Popis předmětu - BE9M36BEP
BE9M36BEP | Unmanned Vehicles | ||
---|---|---|---|
Role: | P | Rozsah výuky: | 2P+2L |
Katedra: | 13136 | Jazyk výuky: | EN |
Garanti: | Rollo M. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Rollo M. | Kreditů: | 4 |
Cvičící: | Rollo M. | Semestr: | L |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/local/kos/course_info.php?code=B9M36BEPAnotace:
Předmět se zaměřuje na oblast bezpilotních prostředků. Primární důraz bude kladen na bezpilotní vzdušné prostředky, nicméně tématika bude pokrývat i prostředky určené pro plavbu na hladině a prostředky pozemní. V předmětu se budou blíže probírat specifika konstrukcí a pohonů, senzorů pro navigaci, řízení a stabilizace a telemetrických systémů. Dané znalosti budou dále rozšířeny o moderní metody pro navigaci, řízení letu včetně jeho vedení po trati a sledování cílů. Studenti budou zevrubně seznámeni s plánováním trajektorií a možnými aplikacemi z pohledu uživatelského senzorického vybavení. Zmíněny budou právní aspekty provozu bezpilotních prostředků.Cíle studia:
Cílem je seznámit studenty se specifiky konstrukce, řízení a provozu bezpilotních prostředků. Přestože spadají do kategorie letadel, s jejichž problematikou budou studenti podrobně seznámeni v rámci jiných předmětů, oblast bezpilotních prostředků přináší specifika vzhledem k jejich velikosti a zvláště způsobu řízení. Absolvent bude schopen samostatné práce při návrhu dílčích částí i prostředků jako celku.Obsah:
Oblast bezpilotních prostředků prochází v současné době prudkým rozvojem. Vzhledem k pokroku v miniaturizaci elektronických zařízení, ke kterému došlo v uplynulých letech, je možné zkonstruovat malé bezpilotní prostředky disponující dostatečným výkonem pro plnění úkolů, které bylo v minulosti možné řešit pouze pomocí pilotovaných prostředků. Primárně se jedná o pokrok ve vývoji embedded počítačů s vysokým výpočetním výkonem, miniaturizaci senzorického vybavení, vylepšení dosahu a přenosové kapacity modemů a zvýšení kapacity baterií. To vše umožňuje provoz řídicích algoritmů přímo na palubě prostředků a přenos dat ze senzorů na pozemní pracoviště v online režimu. Provoz bezpilotních prostředků přináší v porovnání s pilotovanými stroji mnoho výhod, z nichž nejvýraznější jsou nižší pořizovací cena a provozní náklady. Další výhodou je pak možnost operačního nasazení v oblastech, kde pilotované prostředky není možné využít, např. vnitřní prostory budov nebo zamořené oblasti. Pro některé typy úloh je navíc možné využít k jejich řešení více bezpilotních prostředků současně a zvýšit tak např. rychlost jejich řešení, či kvalitu pokrytí. Předmět pokrývá široké spektrum výše problémů spojených s návrhem, konstrukcí, řízením a provozem bezpilotních prostředků.Osnovy přednášek:
1. | Historie vývoje bezpilotních prostředků. Ukázky bezpilotních letounů a senzorického vybavení. | |
2. | Specifika bezpilotních prostředků z hlediska materiálů a konstrukce. Lamináty, kompozity. Problémy pevnosti a pružnosti. | |
3. | Pohonné jednotky pro bezpilotní prostředky. Malé spalovací a proudové motory, elektromotory. Diskuse výběru vhodné jednotky pro konkrétní projekty. | |
4. | Senzorické vybavení bezpilotních prostředků - snímané veličiny, technologie, zpracování a fúze dat. Energetická rozvaha. | |
5. | Uživatelský pohled na GNSS lokalizaci, INS a aerometrický systém. Redundance a zabezpečení systému. | |
6. | Základní řídicí smyčky a módy autopilota bezpilotního prostředku. Řízení vzletu, úprava dynamiky, vedení po trati, kroužení nad cílem/mimo cíl, sledování pozemního pohyblivého cíle. Nálet na přistání, přistání. | |
7. | Pokročilé algoritmy pro návrh řídicích systémů - optimální a robustní řídicí systémy. | |
8. | Specifika komunikace pro bezpilotní prostředky - vhodná frekvenční pásma, problematika šíření signálu a interference. Komunikační rozhraní, protokoly, zabezpečení, antény. | |
9. | Uživatelské senzorické vybavení a přídavná zařízení - stabilizované základny, optické systémy, lokalizátory, zaměřovače a dálkoměry, CBRN senzory, zpracování obrazové informace. | |
10. | Plánování letové trajektorie, bezletové zóny, optimalizační kritéria - spotřeba, plnění cílů. | |
11. | Systémy pro automatické řešení kolizí mezi letouny - kooperativní a nekooperativní metody. | |
12. | Právní aspekty provozu bezpilotních prostředků v ČR, v Evropě a ve světě. Zákony a předpisy upravující provoz bezpilotních prostředků, pojištění, vzdušné prostory. | |
13. | Problematika integrace bezpilotních prostředků do sdíleného vzdušného prostoru. | |
14. | Komerční aplikace bezpilotních prostředků, projekty v ČR. |
Osnovy cvičení:
Cvičení budou prakticky orientována se zaměřením na práci s malými bezpilotními prostředky, na kterých si budou moci ověřit metody stabilizace a řízení pohybu, navigace a plánování. Studenti budou v malých skupinách řešit samostatné úlohy a prezentovat dosažené výsledky. V rámci cvičení předpokládáme návštěvy specializovaných pracovišť (materiálová dílna, aerodynamický tunel).Literatura:
Barnhart R. K., Hottman S. B., Marshall D.M., Shappee E.: Introduction to Unmanned Aerial Systems, CRC Press, 2012, ISBN: 978-1-4398-3520-3 Nonami K., Kendoul F., Suzuki S., Wang W., Nakazawa D.: Autonomous Flying Robots: Unmanned Aerial Vehicles and Micro Aerial Vehicles, Springer, 2010, ISBN: 978-4-431-53856-1Požadavky:
Předpokladem k úspěšnému absolvování předmětu jsou základní znalosti měření elektrických a neelektrických veličin, základy teorie řízení a znalost metod umělé inteligence zaměřené na prohledávání stavového prostoru.Klíčová slova:
Bezpilotní prostředky, konstrukce, pohony, senzory, řídicí algoritmy, plánování trajektorií,legislativaPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
MELAK_2016 | Avionika | P | 2 |
Stránka vytvořena 13.10.2024 17:50:35, semestry: L/2023-4, Z,L/2024-5, Z/2025-6, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |