Popis předmětu - A3M38DIT
A3M38DIT | Diagnostika a testování | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 3P+2L | |
Katedra: | 13138 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Zakončení: | Z,ZK | |
Přednášející: | Kreditů: | 7 | |
Cvičící: | Semestr: | L |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/A3M38DITAnotace:
Předmět se zabývá metodami technické diagnostiky a testování, zejména diagnostikou poruch, sledováním provozního stavu zařízení, vibrodiagnostikou a speciálními metodami zpracování signálu v diagnostice, metodami nedestruktivního testování a diagnostikou zařízení s analogovými a číslicovými obvody. Laboratorní cvičení v první části demonstrují funkce vybraných diagnostických nástrojů, v druhé části je řešena samostatná úloha na vybrané téma z oblasti technické diagnostiky a testování.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A3M38DIT
Osnovy přednášek:
1. | Diagnostika, prognostika, FMEA (Failure Modes and Effects Analysis), FMECA, FMSA | |
2. | Modely poruch, metody detekce a diagnostiky poruch, odolnost vůči poruchám | |
3. | Sledování provozního stavu zařízení, CBM (Condition based Maintenance), PHM Prognostics and Health Management) | |
4. | Vyhodnocování vibrací a hluku, kepstrální, obálková, analýza nestacionárních a stochastických diagnostických signálů, řádová analýza | |
5. | Případové studie: diagnostika hřídelí, převodovek a ložisek, implementace CBM systémů, prognostika pro Life-cycle Management | |
6. | Diagnostika pomocí impulsní a spojité akustické emise | |
7. | Defektoskopie (NDT), detekce a lokalizace, pravděpodobnost detekce (POD) | |
8. | Ultrazvuková defektoskopie, bezdotykové metody (EMAT) | |
9. | Defektoskopie pomocí vířivých proudů, holografické, endoskopické, termovizní a radiografické metody | |
10. | Testování metodami in-circuit, systémy BIST (Built-in Self Test) | |
11. | Metody DfT (Design for Test), in-circuit metody pro analogové komponenty | |
12. | Testování číslicových obvodů, maskování, citlivá cesta, komprese testů | |
13. | Diagnostika metodou "Boundary Scan", rozhraní JTAG | |
14. | Metody a prostředky produkční diagnostiky elektronických zařízení |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod do diagnostiky, organizace a harmonogram cvičení, bezpečnost práce | |
2. | Laboratorní úloha: Senzory pro CBM (Condition based Monitoring) | |
3. | Laboratorní úloha: Vibrodiagnostika hřídele/převodu | |
4. | Laboratorní úloha: Nedestruktivní testování pomocí vířivých proudů | |
5. | Laboratorní úloha: Ultrazvuková defektoskopie | |
6. | Test, zadání samostatných úloh, písemná a ústní prezentace | |
7. | Projektové laboratorní cvičení: samostatná úloha | |
8. | Projektové laboratorní cvičení: samostatná úloha | |
9. | Projektové laboratorní cvičení: samostatná úloha | |
10. | Projektové laboratorní cvičení: samostatná úloha | |
11. | Projektové laboratorní cvičení: samostatná úloha | |
12. | Projektové laboratorní cvičení: samostatná úloha | |
13. | Prezentace výsledků samostatných úloh, zápočty |
Literatura:
[1] | R. Isermann: Fault-Diagnosis Systems, Springer Berlin Heidelberg 2006. ISBN 978-3-540-24112-6 | |
[2] | G. Vachtsevanos et al.: Intelligent Fault Diagnosis and Prognosis for Engineering Systems, John Wiley & Sons, Inc. 2006. ISBN: 9780471729990 | |
[3] | P. J. Shull: Nondestructive Evaluation: Theory, Techniques, and Applications, CRC Press 2002. ISBN: 9780824788728 | |
[4] | M. L. Bushnell, V.D. Agrawal: Essentials of Electronic Testing for Digital, Memory, and Mixed-Signal VLSI Circuits, Kluwer Academic Publishers, Boston, 2000. | |
[5] | M. Kreidl, R. Šmíd: Technická diagnostika, BEN Praha 2006.ISBN 80-7300-158-6 |
Požadavky:
Předpokladem pro úspěšné absolvování tohoto kurzu jsou znalosti metod zpracování signálů v rozsahu základního kurzu, základy lineární algebry, základy analogových a číslicových obvodů. Studijní literatura je z části v angličtině.Poznámka:
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 21p+6l |
Klíčová slova:
diagnostika, testováníPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 19.3.2025 17:50:54, semestry: Z/2025-6, L/2024-5, L/2025-6, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |