Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
Webová stránka:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/B4M39RSO
Anotace:
Předmět se zabývá technikami a algoritmy globálního osvětlování používanými pro vytváření realistických obrazů na počítači (realistický rendering). Několik přednášek se věnuje matematickým a fyzikálním základům výpočtu globálního osvětlení: popis rozložení světla ve scéně, odraz světla na površích objektů, zobrazovací rovnice, použití metody Monte Carlo pro její řešení. Další přednášky se věnují praktickým algoritmům používaným pro výpočet globálního osvětlení v plně syntetických scénách (pouze počítačové modely) a ve scénách kombinovaných (vkládání počítačových modelů do reálných filmových scén). Poslední přednášky se zabývají pokročilými technikami výpočtu globálního osvětlení v reálném čase na grafickém hardwaru. Cvičení mají projektový charakter. Studenti zaměření počítačová grafika mohou v rámci předmětu začít pracovat na magisterské práci.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde:
A4M39RSO
Cíle studia:
Cílem studia je poskytnout základní znalosti v problematice syntézy obrazu a výpočtu globálního osvětlení a to jak v teoretické rovině tak praktické zkušenosti s tvorbou programů a implementací algoritmů pro syntézu obrazu.
Osnovy přednášek:
1. | | Úvod do globálního osvětlení, světlo, radiometrie, fotometrie, světelné zdroje. |
2. | | Interakce světla s materiály, BRDF, modely BRDF, měření BRDF. |
3. | | Zobrazovací rovnice, důležitost, transportní operátor, stochastické sledování paprsku. |
4. | | Vícerozměrné integrály. |
5. | | Numerické řešení zobrazovací rovnice, Monte Carlo a kvazi-Monte Carlo metody, vzorkovací strategie. |
6. | | Trasování rozprostřených paprsků, trasování cest. |
7. | | Vychýlené metody: fotonové mapy, iradiance a radiance caching. |
8. | | Metody radiozity. |
9. | | Opticky aktivní prostředí a jiné speciální metody šíření světla. |
10. | | Písemka, úvod do systému Photorealistic RenderMan. |
11. | | Vzorkování, alias, anti-aliasing. |
12. | | Osvětlení z HDR obrázků (image-based lighting) na CPU/GPU. |
13. | | Jiné algoritmy a současné problémy syntézy obrazu. |
14. | | Rezerva. |
Osnovy cvičení:
1. | | Úvod, organizace cvičení, prezentace témat semestrálních prací |
2. | | Přidělení témat semestrálních prací |
3. | | Konzultace |
4. | | Samostatná práce |
5. | | Konzultace |
6. | | Samostatná práce |
7. | | Konzultace |
8. | | Samostatná práce |
9. | | Konzultace |
10. | | Samostatná práce |
11. | | Odevzdání semestrálních prací |
12. | | Prezentace semestrálních prací |
13. | | Prezentace a zápočet |
14. | | Rezerva. |
Literatura:
1. | | M. Pharr, G. Humphreys.: Physically Based Rendering. Morgan Kaufmann, 2004, ISBN: 0-12-553180-X. |
2. | | K. Bala, P. Dutre, P. Bekaert: Advanced Global Illumination, A.K.Peters 2006. |
3. | | Žára J. a kol.: Moderní počítačová grafika. Computer Press, 2005, ISBN 80-251-0454-0. |
Požadavky:
Zápočet bude udělen na základě semestrálního projektu. Zkouška je v rozsahu přednesené látky.
Stránky předmětu s požadavky na:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/b4m39rso/start
Klíčová slova:
zobrazovací rovnice, syntéza obrazu.
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán |
Obor |
Role |
Dop. semestr |
Stránka vytvořena 19.5.2024 15:50:46, semestry: Z/2024-5, Z,L/2023-4, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |