Popis předmětu - A4M33SEP
A4M33SEP | Softwarové inženýrství pro praxi | ||
---|---|---|---|
Role: | Rozsah výuky: | 2P+2C | |
Katedra: | 13136 | Jazyk výuky: | CS |
Garanti: | Zoubek B. | Zakončení: | Z,ZK |
Přednášející: | Hlavatý M., Klimeš J., Zoubek B. | Kreditů: | 6 |
Cvičící: | Osob je mnoho | Semestr: | Z |
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/A4M33SEPAnotace:
V rámci předmětu Softwarové inženýrství pro praxi bude ilustrován běžný projektový život tak, jak jej posluchač předmětu s největší pravděpodobností v blízké budoucnosti zažije a bude po zbytek své praxe prožívat. V průběhu semestru budou probrány jednotlivé oblasti Softwarového inženýrství (od analýzy, architektury, přes konstrukci, testování, dokumentaci, PM, atd.) - vždy s potřebným teoretickým úvodem, ale současně s velkým důrazem na praxi, praktické zkušenosti a s řadou ukázek a příkladů. V rámci cvičení si studenti projdou nejen praktickými cvičeními související s tvorbou software, ale také procesem poptávky, diskuze se zadavatelem a následné tvorby nabídky včetně odhadu pracnosti.Cíle studia:
Předmět si klade za cíl jasně a srozumitelně diskutovat základní aspekty Softwarového inženýrství v praxi, na reálných projektech, ve skutečném životě.Osnovy přednášek:
1. | Úvod + proces vývoje software | |
2. | Poptávky, nabídky, odhadování a plánování, historie projektů | |
3. | Analýza a sběr požadavků | |
4. | Softwarová architektura a design + příklady z praxe | |
5. | Konstrukce | |
6. | Zajištění kvality | |
7. | Testování v praxi | |
8. | Dokumentace a konfigurační řízení | |
9. | Release Management a DevOps | |
10. | Údržba a rozvoj | |
11. | Projektové řízení | |
12. | Team leading | |
13. | Shrnutí, příklady, diskuse, literatura, odborné zdroje, příprava na test |
Osnovy cvičení:
1. | Úvodní informace ke cvičením, požadavky na zápočet. | |
2. | Semestrální úloha - zadání (poptávka) | |
3. | Odhady pracnosti | |
4. | Semestrální úloha - představení nabídek. | |
5. | Představení frameworků, které se budou dále používat v rámci cvičení. | |
6. | Vytvoření kostry CRUD aplikace | |
7. | Semestrální úloha - představení specifikací. | |
8. | Automatické testy - seznámení s nástrojem na testování webových aplikací (Selenium). Základy mockování. | |
9. | Configuration management a nástroj Docker. | |
10. | Semestrální úloha - představení aktuálního stavu. | |
11. | Continuous Integration - seznámení s nástrojem Jenkins. | |
12. | Obhajoba semestrálních úloh | |
13. | Opakování, dotazy |
Literatura:
[1] | Pressman R.: Software Engineering: A Practitioner's Approach. 5th ed., McGraw-Hill, 2001. | |
[2] | Dorfman, M. and Thayer, R.: Software Engineering. IEEE Computer Society Press, 2000. |
Požadavky:
Znalost jazyka Java nebo C# (v případě, že máte zájem o studium tohoto předmětu, ale tento požadavek nesplňujete, kontaktujte vyučujícího a domluvte se na individuálním posouzení). Požadavky na zápočet: Studenti v rámci tříčlenných týmů postupně vytvoří nabídku na softwarové dílo dle zadání definovaného cvičícím, dále vytvoří specifikaci požadavků, dílo implementují a demonstrují splnění definovaných kvalitativních parametrů. V rámci cvičení průběžně demonstrují svůj postup, přičemž každý z výstupů je hodnocen a toto hodnocení určuje výsledné pořadí týmů (dobré umístění zvýhodňuje členy týmu při písemné části zkoušky). Zápočet je udělen všem členům týmů, u jejichž výstupů nebudou existovat kritické vady či zásadní nevypořádané připomínky (kritičnost vad a připomínek určuje cvičící). Cvičící může, na základě individuálního posouzení, udělit zápočet i při nesplnění výše uvedených podmínek (například když dojde k rozpadu týmu). Požadavky na zkoušku: písemný test (cca 60 minut) a ústní zkouška (cca 15 až 30 minut). Hodnoceni podle platné klasifikační stupnice ČVUT. Každý člen nejlepšího týmu získá 21% bodů k hodnocení písemné zkoušky, každý člen druhého nejlepšího týmu 14% bodů a každý člen třetího nejlepšího týmu 7% bodů - body se zaokrouhlí na celé číslo podle standardních pravidel zaokrouhlování. V případě existence méně než 4 týmů neobdrží členové posledního týmu žádné body, členové předposledního týmu obdrží 7% bodů a (existují-li) členové třetího týmu od konce 14% bodů k hodnocení písemné zkoušky.Klíčová slova:
Softwarové inženýrství, softwarové projekty, praxe.Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán | Obor | Role | Dop. semestr |
Stránka vytvořena 21.12.2024 15:50:34, semestry: Z,L/2024-5, Z/2025-6, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů | Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |