Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B0B39MVR
Anotace:
Absolventi předmětu získají přehled o aktuálním stavu, principech a technologiích spojených s pojmy virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR). V rámci přednášek se probírá virtuální a rozšířená realita primárně ve vztahu k uživateli a jeho fyziologickým limitům.
Cíle studia:
Naučit se metody a algoritmy používané v oblasti virtuální reality. Získat praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací interaktivních virtuálních světů s náhlavním displayem.
Obsah:
Přednášky obsahují nejprve úvod do problemtiky VR a AR a důležitá témata z počítačové grafiky. Následují interakční koncepty používané ve VR, seznámení se s lidským viděním a rozpoznáváním světa a postupy pro sledování pozice a pohybu uživatele. Rozšířené realitě (na mobilu, v brýlých a dalším typům) je věnován dostatečný prostor. Část přednášek se také věnuje deklarativnímu jazyku pro popis VR scén (X3D a X3Dom).
Na prakticky zaměřených cvičeních si studenti vytvoří v malých týmech (2-3 studenti) vlastní virtuální svět a vyzkouší si individuálně tvorbu rozšířené reality, 3D skenování a 3D foto-rekonstrukce. Pro cvičení je k dispozici dostatečný počet náhlavních displejů s ovladači pro celou učebnu (Acer Windows Mixed Reality). Doporučeným frameworkem pro tvorbu je herní engine Unity3D, ale zájemci nejsou na něj limitováni.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde:
/cz/anketa/archiv/anketa.B181/courses/B0B39MVR/index.html
Osnovy přednášek:
1) | | Seznámení s předmětem, základní přehled témat |
2) | | Návrh VR 1 - návrh světa (+ matematika a grafika letem světem) |
3) | | Návrh VR 2 - interakce a UI |
4) | | Světlo a optika |
5) | | Fyziologie - mysl, oko, vjemy, perception |
6) | | Tracking |
7) | | 3D rekonstrukce |
8) | | Rozšířená realita 1 |
9) | | Rozšířená realita 2 |
10) | | Audio - s Adamem Sporkou (6.12.) |
11) | | X3D 1 - s Jiřím Žárou |
12) | | X3D 2 - s Jiřím Žárou |
13) | | téma bude upřesněno |
14) | | rezerva |
Osnovy cvičení:
1) | | Seznámení se s učebnou, vytvoření dvoučlených týmů, nastavení prvního projektu |
2) | | Prezentace navržených scénářů (projektů) |
3) | | Tvorba VR světa |
4) | | Tvorba VR světa |
5) | | UI |
6) | | Odevzdávka 1. části sem práce |
7) | | Textury |
8) | | Interakce |
9) | | 3D scan / 3D rekonstrukce |
10) | | Audio |
11) | | 3D scan / 3D rekonstrukce |
12) | | Rozšířená realita |
13) | | Rozšířená realita |
14) | | Kontrola projektů, zápočty |
Literatura:
1. | | Steven M. LaValle - Virtual Reality, Cambridge University Press 2016 - online |
2. | | Jason Jerald - The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality, ACM Books 2015 |
3. | | Dieter Schmalstieg, and Tobias Hollerer, Augmented Reality: Principles and Practice (Usability), Addison Wesley 2016 |
Požadavky:
Před tímto předmětem je vhodné absolvovat předmět HRY a současně VGO (Vytváření grafického obsahu) nebo TDM (3D Modelování), dříve MGA (Multimediální a grafické aplikace) a KMA (Kurz multimediálních aplikací).
Pokud si nejste jisti, zda se na předmět přihlásit, neváhejte kontaktovat přednášejícího Davida Sedláčka.
Poznámka:
Klíčová slova:
virtuální realita, rozšířená realita, VR, AR, 3D rekonstrukce, 3D skenování, HMD
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán |
Obor |
Role |
Dop. semestr |
Stránka vytvořena 22.7.2024 17:51:06, semestry: Z,L/2023-4, Z,L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |