Summary of Study |
Summary of Branches |
All Subject Groups |
All Subjects |
List of Roles |
Explanatory Notes
Instructions
Anotation:
Study targets:
Studenti se naučí principy systémů umělé inteligence (AI) aplikovaných v HCI s cílem:
• porozumět základním principům systémů AI využívajících hluboké učení aplikovaných v HCI,
• naučit se pracovat se stávajícími rámci AI, trénovanými modely a používanými aplikacemi AI. (Cílem není navrhovat nebo trénovat nové modely, ale využívat stávající vzhledem k jejich použití v oblasti HCI).
• porozumět problému vysvětlitelnosti, interpretovatelnosti a důvěry z pohledu uživatele systému obsahujícím AI.
• porozumět problematice modelování vizuální pozornosti člověka a aplikace těchto modelů v HCI
• seznámit se s principy inteligentních interakčních zařízení, která využívají AI.
Content:
Kurz zahrnuje různé aspekty interakce člověk-AI (HAI) a lidské faktory ve smyčce HAI:
• Modelování lidské vizuální pozornosti pomocí metod AI a a uplatnění těchto modelů v procesu UCD (User centered design)
• Návrh interakce člověka s počítačem prostřednictvím inteligentního UI a inteligentních interaktívních zařízení s AI
• Problém interpretovatelnosti, vysvětlitelnosti a důvěry mezi uživatelem a systémem AI
Course outlines:
1. | | AI v HCI: historie, motivace, příklady aplikace AI v HCI |
2. | | Uživatelské rozhraní s využitím AI (Inteligentní UI), zařízení pro interakci s využitím AI v počítačovém vidění |
3. | | Dialogové systémy, porozumění přirozené řeči, hlasový asistent |
4. | | Modelování chování uživatele s využitím metod AI, vizuální pozornost uživatele, UX experiment se sledovačem očí : příprava, průběh, metriky, vyhodnocení |
5. | | Metody modelování vizuální pozornosti uživatele a modelování salienčních map s AI, egocentrická vizuální pozornost |
6. | | Vysvětlitelná umělá inteligence zaměřená na uživatele, koncepty interpretovatelnosti a vysvětlitelnosti a různé typy vysvětlení |
7. | | Rozhraní poskytující vysvětlení AI pro uživatele (Explanation-Interfaces) a jejich testování (např. s použitím Microsoft HAX Toolkit) |
8. | | Rezerva |
Exercises outline:
Na cvičeních studenti vypracují 3 miniprojekty. Všechny 3 miniprojekty budou tématicky propojeny a budou na sebe navazovat. Studenti se procvičí v těchto oblastech:
1. | | Prototyp uživatelského rozhraní s AI: |
Lo-fi návrh, uživatelské testování (např. s použitím metody "Wizard of Oz”) a zapracování návrhů na vylepšení.
2. | | Vizuální pozornost uživatele, vizuální výraznost (salience): |
Analýza vizuální výraznosti (salience) uživatelského rozhraní s použitím stávajícího řešení na bázi AI (např.
http://salicon.net/demo/) v kombinaci se sledovačem očí (eye tracker). Výsledky analýzy budou následně zapracovány do návrhu uživatelského rozhraní.
3. | | Rozšíření navrženého prototypu rozhraní o metody vysvětlení systému umělé inteligence pro uživatele |
Uživatelský výzkum (user research) metod vysvětlitelnosti (XAI) pro vysvětlení zakomponovaných systémů AI , zapracování výsledků výskumu do návrhu prototypu a testovani vybrané metody na vysvětlitelnost s uživateli.
Literature:
Povinná literatura:
[1] | | Gavin Lew, Robert M. Schumacher Jr.(2020) AI and UX: Why Artificial Intelligence Needs User Experience, Publisher: Apress, ISBN148425774X, 9781484257746. |
Doporučená literatura
[2] | | Zhou, J., & Chen, F. (Eds.). (2018). Human and Machine Learning. Springer International Publishing, ISBN-13: 978-3319904023. |
Requirements:
Základy tvorby uživatelských rozhraní, základy metod pro sledování očí.
Materiály, ze kterých si student může potřebné znalosti doplnit:
1. | | Shneiderman, Ben, Catherine Plaisant, Maxine S. Cohen, Steven Jacobs, Niklas Elmqvist, and Nicholas Diakopoulos. Designing the user interface: strategies for effective human-computer interaction. Pearson, 2016. |
2. | | Bergstrom, Jennifer Romano, and Andrew Schall, eds. Eye tracking in user experience design. Elsevier, 2014. |
Keywords:
interaction, artificial intelligence, user modeling
Subject is included into these academic programs:
Program |
Branch |
Role |
Recommended semester |
Page updated 14.3.2025 17:51:17, semester: Z/2025-6, L/2024-5, L/2025-6, Z/2024-5, Send comments about the content to the Administrators of the Academic Programs |
Proposal and Realization: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |