Přehled studia |
Přehled oborů |
Všechny skupiny předmětů |
Všechny předměty |
Seznam rolí |
Vysvětlivky
Návod
Webová stránka:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/A1M13SVS
Anotace:
Předmět je zaměřen na metody vytváření statických a dynamických modelů procesů a systémů. Jsou charakterizovány a popsány základní typy modelů. Modely jsou konstruovány analyticky na základě znalosti vztahů mezi parametry, nebo experimentálně. Jsou uvedeny i faktorové experimenty pro kvalitativní proměnnou. Dále je uveden postup tvorby dynamických matematických modelů a simulace dynamického chování procesů a systémů s počítačovou podporou. Jsou prezentovány základní metody sestavení matematických modelů jednotlivých komponent, sestavení celkového matematického modelu. Aplikace pro počítačové modelování a simulace elektrických, tepelných a mechanických systémů ve výkonové elektrotechnice.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde:
A1M13SVS
Cíle studia:
Student se seznámí s vytvářením statických a dynamických modelů procesů, naučí se je optimalizovat.
Osnovy přednášek:
1. | | Členění procesů a systémů pro elektrotechnickou výrobu. |
2. | | Analýza, syntéza a optimalizace procesů a systémů, druhy analýz. |
3. | | Základní typy modelů procesů a systémů, modelové charakteristiky, testování kvality modelu. |
4. | | Grafické vytváření statických modelů procesů a systémů. |
5. | | Faktorové experimenty pro kvalitativní proměnnou, tabulky analýzy rozptylu. |
6. | | Zavedení kontrastů a ortogonálních kontrastů a jejich výpočet, vyhodnocení vlivu faktorů. |
7. | | Simulační metody pro statické modely, analýza výsledků simulace. |
8. | | Postup analýzy dynamického chování komponent systému. Využití modelování a simulace. |
9. | | Matematický model systému ve stavovém prostoru, lineární a linearizované modely. Příklady. |
10. | | Obrazový přenos jednorozměrového a vícerozměrového systému. Výsledný přenos dekomponovaného systému. Příklady. |
11. | | Modely neelektrických systémů mechanických a tepelných, ekvivalentní elektrické obvody. Příklady. |
12. | | Identifikace parametrů modelu z dynamického chování. Analýza chování systému z matematického modelu. |
13. | | Využití simulace pro optimalizaci dynamického chování systému, hodnocení kvality. |
14. | | Analýza dynamického systému v kmitočtové oblasti, kmitočtové charakteristiky. Aplikace pro odrušovací filtry. |
Osnovy cvičení:
1. | | Řešení tepelné kinetiky pro konstrukci analytického modelu I. |
2. | | Řešení tepelné kinetiky pro konstrukci analytického modelu II |
3. | | Sestavení a řešení analytického modelu pícky pro ohřev pracovního plynu a rozbor. |
4. | | Optimalizace tloušťky tepelné izolace pícky pro minimalizaci tepelných ztrát na základě analytického modelu. |
5. | | Grafické řešení statických modelů. |
6. | | Jednofaktorové experimenty pro kvalitativní proměnnou, konstrukce a výpočet ortogonálních kontrastů. |
7. | | Chemická kinetika, příklady. |
8. | | Základní metody počítačového modelování systémů, programové nástroje. |
9. | | Modelování elektrických systémů, příklady modelů. |
10. | | Individuální úlohy tvorby modelů a simulace chování elektrických systémů. |
11. | | Specifika modelování výkonových polovodičových měničů, příklady. |
12. | | Příklady modelů mechanických a tepelných systémů. |
13. | | Individuální úlohy tvorby modelů a simulace chování neelektrických systémů. |
14. | | Zápočet. |
Literatura:
1. | | Sauer, W., Oppermann, M. et al.: Electronics Process Technology, Springer Verlag, 2006 |
2. | | Karban P.: Výpočty a simulace v programech Matlab a Simulink. Computer Press Brno, 2006 |
3. | | Matlab & Simulink Tutorials. In: www.mathworks.com/academia/ |
Požadavky:
Pro získání zápočtu z předmětu je podmínkou povinná aktivní účast na cvičeních, průběžné zpracování a akceptování zadaných dílčích úloh.
Poznámka:
Student musí získat nejprve zápočet, aby byl připuštěn ke zkoušce. Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6c |
Klíčová slova:
modely systémů, faktorové experimenty, počítačová simulace
Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:
Plán |
Obor |
Role |
Dop. semestr |
Stránka vytvořena 19.5.2024 15:50:46, semestry: Z/2024-5, Z,L/2023-4, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů |
Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |