Subject description - B0B16HI1
Summary of Study |
Summary of Branches |
All Subject Groups |
All Subjects |
List of Roles |
Explanatory Notes
Instructions
Web page:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B0B16HI1
Anotation:
Dějiny 20. století v Evropě a ve světě ? politika, války, revoluce, hospodářství, věda a technika, spolenost, kultura, ideologie. Historické kořeny a souvislosti naší současnosti. Vývoj českých zemí a společnosti v středoevropském kontextu, otázka diskontinuity dějin a vyrovnání se s minulostí.
Course outlines:
1. | | Úvod do studia dějin 20. století ? interpretace a neukončenost historického poznání. |
2. | | Euro-americký svět a modernita. |
3. | | První světová válka. |
4. | | Poválené změny geopolitické i společenské, versailleská Evropa. |
5. | | Filozofické a psychologické aspekty vzniku totalitních ideologií. |
6. | | Československo 1918-1938. |
7. | | Sovětský Svaz a komunistické hnutí ve svět. |
8. | | Nacismus a Německo, fašistické režimy. |
9. | | Druhá světová válka. |
10. | | Poválečná Evropa ve studené válce. |
11. | | Vývoj evropského sjednocování. |
12. | | ČSR jako součást socialistického bloku. |
13. | | Zlomový rok 1989 - historické souvislosti současné politiky. |
14. | | Odraz historických událostí v umění. |
Exercises outline:
Literature:
1. | | Nálevka, B. Světová politika ve 20. století. Praha: Nakladatelství Aleš Skřivan ml. 2000 |
2. | | Luňák, P. Západ. Spojené Státy a Západní Evropa ve studené válce. Praha: Libri. 1997 |
3. | | Vykoukal, J., Litera, B., Tejchman, M. Východ. Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku. Praha: Libri.2000 |
4. | | Moravcová, D. et al. Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1914-1941. Praha: ISE. 1994 |
5. | | Bullock, A. Hitler a Stalin.Paralelní životopisy. Plze. 1995 |
Requirements:
Každý posluchač absolvuje test základních znalostí předmětu a vypracuje seminární práci podle předem stanovených pravidel.
Subject is included into these academic programs:
Page updated 11.12.2023 15:51:36, semester: Z/2024-5, L/2023-4, L/2022-3, Z/2023-4, Send comments about the content to the Administrators of the Academic Programs |
Proposal and Realization: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |