Popis předmětu - A8B32IES
A8B32IES | Úvod do elektronických systémů | ||
---|---|---|---|
Role: | PO | Rozsah výuky: | 0P + 2L |
Katedra: | 13117 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Škvor Z. | Zakončení: | Z |
Přednášející: | Osob je mnoho | Kreditů: | 2 |
Cvičící: | Osob je mnoho | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/A8B32IESAnotace:
Motivační předmět. Syllabus je tvořen sadou demonstračních úloh a měření. Náplň je tematicky rozdělena a studenti si budou moci vybrat dle svých předchozích znalostí z následující nabídky. Cílem je, aby si studenti s různorodým základem ze střední školy doplnili chybějící znalosti a dovednosti a získali představu o šíři záběru programu OES.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A8B32IES
Osnovy přednášek:
1. | Teorie elektromagnetického pole | |
a. | Nehomogenní elektrické pole, průraz dielektrika, Teslův transformátor | |
b. | Interakce látek s vysokofrekvenčním elektromagnetickým polem | |
c. | Vedená elektromagnetická vlna - vlnovod s kovovým pláštěm | |
d. | Vedená elektromagnetická vlna - dielektrický vlnovod | |
e. | Vyzařování, odolnost zařízení. | |
2. | Teorie obvodů | |
a. | Seznámení se základními měřicími přístroji (zdroj ss napětí, voltmetr, ampérmetr, generátor funkcí, |
b. | Základní pasivní obvodové prvky (rezistor, kapacitor, induktor) - vztahy napětí-proud, měření na |
c. | Integrační a derivační RC obvod - frekvenční závislost přenosu, měření na přípravku. | |
d. | Vlastní a vnucené kmity obvodu RLC, měření na přípravku. | |
e. | Polovodičová dioda jako spínač, jednocestný usměrňovač a Graetzův usměrňovač s odporovou zátěží, |
f. | Tranzistor jako řízený spínač, rozsvícení LED, měření na přípravku. | |
g. | Spínání a rozpínání induktivního obvodu (relé), ochrana spínače (tranzistoru), měření na přípravku. | |
h. | Tranzistor jako řízený zdroj proudu, tranzistorový zesilovač signálu, měření na přípravku. | |
i. | Operační zesilovač (OZ), realizace matematických operací, měření na přípravku. | |
j. | Generátor periodického signálu (multivibrátor s 2 tranzistory, generátor s OZ), měření na přípravku. | |
k. | Odrazy vln na elektrickém vedení, počítačové demo, měření na přípravku. | |
l. | Zatížený odporový dělič, integrační a derivační RC článek, frekvenční závislost přenosu, měření a simulace | |
3. | Polovodičové součástky | |
a. | Aplikace diody s přechodem PN a Schottkyho diody v usměrňovači, měření a simulace. | |
b. | MOSFET jako proudový zdoj a spínač, aplikace v invertoru NMOS, meření a simulace. | |
c. | Výkonový MOSFET jako spínač, spínání induktivní zátěže, ochrany, nábojová pumpa, měření a simulace. | |
d. | Fázové spínání výkonové zátěže tyristorem, měření a simulace. | |
e. | Optická vazba svítivka - fotodetektor, demonstrace a měření pro kombinace různých typů svítivek a fotodetektorů. | |
f. | Demonstrace optické komunikační cesty obsahující nábojovou pumpu, step-up konvertor, klopný |
4. | Teorie signálů a systémů a digitální komunikace | |
a. | Demonstrace detekce přítomnosti signálu v šumu pomocí filtrace (matched filter) | |
b. | Demonstrace elementární detekce digitálně modulovaného signálu v šumu. | |
c. | Demonstrace základních principů zdrojového a kanálového kódování. | |
d. | Demonstrace estimátoru zpoždění (radar, navigace). | |
e. | Demonstrace prostorového estimátoru směru příchodu signálu. | |
5. | Mikroprocesorová technika | |
a. | Demonstrace jednoduchého výukového přípravku s mikroprocesorem | |
b. | Demonstrace vývoje programu použitím instrukcí z instrukční sady | |
c. | Demonstrace vývoje programu použitím vyššího programovacího jazyka | |
d. | Demonstrace vývoje programu pro ovládání vstupů a výstupů | |
e. | Demonstrace vývoje programu pro vytvoření hry na VGA monitoru, ping-pong, life |
Osnovy cvičení:
Literatura:
Požadavky:
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
BPOES_2020 | Před zařazením do oboru | PO | 1 |
BPOES | Před zařazením do oboru | PO | 1 |
Stránka vytvořena 26.12.2024 12:50:50, semestry: Z,L/2024-5, Z/2025-6, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |