Popis předmětu - BE4M39PUR
Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
BE4M39PUR |
Psychology in HCI |
Role: | |
Rozsah výuky: | 2P+2S |
Katedra: | 13139 |
Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | |
Zakončení: | KZ |
Přednášející: | |
Kreditů: | 6 |
Cvičící: | |
Semestr: | Z |
Anotace:
Tento předmět nabízí studentům přehled o poznatcích psychologie aplikovatelných v HCI. Studenti budou po jeho absolvování schopni zohlednit v návrhu interaktivních softwarových systémů psychologické charakteristiky. Dále se naučí využívat aplikovaných výzkumných metod pro identifikaci uživatelských potřeb.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde:
A4M39PUR
Cíle studia:
Prohlubuje znalosti a dovednosti studentů oboru HCI v oblasti návrhu a testování uživatelské interakce.
Studentům ostatních oborů OI a jiných studijních programů nabízí získání znalostí a dovedností v oblasti uživatelského výzkumu a kognitivní psychologie nezbytných pro správný návrh interakce uživatele s vyvíjeným produktem
Doplňuje se s předmětem "Kognitivní systémy" (Vavrečka)
Osnovy přednášek:
1. | | Využití psychologie v rámci HCI (aplikovaná psychologie, mezioborový přístup, kognitivní věda, příklady z praxe) |
2. | | Uživatelský výzkum (základní principy sběru uživatelských dat, výzkumné strategie, výzkumný vzorek) |
3. | | Metody sběru uživatelských dat a jejich interpretace I (pozorování, etnografie, rozhovor, uživatelské testování) |
4. | | Metody sběru uživatelských dat a jejich interpretace II (ohniskové skupiny, dotazníkové šetření, techniky moderování) |
5. | | Méně rozšířené techniky uživatelského výzkumu (testování s oční kamerou, card sorting, querilla techniky, impact management, mezikulturní výzkum) |
6. | | Reprezentace uživatelských dat (techniky modelování uživatele, využití person v praxi) |
7. | | Kognitivní psychologie I (úvod do kognitivní psychologie, kognitivní procesy, mentální reprezentace, kognitivní styly, koncept flow) |
8. | | Kognitivní psychologie II (paměťové procesy, pozornost, kognitivní mapa, učení, CLT - teorie kognitivní zátěže) |
9. | | Vnímání (čití a vnímání, kognitivní zpracování vizuálních vjemů, základní teorie percepce) |
10. | | Afektivní procesy a estetika (základní teorie emocí, historický pohled na roli emocí v HCI, emoční design, role prekognitivních emocí v designu, dilema krásy) |
11. | | Osobnost (hlavní koncepty psychologie osobnosti, její aplikace v oboru HCI, interakce osobnosti a prostředí) |
12. | | Iracionalita (iracionální chování, základní typy kognitivních zkreslení, persuasivní design, behaviorální ekonomie, etické otázky) |
13. | | Ergonomie, stres (základní témata ergonomie, psychosociální aspekty práce s počítačem, stres, design pro kritické situace) |
14. | | Rezerva |
Osnovy cvičení:
1. | | Příprava výzkumných témat |
2. | | Příprava výzkumného projektu pro práci ve cvičení |
3. | | Nácvik rozhovorů |
4. | - | 5. Guerilla Research a pozorování, Emoční mapa |
6. | | Design Thinking Workshop (CFI) |
7. | - | 14. Intenzivní nácvik psychologických dovedností formou sebezkušenostních cvičení v blokové formě |
Literatura:
[1] | | Sternberg, R. J. (2002) Kognitivní psychologie. |
[2] | | Parkin, A. J. (2000) Essential Cognitive Psychology. |
[3] | | Kuniavsky, M. (2012) Observing User Experience. |
[4] | | Disman, M. (1999) Jak se vyrábí sociologická znalost. |
[5] | | Hall, E. (2013) Just Enough Research. |
Požadavky:
Odkaz na stránky předmětu:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B4M39PUR
Poznámka:
Klíčová slova:
Uživatelský výzkum, Psychologické aspekty HCI
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán |
Obor |
Role |
Dop. semestr |
Stránka vytvořena 22.7.2024 17:51:06, semestry: Z,L/2023-4, Z,L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |