Popis předmětu - BE4M39MMA

Přehled studia | Přehled oborů | Všechny skupiny předmětů | Všechny předměty | Seznam rolí | Vysvětlivky               Návod
BE4M39MMA Multimedia and Computer Animation
Role:PO Rozsah výuky:2P+2L
Katedra:13139 Jazyk výuky:EN
Garanti:  Zakončení:Z,ZK
Přednášející:  Kreditů:6
Cvičící:  Semestr:Z

Webová stránka:

https://vyuka.iim.cz/ae4m39mma:ae4m39mma

Anotace:

Předmět je zaměřen na výklad metod používaných v oblasti počítačové animace. Studenti získají přehled o algoritmech a metodách reprezentace typických problémů v oblasti počítačové animace (inverzní kinematika, animace lidské postavy, dynamika aj.) Část předmětu je též zaměřena na principy kreativních postupů při vytváření zvuku jako součásti audio-vizuálních projektů. V předmětu zazní i několik přednášek popisujících vybrané problémy z oblasti technologií pro filmovou produkci (MOCAP, Stereoskopie, trikové postupy).

Cíle studia:

Cílem kurzu je poskytnout studentům informace o metodách řešení typických problémů v oblasti počítačové animace, virtuální reality a filmové produkce. Kurz je zaměřen na poskytnutí teoretického základu metod používaných v těchto oblastech a na poskytnutí studentům možnosti experimentálně ověřit diskutované techniky.

Osnovy přednášek:

1. Počítačová animace a její popis
2. Dynamika, částicové systémy
3. Fluidní dynamika v počítačové animaci
4. Modelování šatů
5. Modelování a animace lidské tváře
6. Inverzní kinematika
7. Systémy pro zachytávání pohybu MOCAP
8. Animace davu
9. LOD v počítačové animaci
10. Řízení animace, umělý život
11. Generativní metody v počítačové animaci
12. Produkční řetězec a techniky kompozice videa
13. Vybrané problémy filmového post-produkčního procesu.
14. Stereoskopické zobrazování

Osnovy cvičení:

1. Úvod do předmětu, zadání semestrálních úloh.
2. UI UE, základní úvod do prostředí Unreal Engine 5.
3. API UE, úvod do API Unreal Engine 5.
4. Dynamika, simulace pohybu tuhého tělesa.
5. Fluidní dynamika, návrh dynamické simulace tekutiny.
6. Šaty, model pro simulaci látky.
7. Tvář, animace a řízení modelu tváře.
8. Check point.
9. IK, inverzní kinematika kostry.
10. Dav, simulace davu pomocí agentů.
11. MOCAP, příprava a nahrávání pohybových dat.
12. MOCAP, čištění a používání pohybových dat.
13. Odevzdání projektu.
14. Zápočet.

Literatura:

1. Taylor, J. DVD Demystified. McGraw-Hill Professional, 2000. ISBN 0071350268.
2. Watt, A., Watt, M. Advanced Animation and Rendering
Techniques. Addison-Wesley Professional, 1992. ISBN 0201544121.
3. Feynman, R. P. Feynman's Lectures on
Physics. http://www.feynmanlectures.info/
4. Weil, J. The Synthesis of Cloth Objects Proceedings of the Siggraph 1986, volume 20(4), pages 49-53
5. Žára, J., Beneš, B., Felkel, P. Moderní počítačová grafika, Computer Press, 1998, (in Czech)
6. Badler, N. and Zeltzer, D. Making Them Move - Mechanics Control and Animation of Articulated Figures, Morgan Kaufmann Publishers, 1991

Požadavky:

Základní znalost C++. Detaily na https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/b4m39mma/start

Poznámka:

Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6c

Klíčová slova:

Data formats, computer animation, computer simulation, videoprocessing, cloth animation, facial animation, human body animation, video registration.

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:

Plán Obor Role Dop. semestr
MEOI3_2018 Computer Graphics PO 1


Stránka vytvořena 10.11.2025 14:51:31, semestry: Z,L/2025-6, L/2024-5, Z,L/2026-7, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336)