Popis předmětu - A6M33KSY
A6M33KSY | Kognitivní systémy | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 2P+1C | |
Katedra: | 13133 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Štěpánová K., Vavrečka M. | Zakončení: | KZ |
Přednášející: | Štěpánová K., Vavrečka M. | Kreditů: | 4 |
Cvičící: | Štěpánová K., Vavrečka M. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/A6M33KSYAnotace:
Předmět je zaměřen na seznámení studenta s oblastí kognitivní psychologie. Pomocí studia lidské psychiky, analyzované na základě teorie zpracování informace, je možné získat vhled do problematiky psychických procesů a možnosti jejich napodobení. Procesy vnímání, myšlení, reprezentace znalostí aj. jsou demonstrovány na základě mnoha psychologických experimentů. Student se také dozví o nejznámějších teoriích, které se v souvislosti s danou oblastí objevují.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A6M33KSY
Cíle studia:
Předmět je zaměřen na seznámení studenta informatiky z oblastí kognitivní psychologie. Je vhodný studenty, kteří se zajímají o umělou inteligenci a kognitivní modelování.Osnovy přednášek:
1. | Úvod - definice psychologie, oblasti zájmů, historický kontext, Behaviorismus, Gestalt psychologie, počátky kognitivní psychologie, současný stav. | |
2. | Psychologické metody - pozorování, rozhovor, dotazník, test, experiment, analýza produktů, případová studie, modelování, jejich výhody a nevýhody, oblasti aplikace. | |
3. | Pozornost a vědomí - předvědomé zpracování, habituace, detekce signálů, selektivní pozornost, teorie filtru, Posnerova teorie, evokované potenciály, Marcelův model. | |
4. | Vnímání - čití a vnímání, percepční stálost, vnímání hloubky, percepce tvarů, teorie percepce shora dolů a zdola nahoru, výpočetní teorie percepce, poruchy percepce. | |
5. | Paměť - modely paměti, dlouhodobá a krátkodobá paměť, pracovní paměť, konekcionistické modely, poruchy paměti, neurobiologické koreláty. | |
6. | Paměťové procesy - způsoby a formy kódování, přesun z krátkodobé paměti, způsoby vybavování, teorie zapomínání. | |
7. | Reprezentace znalostí - mentální představy, teorie duálního kódování, mentální manipulace, mentální rotace, prohlížení představ, mentální modely, syntéza představ a výroků, kognitivní mapy. | |
8. | Reprezentace znalostí - pojmy a kategorie, sémantické sítě, kognitivní schémata, produkční systémy, ACT, ACT*, konekcionistické modely. | |
9. | Akvizice jazyka - základní aspekty jazyka, percepce řeči,sémantika a syntax, vlivy dědičnost a prostředí, jazykový vývoj během prvních let života. | |
10. | Jazyk - jazyk a myšlení, jazyk a metafora, jazyk v sociálním kontextu, řečové akty, konverzační styly diskurz, jazyk a poškození mozku. | |
11. | Myšlení - přirozené a umělé myšlení, typy problémů, způsoby strukturace, způsoby řešení problémů, pomůcky při řešení, vrozené nadání a získané dovednosti, tvořivost. | |
12. | Usuzování a rozhodování - klasické teorie rozhodování, vylučovací metoda, heuristiky, deduktivní usuzování, sylogismy, induktivní usuzování, analogie. | |
13. | Shrnutí - možnosti napodobení kognitivních procesů a propojení s oblastí umělé inteligence. | |
14. | Rezerva. |
Osnovy cvičení:
1. | Ovládání humanoidního robota Pepper | |
2. | Tvorba architektury pro ovládání humanoidního robota | |
3. | Tvorba architektury pro ovládání humanoidního robota | |
4. | Tvorba architektury pro ovládání humanoidního robota | |
5. | Tvorba architektury pro ovládání humanoidního robota | |
6. | Testování robota v realných podmínkách |
Literatura:
[1] | Eysenck, M.W., Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie,Praha: Academia. | |
[2] | Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely . Praha: Grada. | |
[3] | Sternberg, R. J. (1996). Kognitivní psychologie. Praha: Portál. |
Požadavky:
zadneKlíčová slova:
kognice, kognitivní psychologie, kognitivní procesy, experimentální psychologiePředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 5.10.2024 17:50:26, semestry: Z/2024-5, Z/2025-6, L/2024-5, L/2023-4, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |