Popis předmětu - B2M31SYN
| B2M31SYN | Syntéza audio signálů | ||
|---|---|---|---|
| Role: | P | Rozsah výuky: | 2P+2C |
| Katedra: | 13131 | Jazyk výuky: | CS |
| Garanti: | Čmejla R. | Zakončení: | Z,ZK |
| Přednášející: | Čmejla R. | Kreditů: | 6 |
| Cvičící: | Čmejla R. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B2M31SYNAnotace:
Předmět uvádí do základů algoritmů syntézy zvuků (každodenních, hudebních a řečových), číslicových audio efektů a sonifikace. Syntetické audio signály se používají v moderních číslicových systémech, systémech virtuální reality, počítačových animacích, hrách a ve filmu. Teoretické koncepty z přednášek budou ve cvičeních doplněny praktickým programováním úloh v Matlabu.Cíle studia:
Cílem studia je získání teoretických znalostí a praktických zkušeností s číslicovou audio syntézou.Osnovy přednášek:
| 1. | Úvod do číslicové syntézy multimediálních signálů; generování hudební stupnice | |
| 2. | Tabulkové syntézy; časové a frekvenční transformace, časové obálky | |
| 3. | Konkatenační a granulační syntézy; parametry, synchronní a asynchronní syntézy | |
| 4. | Součtové syntézy a spektrální modelování; periodické neharmonické signály | |
| 5. | Fázový vokodér; modifikace signálu ve frekvenční oblasti | |
| 6. | Rozdílové syntézy; budící zdroje, jednoduché filtry, ekvalizéry, barevné šumy | |
| 7. | Formantové syntézy; Klattův syntetizér, kaskádní a paralelní řazení, FOF | |
| 8. | Lineární predikce; "cross" syntéza řeči a hudby, modelování neřečových zvuků | |
| 9. | Modulační syntézy; AM, tremolo, FM, vibráto, alarmy, každodenní zvuky a nástroje | |
| 10. | Nelineární a tvarovací syntézy; Čebyševovy polynomy, komprese, expanze, zkreslení | |
| 11. | Efekty založené na časovém zpoždění; echo, dozvuk, hřebenové a fázovací filtry | |
| 12. | Prostorové efekty; pohyb signálu v prostoru, panning, hall, Schroederův dozvuk | |
| 13. | Úvod do fyzikálního modelování; číslicové vlnovody, Karplusův Strongův algoritmus | |
| 14. | Sonifikace biologických (EKG, EMG, EEG, FKG, EOG) a geologických dat, aplikace |
Osnovy cvičení:
| 1. | Hudební stupnice, Morseova abeceda, simulace aliasingu, kvantování a komprese | |
| 2. | Frekvenční a časové změny, tabulková syntéza banja a klarinetu | |
| 3. | Konkatenační syntéza řeči, generování "sci-fi" zvuků | |
| 4. | Ptáci, syntézy trumpet, zvonů, gongů a činelů, banja, klarinetu, telefonu | |
| 5. | Změna délky audio signálů, frekvenční posunutí, potlačení šumu | |
| 6. | Syntézy perkusních nástrojů, letadla, větru, vln, houslí, kroků, souhlásky "s" | |
| 7. | Formantová syntéza samohlásek, hudebních nástrojů a zvířecích hlasů | |
| 8. | Resyntézy řeči, kytary, klavíru, kladiva, "cross" syntéza hudby a řeči 9. Vibráto, tremolo, mince, kapky, alarmy, klepání, dřevo, klarinet, žestě, zvony | |
| 10. | Aplikace efektů na drnknutí struny, buben, řeč | |
| 11. | Simulace dozvuků (sklep, sprcha, chrám) | |
| 12. | Implementace uvedených efektů na řeči a hudbě | |
| 13. | Syntéza kytary, harfy, piana a bicích | |
| 14. | Sonifikace EEG, EKG, FKG, EMG |
Literatura:
| 1. | Čmejla, R..: Syntéza audio signálů - přednášky a návody ke cvičením (pdf), 2015, http://sami.fel.cvut.cz/sms/ | |
| 2. | Čmejla, R., Sovka, P.: Úvod do číslicového zpracování signálů - cvičení, ČVUT 2005 | |
| 3. | Miranda, E.R.: Computer Sound Design, ISBN 0-240-51693-1, Focal Press, Oxford, 2002 | |
| 4. | Zölzer, U.: DAFX - Digital Audio Effects, ISBN: 0-471-49078-4, John Wiley & Sons, 2002 |
Požadavky:
Podmínkou udělení zápočtu je vypracování vybrané úlohy v MATLABu.Klíčová slova:
Audio syntézaPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
| Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
| MPEK2_2018 | Audiovizuální technika a zpracování signálů | P | 1 |
| Stránka vytvořena 13.11.2025 11:51:53, semestry: L/2024-5, L/2026-7, Z,L/2025-6, Z/2026-7, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |