21. 9. 2022; dopravacek.eu

Polohu pražských tramvají budou nově zpřesňovat vícefrekvenční satelitní přijímače a evropský systém Galileo

Polohu pražských tramvají pomohou zpřesňovat vícefrekvenční satelitní přijímače využívající různé družicové systémy, kromě GPS především Galileo. Jejich přesnost i v husté zástavbě centra Prahy je díky tomu velmi vysoká, vykazuje odchylky maximálně 2 metry. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je postupně instaluje do jednotlivých vozidel. Ve všech tramvajích využívaných v pravidelném provozu by měly být osazeny do konce příštího roku.  

Vícefrekvenční satelitní přijímače, které DPP nyní instaluje do svých tramvají, jsou schopny přijímat signál z různých globálních družicových polohových systémů (GNSS), nejen GPS, který provozují Vesmírné síly Spojených států amerických (USSF), ale zejména z evropského autonomního systému Galileo, díky kterému je možné dosáhnout výrazného zvýšení přesnosti určování polohy. Oba družicové navigační systémy poskytují služby potřebné pro zajištění lokalizace zcela zdarma. Konfigurace a nastavení nových přístrojů je výsledkem pilotního projektu DPP, jehož cílem byla modernizace stávajících satelitních přijímačů v pražských tramvajích využívající pouze signál GPS, a který od roku 2019 probíhal ve spolupráci s hl. m. Prahou, Fakultou elektrotechnickou ČVUT a Agenturou pro evropský globální navigační družicový systém (GSA), loni transformovanou na Agenturu Evropské unie pro kosmický program (EUSPA). Přesná lokalizace tramvají umožní nejen zlepšení přehledu o aktuání dopravní situaci pro dispečery i cestující, ale otevře také možnosti pro další úspory v rámci provozu vozidel a infrastruktury díky novým možnostem optimalizace jízdy. "Zastaralé satelitní přijímače v tramvajích pro určení přesnější polohy vozidel využíváme zhruba 20 let, fungují pouze na systému GPS. V husté zástavbě v centru Prahy nicméně tyto přístroje velmi často vykazovaly a vykazují značné odchylky od skutečné aktuální polohy v řádu desítek až stovek metrů, což je nevyhovující pro další rozvoj moderních aplikací v MHD včetně PID Lítačky. Proto jsme v roce 2019 ve spolupráci s hl. m. Prahou, EUSPA a odborníky v této oblasti z Fakulty elektrotechnické ČVUT pod vedením profesora Františka Vejražky a Ing. Václava Navrátila zahájili pilotní projekt s cílem nejen modernizovat stávající přijímače, ale najít takový typ a jeho konfiguraci, který by obstál v provozu tramvají ve specifických podmínkách centra Prahy. V průběhu projektu jsme otestovali různé typy vícefrekvenčních přijímačů, s každým z nich jsme absolvovali desítky testovacích jízd v běžném provozu," uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP a dodal: "Původní přijímače postupně měníme za nové, tyto práce realizujeme v rámci plánované údržby nebo oprav jednotlivých vozů. V současnosti jsou nainstalovány ve všech 55 tramvajích typu 14T, 35 vozidlech T3R.PLF a ve většině tramvají KT8N2, tj. zhruba v necelé třetině vozového parku DPP. Do konce roku 2023 je plánujeme nainstalovat do všech tramvají." Vybrané parametry nových vícefrekvenčních satelitních přijímačů v pražských tramvajích: Příjem signálu z družicových systémů: Galileo, GPS, Beidou Frekvence: L1/E1 a L2/E5b Přesnost polohy: více než 95 %, maximální odchylka 2 metry Základní technologie: přijímač GNSS + snímače pohybu IMU (MEMS) URL| https://dopravacek.eu/2022/09/21/polohu-prazskych-tramvaji-budou-nove-zpresnovat-vicefrekvencni-satelitni-prijimace-aevropsky-system-galileo/

Za obsah odpovídá: Ing. Mgr. Radovan Suk