Popis předmětu - B4M39APG
B4M39APG | Algoritmy počítačové grafiky | ||
---|---|---|---|
Role: | PO | Rozsah výuky: | 2P+2C |
Katedra: | 13139 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Žára J. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Bittner J., Žára J. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Bittner J., Hendrich J., Žára J. | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/B4M39APGAnotace:
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli základním problémům počítačové grafiky a jejich řešením. Důraz je kladen na použití grafických primitiv ve 2D a 3D pro modelování a zobrazování scén, použití barevných modelů, obrázků, základním problémům a řešením fotorealistických zobrazovacích metod.Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A4M39APG
Cíle studia:
Studenti získají body na základě semestrálního projektu, konkrétně dle prezentace praktické implementace a funkčnosti projektu, teoretické prezentace projektu a kvality dokumentace. Rozsah znalostí u závěrečné zkoušky je dán obsahem přednášek.Osnovy přednášek:
1. | Rastrová a vektorová grafika, rastrový obraz, rasterizace a vyhlazování |
2. | Rasterizace kružnice a elipsy, typy čar. | |
3. | Šrafování a vyplňování oblastí vzorem. Ořezávání. | |
4. | Reprezentace 3D objektů, scéna, kamera, projekční transformace. | |
5. | Zobrazování 3D těles, řešení viditelnosti. | |
6. | Barvy, třísložková reprezentace spektra, barevné modely. | |
7. | Odraz světla na površích, materiály, osvětlovací modely, BRDF, textury, |
8. | Sledování paprsku (ray tracing). Úvod do globálního osvětlení. | |
9. | Monte Carlo sledování paprsku. Plošné zdroje světla. | |
10. | Radiozitní metoda výpočtu globálního osvětlení. | |
11. | Obraz a jeho vlastnosti. Základy zpracování obrazu. | |
12. | Komprese obrazu a obrazové formáty. | |
13. | HDRI - Obrazy s vysokým rozsahem jasu. | |
14. | Rezerva. |
Osnovy cvičení:
1. | Seznámení se semestrálními projekty, rozdělení do skupin | |
2. | Zadání semestrálního projektu | |
3. | Konzultace - práce s literaturou | |
4. | Konzultace | |
5. | Konzultace - uživatelské rozhraní | |
6. | Konzultace | |
7. | Konzultace - implementace | |
8. | Konzultace | |
9. | Konzultace - testování úlohy | |
10. | Konzultace | |
11. | Předvádění implementace semestrální úlohy | |
12. | Veřejná prezentace semestrální úlohy | |
13. | Rozbor a hodnocení písemné zprávy | |
14. | Rezerva |
Literatura:
1) | Žára a kol. Moderní počítačová grafika, Computer Press, 2004. | |
2) | Foley, J., van Dam, A., Feiner, S., and Hughes, J. Computer Graphics: Principles and Practice, 2nd edition. Addison Wesley, 1997. | |
3) | The OpenGL Reference Manual - The Bluebook. |
4) | Web předmětu |
Požadavky:
Znalost některé ze základních grafických knihoven (OpenGL, DirectX), schopnost programovat aplikace s grafickým uživatelským rozhraním.Poznámka:
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6c |
Klíčová slova:
počítačová grafika barva osvětlení zobrazování 3D scénPředmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
MPOI3_2018 | Počítačová grafika | PO | 1 |
Stránka vytvořena 28.1.2025 12:50:46, semestry: Z,L/2024-5, Z/2025-6, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |