Popis předmětu - BV002ZIP
BV002ZIP | Životní prostředí | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 2P | |
Katedra: | 13102 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Bálek R. | Zakončení: | ZK |
Přednášející: | Bálek R. | Kreditů: | 2 |
Cvičící: | Bálek R. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/BV002ZIPAnotace:
Pozornost je věnována základům ekologie, růstu početnosti populace člověka, využívání energie a dalších zdrojů biosféry. Je hodnoceno poškození vody, půdy a ovzduší, zmíněna je i problematika odpadů. Jsou diskutovány vlivy mechanických, elektrických polí a chemických látek na životní prostředí. Probírá se ekonomika, právo a etické aspekty nezbytné k uchování přírody naší Země i pro další generace.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: AD0B02ZIP
Cíle studia:
Zvýšení ekologické gramotnosti a schopnosti kritického myšlení v oblasti životního prostředí.Osnovy přednášek:
1. | Přehled stavu ŽP v ČR a ve světě | |
2. | Ekologické zákonitosti. Civilizace na Zemi. Historie. Zátěž prostředí. | |
3. | Lidé a geografie světa. Lidská populace. Zdraví. | |
4. | Průmyslová civilizace. Průmysl, zemědělství, energetika, obchod, doprava. | |
5. | Ovzduší. Znečištění ovzduší. Redukce ozónu. Změna klimatu. | |
6. | Voda, půda a bohatství přírody. Vodní zdroje. Lesy. | |
7. | Strategie trvalé udržitelnosti. Deklarace. Ekonomie ŽP. | |
8. | Hygienické aspekty hodnocení ŽP. Pohyb chemických látek. Potravní řetězce. | |
9. | Zdroje biosféry. Slunce. Tok energie. | |
10. | Odpady. Nízkoodpadové technologie. Skládkování. Spalování. Odsíření. | |
11. | Mechanická pole. Hluk, Vibrace. | |
12. | Elektrická pole. | |
13. | Teplo. Světlo. | |
14. | Ionizující záření. |
Osnovy cvičení:
Literatura:
1. | Miller, G.T., Spoolman S.: Living in the Environment 20e. ISBN: 978-0-357-14220, 2021 | |
2. | Wright R.T., Boorse D.: Environmental Science: Toward a Sustainable Future, ISBN 0321811291 (ISBN13: 9780321811295), 2014 | |
3. | Myers N., Spoolman S.: Environmental Issues and Solutions. ISBN-13:978-1-4354-6232-8, 2014 | |
4. | Sustainable development in the European Union Monitoring report on progress towards the SDGs in an EU context, Publications Office of the European Union, 2023 | |
5. | Haberle G.:Umwelttechnik fur Schule und Beruf. Verlag Europa-Lehrmittel, Nourney, Vollmer GmbH&Co.,42781 Haan-Gruiten Germany 2000 | |
6. | Kadrnožka J.: Energie a globální oteplování, Nakladatelství VUT IUM 2006 | |
7. | Zpráva o ŽP ČR, Praha 2022 |
Požadavky:
ústní zkouška, případová studie (5 stran)Poznámka:
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14+0 |
Klíčová slova:
ekologie, životní prostředí, udržitelný rozvojPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 11.2.2025 15:53:52, semestry: Z/2025-6, Z,L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |