Popis předmětu - A7B33DIF

Přehled studia | Přehled oborů | Všechny skupiny předmětů | Všechny předměty | Seznam rolí | Vysvětlivky               Návod
A7B33DIF Zpracování digitální fotografie
Role:  Rozsah výuky:2P+2L
Katedra:13133 Jazyk výuky:CS
Garanti:Hlaváč V. Zakončení:Z,ZK
Přednášející:Hlaváč V., Sejkot R. Kreditů:5
Cvičící:Hlaváč V., Němeček A., Neugebauer P., Sejkot R. Semestr:L

Webová stránka:

https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/a7b33dif/start

Anotace:

Detaily na https://cw.felk.cvut.cz/wiki/courses/a7b33dif/start Předmět naučí studenta fotografovat. V přednáškách se student naučí jak uměleckému tak řemeslnému základu fotografování. Bude se přednášet také o digitálním zpracování obrazu jako o technickém základu fotografování, o konstrukci přístrojů, o snímání obrazu a o zásadách pro aplikace pro výtvarné, dokumentární a vědeckotechnické účely. Cvičení budou praktická s jednookými bez/zrcadlovkami, především ve fotografickém ateliéru. Ve druhé části semestru studenti v počítačových cvičeních naučí používat PhotoShop pro dodatečné zpracování fotografií. Studenti uzavřou cvičení praktickým projektem, v němž připraví sérii deseti fotografií na jedno ze dvou zadaných témat. Studenti mají možnost fotografie projektu přihlásit do soutěže studentských fotografií, která se vyhodnotí začátkem zkouškového období.

Výsledek studentské ankety předmětu je zde: A7B33DIF

Cíle studia:

Předmět spojuje umělecký a technický pohled na (digitální) fotografii. V přednáškách se naučí potřebné teorii, a také praktickým poznatkům. Předmět A7B33DIF přednášejí dva přednášející (umělecký fotograf, výzkumník v oblasti počítačového vidění). Předmět naplňuje fotografické, umělecké i technické cíle. V praktických cvičeních se pracuje ve fotoateliéru, plenéru i na úlohách počítačového zpracování fotografie.

Osnovy přednášek:

1. Historie fotografie. Technika a obsah.
2. Fotografické styly. Výtvarná a dokumentární fotografie.
3. Světlo a osvětlování ve fotografii. Speciální osvětlení pro technickou fotografii.
4. Kompozice.
5. Teorie a psychologie fotografie.
6. Technická a vědecká fotografie. Autorský zákon pro fotografy.
7. DTP a fotografie. Komerční software.
8. Budoucnost fotografie.
9. Fotoaparát. Pořízení statického obrazu, geometrie, optika. DZO, zakotvení.
10. Digitální obraz a jeho vlastnosti. Barva a její vnímání. Barevné obrazy. Správa barev mezi zařízeními.
11. Jasové a geometrické transformace. Fourierova transformace. Předzpracování ve frekvenčním spektru.
12. Předzpracování, vyhlazování, detekce hran, zaostřování.
13. Segmentace pro fotografii, principy dovolující např. maskování lasem, kouzelnou hůlkou.
14. Komprese obrazů.

Osnovy cvičení:

1. Úvod, ovládání fotoaparátu
2. Fotografování ve studiu.
3. Zátiší.
4. Produktová fotografie.
5. Architektura.
6. Portrét.
7. Reportáž.
8. Postava.
9. Úvod do technické části - obrazové formáty
10. Zpracování raw
11. Barvy.
12. Retuše.
13. Ostření.

Literatura:

Roman Sejkot, Václav Hlaváč: Kniha FOTOGRAFIE / od fotogramu k výpočetní fotografii /, Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2017, Univerzitní knihkupectví, budova NTK, Technická 6, Praha 6. https://eobchod.cvut.cz/odborne_knihy_cvut/odborna_kniha/sejkot_roman_kniha_fotografie_od_fotogramu_k_vypocetni_fotografii-150031093. Václav Hlaváč, Miloš Sedláček: Zpracování signálů a obrazů, skriptum ČVUT, 2005 Michael Freeman: DSLR naučte se fotografovat digitální zrcadlovkou, Zoner Press,, 2005 Milan Šonka, Václav Hlaváč, Roger Boyle: Image Processing, Understanding, and Machine Vision, 4th edition Cengage Learning 2015, pp. 912 (1st edition Chapman & Hall, London 1993; 2nd edition PWS Boston, 1998, 3rd edition Thomson, Toronto 2008; Chinese translation 2003).

Požadavky:

Žádné předběžné požadavky.

Poznámka:

Detaily na https://cw.felk.cvut.cz/wiki/courses/a7b33dif/start

Předmět je zahrnut do těchto studijních plánů:

Plán Obor Role Dop. semestr


Stránka vytvořena 23.6.2024 17:52:14, semestry: Z,L/2023-4, Z/2024-5, připomínky k informační náplni zasílejte správci studijních plánů Návrh a realizace: I. Halaška (K336), J. Novák (K336)