Popis předmětu - B0B39MVR
B0B39MVR | 3D modelování a virtuální realita | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 2P+2C | |
Katedra: | 13139 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Žára J. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Sedláček D., Žára J. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Havlík T., Sedláček D., Žára J. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B0B39MVRAnotace:
Absolventi předmětu získají přehled o aktuálním stavu, principech a technologiích spojených s pojmy virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR). V rámci přednášek se probírá virtuální a rozšířená realita primárně ve vztahu k uživateli a jeho fyziologickým limitům.Cíle studia:
Naučit se metody a algoritmy používané v oblasti virtuální reality. Získat praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací interaktivních virtuálních světů s náhlavním displayem.Obsah:
Přednášky obsahují nejprve úvod do problemtiky VR a AR a důležitá témata z počítačové grafiky. Následují interakční koncepty používané ve VR, seznámení se s lidským viděním a rozpoznáváním světa a postupy pro sledování pozice a pohybu uživatele. Rozšířené realitě (na mobilu, v brýlých a dalším typům) je věnován dostatečný prostor. Část přednášek se také věnuje deklarativnímu jazyku pro popis VR scén (X3D a X3Dom). Na prakticky zaměřených cvičeních si studenti vytvoří v malých týmech (2-3 studenti) vlastní virtuální svět a vyzkouší si individuálně tvorbu rozšířené reality, 3D skenování a 3D foto-rekonstrukce. Pro cvičení je k dispozici dostatečný počet náhlavních displejů s ovladači pro celou učebnu (Acer Windows Mixed Reality). Doporučeným frameworkem pro tvorbu je herní engine Unity3D, ale zájemci nejsou na něj limitováni.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: /cz/anketa/archiv/anketa.B181/courses/B0B39MVR/index.html
Osnovy přednášek:
1) | Seznámení s předmětem, základní přehled témat | |
2) | Návrh VR 1 - návrh světa (+ matematika a grafika letem světem) | |
3) | Návrh VR 2 - interakce a UI | |
4) | Světlo a optika | |
5) | Fyziologie - mysl, oko, vjemy, perception | |
6) | Tracking | |
7) | 3D rekonstrukce | |
8) | Rozšířená realita 1 | |
9) | Rozšířená realita 2 | |
10) | Audio - s Adamem Sporkou (6.12.) | |
11) | X3D 1 - s Jiřím Žárou | |
12) | X3D 2 - s Jiřím Žárou | |
13) | téma bude upřesněno | |
14) | rezerva |
Osnovy cvičení:
1) | Seznámení se s učebnou, vytvoření dvoučlených týmů, nastavení prvního projektu | |
2) | Prezentace navržených scénářů (projektů) | |
3) | Tvorba VR světa | |
4) | Tvorba VR světa | |
5) | UI | |
6) | Odevzdávka 1. části sem práce | |
7) | Textury | |
8) | Interakce | |
9) | 3D scan / 3D rekonstrukce | |
10) | Audio | |
11) | 3D scan / 3D rekonstrukce | |
12) | Rozšířená realita | |
13) | Rozšířená realita | |
14) | Kontrola projektů, zápočty |
Literatura:
1. | Steven M. LaValle - Virtual Reality, Cambridge University Press 2016 - online | |
2. | Jason Jerald - The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality, ACM Books 2015 | |
3. | Dieter Schmalstieg, and Tobias Hollerer, Augmented Reality: Principles and Practice (Usability), Addison Wesley 2016 |
Požadavky:
Před tímto předmětem je vhodné absolvovat předmět HRY a současně VGO (Vytváření grafického obsahu) nebo TDM (3D Modelování), dříve MGA (Multimediální a grafické aplikace) a KMA (Kurz multimediálních aplikací). Pokud si nejste jisti, zda se na předmět přihlásit, neváhejte kontaktovat přednášejícího Davida Sedláčka.Poznámka:
Stránky předmětu na: https://moodle.fel.cvut.cz |
Klíčová slova:
virtuální realita, rozšířená realita, VR, AR, 3D rekonstrukce, 3D skenování, HMDPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 5.12.2024 17:51:00, semestry: Z/2025-6, Z,L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |