Popis předmětu - D24SST
D24SST | Vybrané statě ze stavební světelné techniky | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 1P | |
Katedra: | 11124 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Maierová L., Vychytil J. | Zakončení: | ZK |
Přednášející: | Maierová L., Vychytil J. | Kreditů: | 0 |
Cvičící: | Maierová L., Vychytil J. | Semestr: |
Webová stránka:
nejsouAnotace:
Problematiku osvětlení je třeba vnímat jako komplexní otázku, s přesahy do řady technických i netechnických oborů. Připravovaná evropská norma na posuzování denního světla v budovách přináší řadu nových postupů, jak hodnotit kvalitu světelného prostředí v budovách, v osvětlovací praxi objevuje řada nových technologií a nástrojů vhodných pro posouzení a optimalizaci osvětlení v budovách i mimo ně. Pomocí těchto nástrojů jsou v rámci D24SST řešeny světelně technické úlohy s důrazem na zajištění vizuálního komfortu, zdravotní aspekty a s ohledem na specifické funkce daného prostoru. Je hledán vhodný kompromis mezi četnými požadavky kvality vnitřního prostředí, energetickými, ekonomickými i provozními parametry. Nedílnou součástí předmětu je i praktické využití měřicí techniky jako nástroje při stanovení vybraných světelně technických veličin a parametrů, mezi které patří osvětlenost, jas, schopnost materiálu propouštět světlo, vliv znečištění a odrazivosti světla a podobně.Cíle studia:
Absolvent předmětu by měl být schopen "vidět" a "předvídat" světlo v prostoru. Student by měl získat potřebné teoretické znalosti, praktické postupy i cit pro vědomé užití světla jako konstrukčního prvku, jako primárního nástroje v práci architekta / konstruktéra. Komplexní, mezioborový přístup umožňuje využívat současné technologie a strategie pro osvětlení v budovách jako prostředek k vytváření kvalitní, funkční architektury.Obsah:
Dle individuální preference lze volit některé z témat - Modelování vlivu urbanistické struktury na světelné podmínky v budovách i mimo ně. Optimalizace tvaru budovy pro zajištění kvalitního prostředí, posouzení např. pomocí výpočtu užitečné denní osvětlenosti. - Práce se slunečním diagramem pro posouzení proslunění. Pomocí softwarových nástrojů pro simulaci pohybu slunce po obloze je možno navrhovat a v detailu optimalizovat fasádní stínících prvky tak, aby odpovídaly lokalitě a orientaci budovy, odstínily přímé sluneční záření, ale současně bylo umožněno pronikání denního světla do interiéru. - Pokročilé řešení přívodu a distribuce světla v prostoru a čase. Anidolické systémy, světlovody apod. Funkční a výtvarné využití světla. - Hodnocení dlouhodobého vlivu světla na zdraví člověka. Zdravotní aplikace světla. Denní a umělé osvětlení v kombinaci. - Multikriteriální hodnocení prostoru - vliv tvaru, velikosti a umístění okenních otvorů na zrakový komfort, tepelné mikroklima, energetickou úspornost, údržbu, způsob integrace systémů do architektury a další faktory. - apod.Osnovy přednášek:
V úvodu předmětu budou shrnuty základní požadavky a nové poznatky týkající se osvětlování budov. Následně se budou studenti věnovat ve větším detailu zvolené problematice.Osnovy cvičení:
Podle počtu studentů, podle dohody s vyčujícím.Literatura:
! ČSN EN 12464-1 až 2, Osvětlení pracovních prostor. 2013 ! TNI prEN 17037 (730582), Denní osvětlení budov, 2018 ! Jiří Habel a kolektiv, Světlo a osvětlování, FCC Public 2013. ! ČSN 36 0011-1 Měření osvětlení prostorů - Část 1: Základní ustanovení. Praha : ÚNMZ, únor 2014. ! ČSN 36 0011-2 Měření osvětlení prostorů - Část 2: Měření denního osvětlení. Praha : ÚNMZ, únor 2014. ! VYCHYTIL, Jaroslav. Stavební světelná technika - cvičení. Praha: Nakladatelství ČVUT v Praze, 156 s. 2015. ISBN 978-80-01-05858-9. ! VYCHYTIL, Jaroslav., KAŇKA, Jan. Stavební světelná technika - přednášky. Praha: Nakladatelství ČVUT v Praze, 2016, 176 s. ISBN 978-80-01-06060-5. ? Peter R. Boyce, Human Factors in Lighting, third edition, CRC Press 2014. ? Daylight Academy, Changing perspectives on daylight: Science, technology, culture. AAAS 2017. ? KITTLER, Richard., KOCIFAJ, Miroslav., DARULA, Stanislav. Daylight Science and Daylight Technology. Londýn: Springer Science + Business Media, 2012, 342 s. ISBN 978-1-4419-8815-7. ? http://thedaylightsite.com/library-3/books/ ? Webové stránky předmětu a jednotlivých vyučujících.Požadavky:
Ochota hledat, zkoušet, poznávat, kriticky myslet. Chuť pohybovat se v mezioborovém prostředí.Klíčová slova:
denní světlo, kvalita vnitřního prostředí, oslnění, proslunění, stínění, distribuce světla v prostoru, pokročilé systémy distribuce denního světla, zrakový komfort, cirkadiánní rytmus, produktivita, zdravé světelné prostředíPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 29.4.2024 09:57:32, semestry: Z/2023-4, Z/2024-5, L/2023-4, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |