Popis předmětu - B6B16FI1
Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
B6B16FI1 |
Filozofie I |
Role: | |
Rozsah výuky: | 2+2s |
Katedra: | 13116 |
Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | |
Zakončení: | KZ |
Přednášející: | |
Kreditů: | 4 |
Cvičící: | |
Semestr: | Z,L |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/divize/13116/Katedra_ekonomiky__manazerstvi_a_humanitnich_ved
Anotace:
Probírají se postavy a myšlenky antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky.
Osnovy přednášek:
1. | | Základní pojmy, porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu |
2. | | Thalés a mílétská škola, otázka hledání prapodstaty (arché). Pojetí duše |
3. | | Pýthagoras a pýthagorejci |
4. | | Hérakleitos z Efezu, dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií |
5. | | Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy negativních pojmů |
6. | | Anaxagorás, Empedoklés, pojímání hmoty |
7. | | Atomismus, absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu |
8. | | Sofisté a sofistika, krize poznání, člověk měřítkem, ateismus |
9. | | Sókratés, život, vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox |
10. | | Megarská filosofie (paradox Lháe), kynikové, kyrenaikové |
11. | | Platón, svět idejí, podobenství o jeskyni, demokracie, filosofie matematiky |
12. | | Aristotelés, aristotelismus a scholastika, Tomáš Akvinský a tomismus. |
13. | | Epikureismus a stoicismus, pyrrhonismus, alexandrijská škola |
14. | | Křesťanství a filozofie, sv. Augustin, Boethius (sv. Severin) |
Osnovy cvičení:
1. | | Pojem filozofie. Příklady mýtů. |
2. | | Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše. |
3. | | Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .). |
4. | | Hérakleita z Dresu, příklady interpretace. |
5. | | Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua). |
6. | | Pojímání hmoty za antiky a dnes. |
7. | | Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu. |
8. | | Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady. |
9. | | Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody. |
10. | | Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox. |
11. | | Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni. |
12. | | Aristotelská logika a fyzika. |
13. | | Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes. |
14. | | Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus. |
Literatura:
1. | | Zamarovský P. Příběh antické filosofie, nakl. VUT, Praha 2005 |
2. | | Zamarovský P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007 |
3. | | Kratochvíl Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakl. Juza, Praha 1993 |
4. | | Tretera I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996 |
5. | | Bondy E., Poznámky k dějinám filosofie III. Antická filosofie, Vokno, Praha 1994 |
Požadavky:
Posluchači absolvují během semestru tři testy a vypracují prezentaci na dohodnuté téma.
Poznámka:
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6s |
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán |
Obor |
Role |
Dop. semestr |
Stránka vytvořena 11.5.2024 17:50:44, semestry: Z,L/2023-4, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |