Summary of Study |
Summary of Branches |
All Subject Groups |
All Subjects |
List of Roles |
Explanatory Notes
Instructions
B3B35RO |
Robots |
Roles: | P |
Extent of teaching: | 1P+2L |
Department: | 13135 |
Language of teaching: | CS |
Guarantors: | |
Completion: | KZ |
Lecturers: | |
Credits: | 2 |
Tutors: | |
Semester: | Z |
Web page:
https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=6490
Anotation:
Cílem předmětu je vzbudit zájem o program, o jeho hlavní myšlenky, představit možnosti, rozvinout zvídavost a motivovat studenty, aby se těšili na další studium včetně náročných teoretických předmětů v celém průběhu studia.
Studenti v týmech (obvykle tříčlenných) navrhnou a realizují jednoduché autonomní mobilní roboty (např. ze stavebnice LEGO Mindstoms) schopné splnit zadané úlohy. Hned na začátku studia studenti poznají podstatu tvůrčí inženýrské a výzkumné práce, kdy k úspěšnému zvládnutí úkolu je zapotřebí skloubit mnoho různých dovedností a poznatků, teoretických i praktických. Stavebnice mají studenti k dispozici po celou dobu semestru, částečně tedy řeší zadané úlohy mimo školu. Cvičení slouží především pro konzultace a ověření výsledků, ke kterému jsou typicky nutná speciální hřiště.
Course outlines:
1. | | Úvod, organizace předmětu, vysvětlení projektů řešených ve cvičeních |
2. | | Vysvětlení hardwaru a softwaru používaných stavebnic včetně příkladů |
3. | | Systémy a modely, základní vlastnosti, zajímavé příklady řídicích systémů |
4. | | Senzory a aktuátory pro robotiku, jejich funkce a základní principy |
5. | | Elektronika v robotech – od hlídání stavu baterie po řídicí jednotku |
6. | | Robot, robotika - stavba inteligentního stroje, příklady |
7. | | Přehled o tom co to znamená inteligence v robotu |
Exercises outline:
1. | | týden (21.9. - 25.9.) - Organizace cvičení, bezpečnost práce, rozdělení do týmů (tým se skládá obvykle ze 3 studentů (maximum), vyjímečně je možný tým složený ze 2 studentů), předání výukových setů, zadání projektu č.1 a práce v týmech na projektu |
2. | | týden (28.9. - 2.10.) Práce v týmech na projektu č. 1 - Mechanická konstrukce a programování |
3. | | týden (5.10. - 9.10.) Práce v týmech na projektu č. 1 - Návrh a implementace regulátoru |
4. | | týden (12.10. - 16.10.) Práce v týmech na projektu č. 1 - Softwarové úpravy a ladění |
5. | | týden (19.10. - 23.10.) Kontrolní den a vyhodnocení projektu č. 1, zadání a vysvětlení projektů č. 2, č.3 a č. 4, práce v týmech na projektu č. 2, č.3 nebo č.4- Mechanická konstrukce |
6. | | týden (26.10. - 30.10.) Práce v týmech na projektu č. 2, č.3 nebo č.4 - Mechanická konstrukce a programování |
7. | | týden (2.11. - 6.11.) Práce v týmech na projektu č. 2, č.3 nebo č.4 - Programování a testování |
8. | | týden (9.11. - 13.11.) Práce v týmech na projektu č. 2, č.3 nebo č.4 - Softwarové úpravy a ladění |
9. | | týden (16.11. - 20.11.) Kontrolní den a vyhodnocení projektu č.2, č.3 nebo č.4, práce v týmech na projektu č. 2, č.3 nebo č.4- Mechanická konstrukce |
10. | | týden (23.11. - 27.11.) Práce v týmech na projektu č.2, č.3 nebo č.4 – Mechanická konstrukce a programování |
11. | | týden (30.11. - 4.12.) Práce v týmech na projektu č.2, č.3 nebo č.4 – Programování a testování |
12. | | týden (7.12. - 11.12.) Práce v týmech na projektu č.2, č.3 nebo č.4 – Softwarové úpravy a ladění |
13. | | týden (14.12. - 18.12.) Kontrolní den a vyhodnocení projektu č.2, č.3 nebo č.4, zápočty, vrácení stavebnic 14. týden (7.1. - 11.1.) Zápočty, náhradní termín odevzdání a předvedení projektu č.2, č.3 nebo č.4, vrácení stavebnic |
Na začátku semestru se studenti rozdělí do malých týmů po 2 až 3 studentech. Každému týmu je zapůjčen set obsahující základní stavebnici LEGO MINDSTORMS Education NXT 9797 a soupravu doplňkových dílů 9648 nebo 9695 nebo LEGO MINDSTORMS Education EV3 Core set a souprava technických dílů Expansion set. V týmech (počet závisí na počtu přijatých studentů) zkonstruují studenti ze zapůjčených souprav mobilního robota, navrhnou pro něj řízení a naprogramují ho tak, aby splnil zadané a dobře kontrolovatelné úlohy.
Literature:
Důležité weby:
Pro vlastní předmět používáme webovou stránku
https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=4347 a pro finálovou soutěž používáme speciální webovou stránku www.robosoutez.cz a fotky a videa lze také najít na FB - www.facebook.com/robosoutez
Studijní pomůcky:
V rámci cvičení využíváme v současné době cca 150 výukových setů, které půjčujeme studentům v průběhu celého semestru. V současné době využíváme následující stavebnice:
1. | | Základní stavebnici LEGO MINDSTORMS Education NXT 9797 (obsahuje LEGO NXT inteligentní kostku s Bluetooth technologií včetně DC dobíjecí baterie a DC síťového adaptéru, tři interaktivní servo motory, dva tlakové senzory, senzor světelný, zvukový a ultrazvukový, USB kabel, 455 stavebních LEGO dílů a další příslušenství. |
2. | | Soupravu doplňkových dílů 9695 (souprava umožňuje konstruovat a programovat náročnější LEGO MIDSTORMS NXT roboty s více funkcemi. Obsahuje spoustu pasivních konstrukčních dílů, jako jsou pásy, speciální spojky, šneková kola, hřídele, konstrukční nosníky?). |
Od akademickém roku 2018/2019 si studenti pracující na projektu č.2 (úloha pro ROBOSOUTĚŽ PRO SŠ) mohou zapůjčit pro přípravu na úloze základní stavebnicí LEGO MINDSTORMS Education EV3 45544 a soupravou doplňkových dílů EV3 45560
V nejbližších 3 letech budou stavebnice LEGO MINDSTORMS Education NXT postupně nahrazeny novějšími typy stavebnic LEGO MINDSTORMS Education EV3.
Více informací o jednotlivých stavebnících je možné najít na stránkách www.eduxe.cz.
Requirements:
Subject is included into these academic programs:
Page updated 25.9.2023 15:51:45, semester: Z/2024-5, Z/2023-4, Send comments about the content to the Administrators of the Academic Programs |
Proposal and Realization: I. Halaška (K336), J. Novák (K336) |