Subject description - BAB34BMS
Summary of Study |
Summary of Branches |
All Subject Groups |
All Subjects |
List of Roles |
Explanatory Notes
Instructions
BAB34BMS | Biomedical sensors | ||
---|---|---|---|
Roles: | P | Extent of teaching: | 2P+2L |
Department: | 13134 | Language of teaching: | CS |
Guarantors: | Husák M. | Completion: | Z,ZK |
Lecturers: | Bouřa A., Husák M., Laposa A., Novák J. | Credits: | 4 |
Tutors: | Bouřa A., Husák M., Laposa A., Novák J. | Semester: | Z |
Web page:
https://moodle.fel.cvut.cz/courses/BAB34BMSAnotation:
Senzory a mikrosenzory využitelné v biomedicine. Fyzikální principy činnosti senzorů a mikrosenzorů, klasifikace. Parametry, linearizace, kalibrace. Zpracování senzorových signálů. Aplikace senzorů, teplotní, tlakové, chemické a biochemické., mechanických veličin, průtokoměry,..). Nanotechnologie. Senzory a mikrosystémy pro biomedicínskou diagnostiku (Lab-on-chip apod).Study targets:
Přehled o používání moderních senzorů a mikrosenzorů, jejich využitelnost, zejména v biomedicíně.Content:
Není vyžadována vysoká teorie, předmět je zaměřený prakticky.Course outlines:
1. | Proč senzory - funkce senzoru, mikrosystému, aktuátoru, senzorové sítě v biomedicíně a internet věcí (IoT) | |
2. | Parametry senzorů | |
3. | Kapacita - Kapacitní senzory, tlakové kapacitní senzory | |
4. | Piezoodporový jev - tenzometry, tlakové senzory piezoodporové | |
5. | Piezoelektrický jev - senzory s principem piezoelektrickým, tlakové senzory piezoelektrické | |
6. | Induktanční, indukčnostní, magnetický princip, magnetostrikční jev - senzory s magnetickými obvody (indukčnostmi) | |
7. | Hallův jev, magnetorezistivní jev - senzory magnetických veličin | |
8. | Teplotní závislosti pn přechodu, odporu kovu a polovodiče, termoelektrický jev, teplotní závislost v MOS struktuře - teplotní senzory | |
9. | Akcelerometry | |
10. | Senzory průtoku a hladiny | |
11. | Senzory chemických a biochemických veličin | |
12. | Nanosenzory | |
13. | Senzorové mikrosystému pro biomedicínskou diagnostiku (lab-on-chip apod) |
Exercises outline:
1. | Úvodní cvičení - organizace cvičení, seznámení s laboratorním vybavením, bezpečnost práce v laboratoři | |
2. | Měření úlohy č. 1: Měření spekter | |
3. | Měření úlohy č. 2: Senzory magnetického pole | |
4. | Měření úlohy č. 3: Piezorezistivní (piezoodporové) senzory síly | |
5. | Měření úlohy č. 4: Detektory kovů | |
6. | Měření úlohy č. 5: MEMS akcelerometry | |
7. | Měření úlohy č. 6: Optický senzor, optická závora, optický kodér | |
8. | Měření úlohy č. 7: Senzory teploty | |
9. | Měření úlohy č. 8: Bezdrátové napájení a komunikace pro biomedicínské implantáty | |
10. | Měření úlohy č. 9: Peltiérův článek a termočlánek | |
11. | Měření úlohy č. 10: Kapacitní senzory vzdálenosti | |
12. | Měření úlohy č. 11: Chemické senzory | |
13. | Zápočtový test, doměřování úloh | |
14. | Opravný test, zápočet |
Literature:
Husák,M.: Mikrosenzory a mikrosystémy, Academia 2008 Ďaďo - Kreidel: senzory. ČVUT 1999 Sergey Y. Yurish: Sensors and Applications in Measuring and Automation Control Systems, (Book Series: Advances in Sensors: Reviews, Vol. 4 ), Publisher: IFSA Publishing, S.L. (Barcelona, Spain)I SBN: 978-84-617-7597-2 Sabrie Soloman: Sensor Handbook, McHraw Hill, 2010, ISBN: 978-0-07-160571-7 Tagawa Tatsuo: Biomedical Sensors and Instruments, 2011, ISBN13 (EAN): 9781420090789 Jones, Deric P.;Watson, Joe: Biomedical Sensors, 2010, ISBN / EAN9781606500569 / 9781606500569 Andrew G. Webb: Principles of Biomedical Instrumentation, Cambridge University Press, 2018, EAN: 9781107113138ISBN: 110711313XRequirements:
Základní znalost o činnosti základních elektronických obvodů (operační zesilovač v aplikačních zapojeních, můstková zapojení apod.). Není vyžadována vysoká teorie, předmět je zaměřený prakticky.Keywords:
senzor, mikrosystém, zpracování senzorových signálů Subject is included into these academic programs:Program | Branch | Role | Recommended semester |
BPBIO_2018 | Common courses | P | 5 |
Page updated 21.12.2024 15:51:03, semester: L/2024-5, Z/2025-6, Z/2024-5, Send comments about the content to the Administrators of the Academic Programs | Proposal and Realization: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |