Popis předmětu - BE4M39PTV
Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
BE4M39PTV |
Spatial Design |
Role: | PO |
Rozsah výuky: | 2P+2L |
Katedra: | 13139 |
Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | |
Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | |
Kreditů: | 6 |
Cvičící: | |
Semestr: | L |
Anotace:
Koncepce předmětu vychází z dlouholetých profesních zkušeností sochařů Mariana Karla a Josefa Šafaříka. Ateliérová zadání jsou koncipována tak, aby u studenta rozvíjela prostorový a tvarový cit s ohledem na jeho oborové zaměření. Předmět si neklade za cíl vychovat sochaře nebo designéra, jeho hlavní náplní je u něj za pomoci důmyslných prostorových zadání a etud vzbudit zájem o tvar, hmotu a jejich prostorovou charakteristiku. Dalším aspektem, na který je zde kladen důraz, je snaha "zvednout studenta od monitoru" a tvořit za pomocí elementárních technik jako je kresba a modelování tvořit spontánně. Student je zde konfrontován se základními kompozičními a formotvornými principy tvarové psychologie. Ty si zde ověřuje v důmyslných kompozičních zadáních. Co je formát? Jak ho chápat? Jak jej překročit?
Osnovy přednášek:
1. | | Úvod do prostorově plastického studia (historie i současnost). Seznámení studentů s koncepcí a strukturou atelieru, jeho náplní a požadavků, které na ně budou v průběhu semestru kladeny. |
2. | | Seznámení se základními pojmy tvarové psychologie, kompoziční zadání |
3. | | Zákonitosti práce s materiálem - sochařská hlína |
4. | | Hmota, objem, tvar; plný a prázdný prostor |
5. | | Vypnutí objemu, celek, souvislosti |
6. | | Rozvoj prostorové představivosti; formát, rám a ohraničení |
7. | | Řád, rytmus, opakování, střídání, vybočení z řádu |
8. | | Zkušenosti s materiálem a jeho zpracováním |
9. | | Zadání semestrální úlohy |
10. | | Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení,...) |
11. | | Diskuze nad návrhy a variantami sem. prací; konzultace prvních nápadů |
12. | | Diskuze a konzultace nad technickou realizací v dílnách |
13. | | Dotažení celku, finální úpravy, retuš |
14. | | Vystavení semestrálních prací |
Osnovy cvičení:
Předmět využívá zázemí sochařských a designérských dílen FA ČVUT. Průběh cvičení se dá rozdělit do následujících etap:
1. | | Práce v dílně, seznámení se s úkoly a postupy |
2. | - | 3. První úloha: Seznámení se základními pojmy a principy tvarové psychologie. |
4. | - | 6. Druhá úloha: Etudy inspirované vybranými Gestalt zákony. |
7. | - | 9. Třetí úloha:. Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení). |
10. | - | 14. Semestrální úloha: Možnost individuálního zadání s vazbou na semestrální či diplomovou práci a případná spolupráce a participace na semestrálních úkolech studentů Designu FA ČVUT (mezioborová spolupráce). |
Literatura:
1. | | Josef Hlaváček : Kompozice podle Rudolfa Arnheima ISBN: 8086039323 (brož) : bc |
2. | | Gyorgy Kepes, S. Giedion, S. I. Hayakawa : Language of Vision : Courier Corporation, 1995 Počet stran: 228 |
3. | | Kulka Jiří: Psychologie umění ISBN: 9788024723297 |
Požadavky:
Klíčová slova:
tvarová psychologie, fyzický artefakt
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Stránka vytvořena 22.7.2024 17:51:06, semestry: Z,L/2023-4, Z,L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |