Popis předmětu - B4M33GVG
B4M33GVG | Geometrie počítačového vidění a grafiky | ||
---|---|---|---|
Role: | PO | Rozsah výuky: | 2P+2C |
Katedra: | 13133 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Pajdla T. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Pajdla T., Sattler T. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Korotynskiy V., Matoušek M., Pajdla T., Pánek V. | Semestr: | L |
Webová stránka:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/gvg/startAnotace:
Vysvětlíme základy euklidovské, afinní a projektivní geometrie, model perspektivní kamery, transformaci obrazů při pohybu kamery a jeho normalizaci pro rozpoznávání objektů v obrazech. Teoretické principy budeme demonstrovat na praktické úloze vytvoření mozaiky z obrazů, měření geometrie prostorových objektů kamerou a rekonstrukci geometrických a fyzikálních vlastností scény z jejích projekcí. Navážeme na matematicky aparát lineární algebry a optimalizace. Připravíme základy pro výpočetní geometrii, počítačové vidění, počítačovou grafiku, zpracování obrazu a rozpoznávání objektů v obrazech.Cíle studia:
Cílem je představit teoretický aparát pro modelování prespektivních kamer a řešení úloh meření a rekonstrukce z obrazů.Osnovy přednášek:
1. | Geometrie počítačového vidění, souřadný systém obrazu. | |
2. | Matematický model perspektivní kamery. | |
3. | Kalibrace kamery. | |
4. | Poloha kalibrované kamery. | |
5. | Výpočet polohy kalibrované perspektivní kamery. | |
6. | Homografie. | |
7. | Afinní prostor. |
8. | Kalibrace kamery z úbežníku z homografie. | |
9. | Epipolární geometrie. | |
10. | 3D rekonstrukce z obrazů s kalibrovanou kamerou. | |
11. | Projektivní prostor, duální prostor, tenzorový součin. | |
12. | Reprezentace úhlu a vzdálenosti v projektivním prostoru. | |
13. | Geometrie tří kamer. | |
14. | Výpočet geometrie kamer nástroji algebraické výpočetní geometrie. |
Osnovy cvičení:
01. | P: Počítačové vidění, grafika a interakce (Zajímavé problémy v PGI - Computer-Vision-Show.ppt, Boujou, Reseni soustavy linearnich rovnic, Matice soustavy, hodnost matice) | |
02. | P: Afinní prostor (Lineární prostor, afinni prostor, souřadná soustava, interpretace matice přechodu mezi bázemi lineárního prostoru.) | |
03. | P: Matematický model perspektivní kamery (Perspektivni kamera, souřadná soustava kamery a její volba, vztah mezi souřadnicemi bodu v prostoru a souřadnicemi jeho projekce, projekční matice kamery.) | |
04. | P: Pohyb kamery modelovaný lineární transformací souřadnic (Vztah mezi souřadnicemi korespondujících bodů v obrazech pořízených kamerou rotující okolo středu promítání, vztah mezi souřadnicemi obrazů bodů rovinné scény.) | |
05. | P: Projektivní rovina a projektivní prostor (Axiomatická definice, nejmenší afinní a projektivní roviny, lineární reprezentace, nevlastní bod, nevlastní přímka, spojování a protínání.) | |
06. | P: Reálná projektivní rovina (Model reálné projektivní roviny v afinním a vektorovém prostoru, reprezentace bodů a přímek podprostory lineárního prostoru, (homogenní) souřadnice bodu a přímky, vektorový součin jako operátor protínání a spojování). | |
07. | P: Reálný projektivní prostor (Model prostoru, body, přímky, Plueckerovy souradnice, roviny, operace s nimi, kamera v reálném projektivním prostoru) | |
08. | P: Vzdálenost a úhel v euklidovském, afinním a metrickém prostoru. (Euklidovský skalární součin, vzdálenost v afinním prostoru, vzdálenost a úhel v projektivním prostoru, algebraická a geometrická reprezentace, měření úhlů a vzdáleností protorových objektů v obrazech) | |
09. | P: Transformace projektivního prostoru. Invariance. Kovariance. (Transformace euklidovského, afinního a projektivního prostoru. Hierarchie transformací, vztah k invariantům a grupám. Kovariantní a invariantní konstrukce). | |
10. | P: Deterministické a randomizované výpočty v geometrii (Formulace problémů (RANSAC, konvexní obálka, sledování paprsku) pro deterministické a randomizované algoritmy, navázání na 5. přednášku - Generování náhodných čísel - A4M33PAL a 10. přednásku - Pravděpodobnostní algoritmy - A4M01TAL). | |
11. | P: Konstrukce geometrických primitiv (RASNAC jako randomizovaný algoritmus v L_infty normě, aproximace dat přímkou a homografií, výpočet konvexního obalu a lineární programování ve 2D) | |
12. | P: Výpočet geometrických vlastností objektů (A random polynomial-time algorithm for approximating the volume of convex bodies). | |
13. | P: Simulace fyzikálních vlastností scény (Metropolis light transport). |
Literatura:
[1] | P. Ptak. Introduction to Linear Algebra. Vydavatelstvi CVUT, Praha, 2007. | |
[2] | E. Krajnik. Maticovy pocet. Skriptum. Vydavatelstvi CVUT, Praha, 2000. | |
[3] | R. Hartley, A.Zisserman. Multiple View Geometry in Computer Vision. |
[4] | M. Mortenson. Mathematics for Computer Graphics Applications. Industrial Press. 1999 |
Požadavky:
A0B01LAG Lineární AlgebraPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
MPOI5_2018 | Počítačové vidění a digitální obraz | PO | 2 |
MPOI3_2018 | Počítačová grafika | PO | 2 |
Stránka vytvořena 14.10.2024 17:51:05, semestry: Z/2025-6, Z/2024-5, L/2023-4, L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |