdává elektronicky prostřednictvím KOSu (návod pro odevzdání). Součástí elektronické verze BP jsou i prostá elektronická kopie dokumentu se zadáním bakalářské práce a prohlášení o samostatném zpracování a o použití umělé inteligence, které student stáhne z KOSu. Závěrečnou práci je nutné odevzdat do termínu určeného časovým plánem akademického roku.
- Závěrečná práce musí splňovat odborné požadavky a standardy (viz čl. 3 odst. 3.7 Směrnice děkana pro SZZ), formální náležitosti určené čl. 3 odst. 3.10 Směrnice děkana pro SZZ a v neposlední řadě musí vyhovovat etickým požadavkům kladeným na závěrečné práce. Splňuje-li práce uvedené požadavky, vedoucí práce ji akceptuje a udělí zápočet. Zápis zápočtu do informačního systému provádí podle rozhodnutí vedoucího katedry obhajoby buď vedoucí závěrečných prací, nebo pracovník pověřený vedoucím této katedry.
- Postupy týkající se elektronického odevzdávání BP jsou popsány v článku 5 Metodického pokynu k ZP.
- Pokud student nestihne BP včas vypracovat a odevzdat (viz detailní informace), případně mu za práci nebyl udělen zápočet, bude postupovat podle čl. 3 odst. 3.8 a 3.9 Směrnice děkana pro SZZ. O termín SZZ nepřichází.
6. Státní závěrečná zkouška
Ke státní závěrečné zkoušce je třeba se přihlásit elektronicky prostřednictvím KOSu v termínu určeném časovým plánem. Organizační záležitosti průběhu státní zkoušky sdělí katedra obhajoby.
Státní závěrečná zkouška se skládá ze dvou částí – obhajoby BP a z odborné zkoušky. Obě tyto části se konají v jednom dni před stejnou komisí. Odborná zkouška probíhá podle akreditovaných tematických okruhů příslušného programu/specializace. Informace o průběhu a organizaci SZZ podá příslušná katedra.
6a. Opakování SZZ
Pokud se studentovi nepodaří úspěšně vykonat jednu nebo obě části SZZ, má nárok na jeden opravný termín, jenž mu bude určen děkanem. Student bude opakovat pouze tu část (obhajobu nebo odbornou zkoušku), ze které byl hodnocen známkou F (jestliže byly známkou „F“ klasifikovány obě části SZZ, opakuje obě). V případě hodnocení obhajoby BP známkou "F" určí státní komise podmínky pro její přepracování. Detaily najdete na této stránce.
Jestliže student neuspěje ani při opakování SZZ, je jeho studium ukončeno pro nesplnění studijních povinností.
6b. Ukončení studia
Dnem úspěšného ukončení studia je den, kdy byla absolvována státní závěrečná zkouška nebo její poslední část.
Den neúspěšného ukončení studia je dán zákonem.
2. května 2025, upraveno 9. května 2025
doc. RNDr. Veronika Sobotíková, CSc., proděkanka