Popis předmětu - B4M39DPG
B4M39DPG | Datové struktury počítačové grafiky | ||
---|---|---|---|
Role: | PO | Rozsah výuky: | 2P+2S |
Katedra: | 13139 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Havran V. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Havran V. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Havran V. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/B4M39DPGAnotace:
Obsahem předmětu je seznámení se s datovými strukturami používanými v grafických algoritmech. Důraz je kladen na základní a hierarchické datové struktury nad bodovými a objektovými daty, z hlediska aplikací datove struktury pro vyhledávání nejbližšího souseda, metodu sledování paprsku, z-buffer a detekci kolizí. Na cvičení studenti řeší samostatný projekt.Cíle studia:
Studenti získají body na základě semestrálního projektu, teoretické prezentace algoritmu, implementace algoritmu, dokumentace zdrojových kódů algoritmu a funkčnosti algoritmu. Písemný test v rámci zkoušky je dán obsahem přednášek.Osnovy přednášek:
1. | Přehled přednášek, zopakování řazení a vyhledávání nad čísly, základní přehled algoritmů probíraných v předmětu, pravidla hry. Úvod do hierarchických a pravidelných datových struktur. | |
2. | Incidenční operace mezi entitami používané v počítačové grafice. | |
3. | Bodové datové struktury a reprezentace. | |
4. | Objektové a obrazkové reprezentace ve 2D a 3D. | |
5. | Algoritmy pro vyhledávání nejbližších sousedů. | |
6. | Přibližné vyhledávací algoritmy pro vyhledávaní. Aplikace algoritmů vyhledávání. | |
7. | Algoritmy vyhledávání ve vysokodimenzionálních prostorech. | |
8. | Datové struktury pro algoritmy sledování a vrhání paprsku a jejich aplikace I. | |
9. | Datové struktury pro algoritmy sledování a vrhání paprsku a jejich aplikace II. | |
10. | Datové struktury a algoritmy pro výpočet viditelnosti I. | |
11. | Datové struktury a algoritmy pro výpočet viditelnosti II. | |
12. | Algoritmy pro detekci kolizí mezi objekty pro animace. | |
13. | Pokročilé algoritmy pro detekci kolizí. | |
14. | Rezerva. |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod ke cvičení, popis domácích úloh. | |
2. | Výběr domácích úloh studenty, konzultace k domácím úlohám. | |
3. | Příklady na incidenční operace. | |
4. | Konzultace k domácím úlohám. | |
5. | Výkladová prezentace domácích úloh (4 studenti) | |
6. | Výkladová prezentace domácích úloh (4 studenti) | |
7. | Výkladová prezentace domácích úloh (4 studenti) | |
8. | Konzultace k domácím úlohám. | |
9. | Písemný test na 60 minut. | |
10. | Výkladová prezentace domácích úloh (4 studenti). | |
11. | Výkladová prezentace domácích úloh (4 studenti). | |
12. | Demonstrační prezentace domácích úloh. (10 studentů) | |
13. | Demonstrační prezentace domácích úloh. (10 studentů) | |
14. | Rezerva |
Literatura:
1. | Samet, H: The Design and Analysis of Spatial Data Structures, Addison Wesley 1994. | |
2. | Samet, H: Applications of Spatial Data Structures, Addison Wesley, 1990. | |
3. | Laurini, R. and Thompson D.: Fundamentals of Spatial Information Systems, Academic Press 1992. | |
4. | Samet, H: Foundations of Multidimensional and Metric Data Structures, Morgan Kaufmann Publishers, 2006. | |
5. | E. Langetepe and G. Zachmann: Geometric Data Structures for Computer Graphics, 2006. | |
6. | C. Ericson: Real Time Collision Detection, Morgan Kauffman Publishers, 2005. | |
7. | G. van den Bergen: Collision Detection in Interactive 3D Environments, Elsevier, 2004. | |
8. | D. P. Mehta and S. Sahni: Handbook of Data Structures and Applications, Chapman and Hall/CRC, 2004 |
Požadavky:
Časová a paměťová složitost algoritmu, binární stromy a haldy, vyvažování stromů, vyhledávací algoritmy, prioritní fronty, základy architektury von Neumann, příměřená znalost jazyka C++. Znalost jazyka C++ bude krátce ověřena na prvním cvičení předmětu.Poznámka:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/a4m39dpg/start |
Klíčová slova:
třídění, vyhledávání, multidimenzionální datoveé struktury, datové struktury pro metodu paprsku, vyhledávání nejbližšího souseda, výpočty viditelnosti, detekce kolizí.Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
MPOI3_2018 | Počítačová grafika | PO | 1 |
Stránka vytvořena 16.1.2025 17:50:42, semestry: Z,L/2024-5, Z/2025-6, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |