Popis předmětu - A0B16FI1
Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
A0B16FI1 |
Filozofie I |
Role: | |
Rozsah výuky: | 2+2s |
Katedra: | 13116 |
Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | |
Zakončení: | KZ |
Přednášející: | |
Kreditů: | 4 |
Cvičící: | |
Semestr: | Z,L |
Webová stránka:
https://ekonom.feld.cvut.cz/cs/student/predmety/filozofie-1
Anotace:
Probírají se tu základní myšlenky a postavy antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i mnohé aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde:
AD0B16FI1
Výsledek studentské ankety předmětu je zde:
A0B16FI1
Osnovy přednášek:
1. | | Filozofie a filozofování. Porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu. |
2. | | Thales a škola v Mílétu. Otázka hledání prapodstaty (arché), redukcionismus. |
3. | | Pythagoras a jeho škola, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie.). |
4. | | Myšlenky Hérakleita z Efesu. Dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií. |
5. | | Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy s pojetím vakua. |
6. | | Anaxagorás, Empedoklés. Pojímání hmoty. |
7. | | Atomismus, jeho zrod a důsledky. Absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu. |
8. | | Krize poznání, sofisté. Člověk měřítkem všeho? Sofistika a dnešní postmoderna. |
9. | | Život a smrt Sókrata. Sókratův vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox. |
10. | | Malé sókratovské školy, megařané, logicky paradox Lháře. |
11. | | Platón, jeho život a filozofie. Svět idejí. Podobenství o jeskyni. Problém demokracie. Ideální stát nebo totalita? |
12. | | Aristotelés a vyvrcholení klasické filozofie. Aristotelská logika a fyzika. Aristotelismus a scholastika. |
13. | | Hellénistická filozofie, epikureismus a stoicismus. Alexandrijská škola, Eukleidés a matematika. |
14. | | Pyrrhonismus (skepticismus), křesťanství a filozofie. Svatý Augustin, Boethius. |
Osnovy cvičení:
1. | | Pojem filozofie. Příklady mýtů. |
2. | | Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše. |
3. | | Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .). |
4. | | Hérakleita z Dresu, příklady interpretace. |
5. | | Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua). |
6. | | Pojímání hmoty za antiky a dnes. |
7. | | Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu. |
8. | | Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady. |
9. | | Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody. |
10. | | Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox. |
11. | | Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni. |
12. | | Aristotelská logika a fyzika. |
13. | | Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes. |
14. | | Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus. |
Literatura:
1. | | Zamarovský, P. Příbeh antické filosofie, nakl. ČVUT, Praha 2005 |
2. | | Zamarovský, P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007 |
3. | | Kratochvíl, Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakladatelství Juza, Praha 1993 |
4. | | Tretera, I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996 |
5. | | Stumpf, E. S. Socrates to Sartre, McGraw-Hill, New York 1993 |
Požadavky:
https://ekonom.feld.cvut.cz/web/index.php?option=com_content&task=section&id=7&Itemid=236
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán |
Obor |
Role |
Dop. semestr |
Stránka vytvořena 16.5.2024 05:51:18, semestry: Z,L/2023-4, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |