Popis předmětu - A0B16FI1
A0B16FI1 | Filozofie I | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 2+2s | |
Katedra: | 13116 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Zakončení: | KZ | |
Přednášející: | Kreditů: | 4 | |
Cvičící: | Semestr: | Z,L |
Webová stránka:
https://ekonom.feld.cvut.cz/cs/student/predmety/filozofie-1Anotace:
Probírají se tu základní myšlenky a postavy antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i mnohé aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: AD0B16FI1
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A0B16FI1
Osnovy přednášek:
1. | Filozofie a filozofování. Porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu. | |
2. | Thales a škola v Mílétu. Otázka hledání prapodstaty (arché), redukcionismus. | |
3. | Pythagoras a jeho škola, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie.). | |
4. | Myšlenky Hérakleita z Efesu. Dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií. | |
5. | Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy s pojetím vakua. | |
6. | Anaxagorás, Empedoklés. Pojímání hmoty. | |
7. | Atomismus, jeho zrod a důsledky. Absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu. | |
8. | Krize poznání, sofisté. Člověk měřítkem všeho? Sofistika a dnešní postmoderna. | |
9. | Život a smrt Sókrata. Sókratův vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox. | |
10. | Malé sókratovské školy, megařané, logicky paradox Lháře. | |
11. | Platón, jeho život a filozofie. Svět idejí. Podobenství o jeskyni. Problém demokracie. Ideální stát nebo totalita? | |
12. | Aristotelés a vyvrcholení klasické filozofie. Aristotelská logika a fyzika. Aristotelismus a scholastika. | |
13. | Hellénistická filozofie, epikureismus a stoicismus. Alexandrijská škola, Eukleidés a matematika. | |
14. | Pyrrhonismus (skepticismus), křesťanství a filozofie. Svatý Augustin, Boethius. |
Osnovy cvičení:
1. | Pojem filozofie. Příklady mýtů. | |
2. | Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše. | |
3. | Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .). | |
4. | Hérakleita z Dresu, příklady interpretace. | |
5. | Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua). | |
6. | Pojímání hmoty za antiky a dnes. | |
7. | Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu. | |
8. | Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady. | |
9. | Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody. | |
10. | Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox. | |
11. | Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni. | |
12. | Aristotelská logika a fyzika. | |
13. | Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes. | |
14. | Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus. |
Literatura:
1. | Zamarovský, P. Příbeh antické filosofie, nakl. ČVUT, Praha 2005 | |
2. | Zamarovský, P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007 | |
3. | Kratochvíl, Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakladatelství Juza, Praha 1993 | |
4. | Tretera, I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996 | |
5. | Stumpf, E. S. Socrates to Sartre, McGraw-Hill, New York 1993 |
Požadavky:
https://ekonom.feld.cvut.cz/web/index.php?option=com_content&task=section&id=7&Itemid=236Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 21.3.2025 17:50:49, semestry: Z,L/2024-5, Z,L/2025-6, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |