Popis předmětu - AD3B38SME
AD3B38SME | Senzory a měření | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 21P+6L | |
Katedra: | 13138 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Zakončení: | Z,ZK | |
Přednášející: | Kreditů: | 6 | |
Cvičící: | Semestr: | L |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B3B38SMEAnotace:
Základní obvody a přístroje pro měření elektrických veličin, A/D a D/A převodníky, senzory se zaměřením na robotiku a automatizaci, inteligentní senzory, metody snižování nejistot.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: AD3B38SME
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A3B38SME
Cíle studia:
Pochopit a osvojit si základní měřicí metody, fyzikální principy senzorů a jejich hlavní aplikace.Obsah:
viz https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B3B38SMEOsnovy přednášek:
1. | Vzorkování, kvantování, A/D převodníky, číslicový osciloskop. | |
2. | Měření napětí, proudu a kmitočtu. Čítač, měření fáze. Chyby a nejistoty (opak.) | |
3. | Měření efektivní hodnoty, výkonu a spotřeby energie. | |
4. | Kontaktní senzory teploty a jejich měřicí obvody. Měření malých napětí a odporu | |
5. | Magnetické senzory, magnetická měření. Transformátor napěťový a proudový transformátor. Bezkontaktní senzory el. proudu. | |
6. | Kapacitní a indukční senzory. Měření impedancí. | |
7. | Měření lineární a úhlové polohy. Optoelektronické a ultrazvukové senzory. | |
8. | Senzory a převodníky pro měření rychlosti, zrychlení a vibrací. | |
9. | Měření teploty. | |
10. | Měření síly, tlaku, hladiny a průtoku. | |
11. | Chemické senzory. | |
12. | Senzorové a měřicí sítě a sběrnice. Logický analyzátor. | |
13. | Další měřicí přístroje: referenční zdroje, D/A převodníky a generátory signálu. Spektrální analyzátor. |
14. | Opakování, řešení příkladů |
Osnovy cvičení:
1. | Úvod, bezpečnost práce. Analogový osciloskop. | |
2. | Termočlánek, měření jeho napětí, kompenzace teploty srovnávacího konce | |
3. | Měření na spínaném obvodu. Vliv tvaru křivky na údaj měřicího přístroje, souvislost s kmitočtovou závislostí, spektrum. | |
4. | Optický senzor polohy, měření proudu fotodiody. | |
5. | A/D převodník s postupnou aproximací. | |
6. | Senzory elektrického proudu. Měření výkonu. | |
7. | LVDT a inkrementální senzor polohy. | |
8. | Kapacitní hladinoměr, měření impedancí. | |
9. | Měření síly tenzometrickým můstkem se stejnosměrným i střídavým napájením. | |
10. | Měření na transformátorech (rozptylové pole, dynamická hysterezní smyčka, amplitudová permeabilita). | |
11. | Odporový snímač teploty, měřicí systém. | |
12. | Měření krevního tlaku a tepové frekvence. | |
13. | Samostatné práce. | |
14. | Samostatné práce a zápočty. |
Literatura:
Materiály na https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B3B38SME[1] | Ripka, P., Ďaďo, S., Kreidl, M., Novák, J.: Senzory (opr. dotisk). Skripta ČVUT FEL, Praha 2007 | |
[2] | Platil, A., Ripka, P.: Senzory a převodníky. Laboratorní cvičení. Skripta ČVUT, Praha 2004 (dotisk 2006) | |
[3] | Haasz, V., Sedláček, M.: Elektrická měření. Přístroje a metody. ČVUT, Praha 2003 (2. vydání) | |
[4] | Kolektiv: Elektrická měření. Návody k laboratorním cvičením. Skripta ČVUT, Praha 2007 (dotisk 1.vydání). | |
[5] | Placko D.: Fundamentals of Instrumentation and Measurement, ISTE 2007, ISBN 1-905209-39-8 | |
[6] | Ripka, P., Tipek, A.(ed.): Modern Sensors Handbook. ISTE 2007, ISBN 978-1-905209-66-8 | |
[7] | Northrop, R.B.: Introduction to Instrumentation and Measurements, CRC 2005, 0-8493-3773-9 |
Požadavky:
Základy fyziky, elektrických obvodů a matematické analýzy.Poznámka:
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 21p+6l |
Klíčová slova:
měření, senzoryPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 26.3.2025 17:50:36, semestry: Z/2024-5, Z,L/2025-6, L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |