Popis předmětu - QM-MAM
QM-MAM | Mikroprocesory a mikropočítače | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 2P+2L | |
Katedra: | 13131 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Zakončení: | Z,ZK | |
Přednášející: | Kreditů: | 6 | |
Cvičící: | Semestr: | L |
Anotace:
Cílem předmětu je seznámit studenty s vlastnostmi mikroprocesorových systémů, naučit je používat interní periferie procesoru, připojit externí obvody ke sběrnici procesoru a realizovat rozšíření paměťového nebo vstupně/výstupního prostoru. Naučit studenty vytvořit jednoduché programy v jazyce symbolických adres, v jazyce C a kombinaci obou jazyků. Po absolvování předmětu by měl student umět navrhnout a zrealizovat jednodušší mikroprocesorový systém včetně připojení nezbytných periferií a realizace potřebného programového vybavení.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: QM-MAM
Cíle studia:
Cílem předmětu je seznámit studenty s vlastnostmi mikroprocesorových systémů, naučit je používat interní periferie procesoru, připojit externí obvody ke sběrnici procesoru a realizovat rozšíření paměťového nebo vstupně/výstupního prostoru. Naučit studenty vytvořit jednoduché programy v jazyce symbolických adres, v jazyce C a kombinaci obou jazyků. Po absolvování předmětu by měl student umět navrhnout a zrealizovat jednodušší mikroprocesorový systém včetně připojení nezbytných periferií a realizace potřebného programového vybavení.Osnovy přednášek:
1. | Práce s pevnou a pohyblivou řádovou čárkou-implementace aritmetických operací. | |
2. | Základní struktury mikroprocesorového systému, historický vývoj, současné trendy, rozdělení procesorů | |
3. | Architektura mikroprocesorového systému, uspořádání pamětí, sběrnice, aritmeticko-logická jednotka, přerušení | |
4. | Architektura universálních, signálových (i VLIW) a jednočipových procesorů, typy používaných pamětí (volatelní a nevolatelní, ROM, RAM, RAM se zálohováním, EPROM, EEPROM, Flash, FRAM ), dynamické paměti a jejich časování | |
5. | Programování procesoru, strojový kód (mikroinstrukce), pipeline, výkonnost procesoru, fáze zpracování instrukce, cache, inicializace procesoru | |
6. | Adresový a vstupně/výstupní prostor procesoru, připojení pamětí, časové parametry, přepínání pamětí, rekonfigurace systému za běhu, připojení programové a datové paměti převyšující přímý adresový prostor procesoru | |
7. | Interní periferie jednočipových a signálových procesorů (obvody nulování, čítače/časovače, "watchdog", záchytný a komparační systém, PCA, PWM, A/D a D/A převodníky) | |
8. | Připojení vnějších periferií, rozšíření vstupně/výstupního prostoru paralelními i sériovými obvody, připojení klávesnic a displejů. | |
9. | Přístrojové sběrnice (SPI, I2C, MicroWire, 1-Wire) | |
10. | Komunikační sběrnice RS422, RS485, multiprocesorová komunikace | |
11. | Synchronní a asynchronní sériová rozhraní, RS232, USB, IEEE-1394, PCI-e | |
12. | Vývojové prostředky pro vývoj zařízení s mikroprocesorem (monitor, RTOS, multitasking), programování v reálném čase, stavové a událostní. | |
13. | Problematika přerušovacího systému, úlohy s velkým počtem přerušení | |
14. | Základní programovací metody, synchronizace procesů a vláken (semafor, kritická sekce, mutex), programování multiprocesorových systémů, paralelizace programu pro procesory s větším počtem aritmetických jednotek,. |
Osnovy cvičení:
1. | Organizace cvičení, seznámení s vývojovým prostředím, vývojovým kitem, možnosti vývoje programu | |
2. | Vlastnosti instrukčního souboru, adresování operandů | |
3. | Zápis jednoduchého programu v jazyce symbolických adres, ověření jeho činnosti v softwarovém simulátoru | |
4. | Vývoj programu pro generování tvarových kmitů, ověření a zobrazení generovaného průběhu v simulátoru | |
5. | Seznámení s koncepcí vývojové desky, zápis programu z úlohy 4 do programu pro inicializaci vývojové desky | |
6. | Příprava 1.samostatné úlohy, simulace v programu Matlab a vývojovém prostředí daného procesoru | |
7. | Realizace 1.samostatné úlohy na vývojové desce | |
8. | Příprava 2.samostatné úlohy, simulace možných řešení | |
9. | Realizace 2. samostatné úlohy na vývojové desce a ověření vlastností | |
10. | Příprava 3.samostatné úlohy, ověření vlastností | |
11. | Rozbor možných řešení úlohy 3 | |
12. | Implementace 3.samostatné úlohy | |
13. | Prezentace semestrální práce | |
14. | Dokončení samostatných úloh. |
Literatura:
[1] | Davídek,V., Sovka, P.: Číslicové zpracování signálů a implementace, Vydavatelství ČVUT, Praha 2002 | |
[2] | Skalický, P.: Mikroprocesory řady 8051, rozšířené vydání, 144 s., BEN, Praha, 2001 | |
[3] | Skalický P.: Aplikace signálových procesorů, Vydavatelství ČVUT, Praha 2003, str.136 | |
[4] | Skalický, P.: Aplikace signálových procesorů - cvičení. Praha : Vydavatelství ČVUT, Praha 2003, 116 s [5] Sedláček, M.: Zpracování signálů v měřící technice, Vydavatelství ČVUT, Praha 1999 | |
[6] | Gook M.: Hardwarová rozhraní Průvodce programátora, Computer Press Brno, 2006, ISBN 80-251-1019-2 | |
[7] | Messmer H.-P., Dembowski K.: Velká kniha hardware, CP Books, Brno, 2005, ISBN 80-251-0416-8 | |
[8] | Materiály ke cvičení 8051: http://moodle.kme.fel.cvut.cz |
Požadavky:
Předpokládáme, že student bude umět realizovat kombinační obvod v různých modifikacích s logickými členy, multiplexery, pamětmi a PLD a vypočítat jeho časové zpoždění. Navrhne a zanalyzuje logické chování jednoduchého sekvenčního obvodu, vypočítá jeho maximální hodinový kmitočet. Bude znát časové parametry pro správnou činnost paměťových členů, pamětí a chování základních sekvenčních obvodů registrů, čítačů, posuvných registrů.Poznámka:
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6c |
Klíčová slova:
Mikroprocesor, adresování, paměti, přerušení, připojení periferií, multiprocesorové systemy a komunikace, ekonomický návrh a realizacePředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 21.3.2025 17:50:49, semestry: Z,L/2024-5, Z,L/2025-6, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |