Popis předmětu - B4M39PTV
B4M39PTV | Prostorová tvorba | ||
---|---|---|---|
Role: | PO | Rozsah výuky: | 2P+2L |
Katedra: | 13139 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Míkovec Z., Šafařík J. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Bébarová A., Karel M. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Bébarová A., Karel M. | Semestr: | L |
Anotace:
Koncepce předmětu vychází z dlouholetých profesních zkušeností sochařů Mariana Karla a Josefa Šafaříka. Ateliérová zadání jsou koncipována tak, aby u studenta rozvíjela prostorový a tvarový cit s ohledem na jeho oborové zaměření. Předmět si neklade za cíl vychovat sochaře nebo designéra, jeho hlavní náplní je u něj za pomoci důmyslných prostorových zadání a etud vzbudit zájem o tvar, hmotu a jejich prostorovou charakteristiku. Dalším aspektem, na který je zde kladen důraz, je snaha "zvednout studenta od monitoru" a tvořit za pomocí elementárních technik jako je kresba a modelování - tvořit spontánně. Student je zde konfrontován se základními kompozičními a formotvornými principy tvarové psychologie.Ty si zde ověřuje v důmyslných kompozičních zadáních. Co je formát? Jak ho chápat? Jak jej překročit?Osnovy přednášek:
1. | Úvod do prostorově plastického studia (historie i současnost). Seznámení studentů s koncepcí a strukturou atelieru, jeho náplní a požadavků, které na ně budou v průběhu semestru kladeny. | |
2. | Seznámení se základními pojmy tvarové psychologie, kompoziční zadání | |
3. | Zákonitosti práce s materiálem - sochařská hlína | |
4. | Hmota, objem, tvar; plný a prázdný prostor | |
5. | Vypnutí objemu, celek, souvislosti | |
6. | Rozvoj prostorové představivosti; formát, rám a ohraničení | |
7. | Řád, rytmus, opakování, střídání, vybočení z řádu | |
8. | Zkušenosti s materiálem a jeho zpracováním | |
9. | Zadání semestrální úlohy | |
10. | Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení,...) | |
11. | Diskuze nad návrhy a variantami sem. prací; konzultace prvních nápadů | |
12. | Diskuze a konzultace nad technickou realizací v dílnách | |
13. | Dotažení celku, finální úpravy, retuš | |
14. | Vystavení semestrálních prací |
Osnovy cvičení:
Předmět využívá zázemí sochařských a designérských dílen FA ČVUT. Průběh cvičení se dá rozdělit do následujících etap:1. | Práce v dílně, seznámení se s úkoly a postupy | |
2. | - | 3. První úloha: Seznámení se základními pojmy a principy tvarové psychologie. |
4. | - | 6. Druhá úloha: Etudy inspirované vybranými Gestalt zákony. |
7. | - | 9. Třetí úloha:. Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení). |
10. | - | 14. Semestrální úloha: Možnost individuálního zadání s vazbou na semestrální či diplomovou práci a případná spolupráce a participace na semestrálních úkolech studentů Designu FA ČVUT (mezioborová spolupráce). |
Literatura:
1. | Josef Hlaváček : Kompozice podle Rudolfa Arnheima ISBN: 8086039323 (brož) : bc | |
2. | Gyorgy Kepes, S. Giedion, S. I. Hayakawa : Language of Vision : Courier Corporation, 1995 Počet stran: 228 | |
3. | Kulka Jiří: Psychologie umění ISBN: 9788024723297 |
Požadavky:
Klíčová slova:
tvarová psychologie, fyzický artefaktPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
MPOI1_2018 | Interakce člověka s počítačem | PO | 2 |
Stránka vytvořena 14.2.2025 17:51:15, semestry: Z/2025-6, Z,L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |