Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
Anotace:
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v technikách návrhu složitých informačních systémů, se zaměřením na metody distribuce. Ačkoliv předmět prezentuje i jednotlivé technologie, důraz bude kladen na pochopení obecně platných zásad.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde:
A4B77ASS
Cíle studia:
Cílem předmětu je seznámit studenty se standardními postupy softwarového vývoje a aplikovat tyto postupy na vývoj distribuovaných a výkonných řešení v jazyce Java.
Osnovy přednášek:
01. | | [MR] Uvod: Architektury softwarových systému, komponentové a distribuované architektury |
02. | | [DS] Koncepce jazyků na bázi virtualního stroje, srovnáni s jinými jazyky, přehled výhod a nevýhod; kompilace, decompilery, obfuscatory, classloaders, reflektivní operace |
03. | | [DS] Vybrané návrhové vzory (design patterns) |
04. | | [MR] Design patterns pro distribuované systémy |
05. | | [DS] Vlákna, synchronizace, atomické typy, non-blocking algoritmy |
06. | | [MR] RMI - architektura, podpůrné komponenty, vzdálená invokace, komunikace mezi procesy |
07. | | [DS] Streamy, vstupní/výstupní operace, s흻ová komunikace, serializace, externalizace |
08. | | [MR] Komponentové modely, Distribuované komponenty, CORBA |
09. | | [MR] Vyhledávání služeb, dynamická kompozice, Redundance, design vysoce spolehlivých systémů |
10. | | [DS] Datové struktury - primitiva, pole; memory management s garbage collectorem |
11. | | [MR] Webové služby, service-oriented architectures |
12. | | [MR] Architektury pro service oriented architectures |
13. | | [DS] Asynchronní architektury, producer-consumer model |
14. | | [DS] Agentní a multiagentní systémy |
Osnovy cvičení:
1. | | Úloha 1: Od designu k implementaci design patterns |
2. | | Úloha 1: Od designu k implementaci design patterns |
3. | | Úloha 2: Distribuovaná invokace, komunikace mezi procesy |
4. | | Úloha 2: Distribuovaná invokace, komunikace mezi procesy |
5. | | Úloha 3: Signalizace a redundance |
6. | | Úloha 3: Signalizace a redundance |
7. | | Úloha 4: CORBA, heterogenní systémy |
8. | | Úloha 4: CORBA, heterogenní systémy |
9. | | Úloha 4: CORBA, heterogenní systémy |
10. | | Úloha 5: Webové služby, vzdálená invokace služeb |
11. | | Úloha 5: Webové služby, vzdálená invokace služeb |
12. | | Úloha 6: Asynchronní události, agenti a aktivní objekty |
13. | | Úloha 6: Asynchronní události, agenti a aktivní objekty |
14. | | Rezerva |
Literatura:
F. | | Buschmann, R. Meunier, H. Rohnert, P.Sommerlad, M. Stal: Pattern-Oriented Software Architecture: A System of Patterns, John Wiley and Sons Ltd, Chichester, UK, 1996 |
Douglas C. Schmidt, Michael Stal, Hans Rohnert and Frank Buschmann: Pattern-Oriented Software Architecture: Patterns for Concurrent and Networked Objects, Wiley, 2000
Munindar P. Singh and Michael N. Huhns: Service-Oriented Computing, Semantics, Processes, Agents, John Wiley & Sons, Ltd., 2005
Požadavky:
Programování 1+2, Operační systémy a sítě
Poznámka:
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6c |
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán |
Obor |
Role |
Dop. semestr |
Stránka vytvořena 22.7.2024 17:51:06, semestry: Z,L/2023-4, Z,L/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |