Popis předmětu - A0B16FIL
A0B16FIL | Filozofie | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 2+0s | |
Katedra: | 13116 | Jazyk výuky: | |
Garanti: | Zakončení: | ZK | |
Přednášející: | Kreditů: | 2 | |
Cvičící: | Semestr: | Z,L |
Webová stránka:
https://ekonom.feld.cvut.cz/web/index.php?option=com_content&task=section&id=7&Itemid=236Anotace:
Probírá se tu charakter filosofického poznání, nejznámější postavy a ideje západní filosofie, dále vztah filosofie k náboženství, vědě a politice. Rozebírá se dnes aktuální postmoderní filosofie i její vztah k alternativnímu poznání.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A0B16FIL
Osnovy přednášek:
1. | Filozofie a filozofování. Pojem filozofie. Porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu. | |
2. | Thales a škola v Mílétu. Otázka hledání prapodstaty (arché) dříve a dnes, hylozoismu a redukcionismu. Pojetí duše. | |
3. | Pythagoras a jeho škola, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie.). | |
4. | Myšlenky Hérakleita z Efesu. Dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií. | |
5. | Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy s pojetím vakua. | |
6. | Pojímání hmoty (Anaxagorás, Empedoklés) za antiky a dnes. | |
7. | Atomismus a přírodní věda. Otázky determinismu. | |
8. | Krize poznání, sofisté. Člověk měřítkem všeho? Sofistika a dnešní postmoderna. | |
9. | Sókratův vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox. | |
10. | Paradox lháře a jeho novodobé obměny. | |
11. | Platón, jeho život a filozofie. Svět idejí. Podobenství o jeskyni. Problém demokracie. Ideální stát nebo totalita? | |
12. | Aristotelská logika a fyzika. Aristotelismus a scholastika. | |
13. | Hellénistická filozofie, epikureismus a stoicismus. Alexandrijská škola, Eukleidés a matematika. | |
14. | Pyrrhonismus (skepticismus), křesťanství a filozofie. Dnešní skepticismus. |
Osnovy cvičení:
Literatura:
1. | Zamarovský P., Příběh antické filosofie, ČVUT, Praha 2005 | |
2. | Capra, F., Tao fyziky, Praha, DharmaGaia, Praha 2004 |
Požadavky:
Zájem, jinak bez předběžných požadavkůPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 20.3.2025 17:50:56, semestry: Z,L/2025-6, Z,L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |