Zápis z 27. řádného zasedání AS FEL ČVUT dne 1.2. 2013
Přítomni: Bednář, Dobiáš, Fuka, Habala, Hoffmann, Janíček,
Koller, Novák, Pokorný, Pravda, Skalický, Svatoň, Vaněk, Zemánek.
Omluveni: Bauer, Celetková, Kohout, Navara, Pěchouček, Píše, Strnad.
Hosté: děkan Ripka, proděkani Jelínek, Matas (budoucí) a Škvor.
Předseda: Hoffmann, předsedající: Habala, tajemník: Bauer.
Program zasedání
- Schválení programu
- Schválení zápisu z 26. řádného zasedání AS FEL
- Přivítání nových členů AS FEL
- Harmonogram 2013/14
- Diskuze k hodnoceni fakulty v HN
- Volby do AS FEL
- Diskuze k výroční zprávě
- Termín dalšího zasedání
- Různé
a) představení navrženého proděkana
b) děkanovo různé
c) Skalický: režie děkanátu z projektů
d) Koller: akreditační formuláře
Tesně před zasedáním se omluvila řada senátorů, nemoci a zkouškové období řádí.
Ad 1.
Program schválen 14-0-0.
ad 2.
Bod přeskočen, senát není usnášeníschopný.
Ad 3.
Dva senátoři-studenti ukončili studium, povoláni náhradníci.
Ad 4.
Jelínek uvedl do situace: ČVUT vyhlásilo zimní semestr 13 týdenní, ale
my máme akreditován semestr se 14 týdny. Není možné posunout začátek,
dle VŠ zákona začátek ak. roku stanovuje rektor.
Můžeme posunout konec, ale nevejde se 14+6+14+6 týdnů
do léta. Proděkan představil varianty.
Závěr: Není moc na výběr, senát podpořil rozhodnutí vedení.
Ad 5.
děkan: MFF UK, FEL ČVUT, FIT MU Brno podpořily zveřejnění metodiky,
kterou HN použilo. Školy nabídly, že pro HN připraví pro příští rok
materiály.
Došlo k nelogickému nakládání s daty, z naší strany nebyl rozumně hlášen
počet učitelů informatiky. Je též problém s vykazováním článků podle
oborů, i zde se chystá dohoda s Matfyzem.
Zemánek: Je i nějaká reakce vedení na činnost PR?
děkan: Při odesílání dat PR oddělení přímo chybu neudělalo,
protože se snažili s HN vyjasnit, co vlastně chtějí, ale ani redakce
HN nevěděla. Vyjádření v aktualitách bylo nešťastné, naštěstí
po rychlém upozornění nahrazeno.
Zemánek: Není i tak výsledek varováním?
děkan: Při správných datech bychom byli druzí, takže sice víme, kde
se jako fakulta máme zlepšit, ale zrovna v informatice nejsme tak špatní.
Zemánek: Jak jsme na tom vlastně s počtem akademických pracovníků?
Někdy bývají řazeni jako AP lidé, kteří jsou spíš technickými pracovníky,
jak je to rozšířeno? Pak jsou lidé, kteří akademickými pracovníky
byli dřív, ale již svou činností dávno nejsou.
Ovlivňuje to jmenovatel hodnotícího podílu.
děkan: Očekáváme velký odliv docentů do důchodu, po naběhnutí
kariérního řádu očekáváme přesun akademických pracovníků
do kategorií lektorů, vědeckých pracovníků a neakademických pozic.
Jinak jakmile se jednou někdo stane AP, pak to má v zásadě na doživotí.
Matas: Dalo hodnocení novou informaci? Ne.
Inspirovalo nás to k úvahám o změnách vnitřního vykazování?
Ano, ale ne všechny parametry hodnocení jsou rozumné, v mnoha
směrech považujeme za lepší vysvětlit HN, že jejich charakteristiky
nejsou nejlepší. Co se týče zařazení, rozhraní kategorií je značně
rozmazané (vědec zadává diplomové práce).
Zemánek: Reakce na návrh Šebka z fóra, aby se někdo žebříčky zabýval?
Matas: Navrhl jsem, aby se tím zabýval prof. Šebek. Stejně to dělá.
Ad 6.
Senát nemohl vyhlásit volby, nebyl usnášeníschopný.
Apel na zájemce o práci ve volební komisi.
Ad 7.
děkan: Představil změny ve filosofii VZ. Současné zaměření příliš dovnitř,
měla by vzniknout ve tvaru, který je použitelný k propagaci fakulty.
Méně tabulek, místo nich budou linky na soubory. Problém s tím, že některé
dokumenty jsou na neveřejné části webu, řešením asi bude mít dvě verze VZ,
jednu pro veřejnost, druhou úplnou. Namísto tabulek podrobných preferuje
navržená verze tabulky a grafy souhrnové ukazující časový vývoj
doprovázené komentářem o faktorech a trendech.
První náhledy z dat: Roste příjem z hospodářské činnosti, zejména
u kateder, které přišly o peníze z jiných, tradičních zdrojů.
Janíček: Máme víc vědy, ale klesají peníze za vědu?
děkan: Dobíhá poslední třetina výzkumných záměrů. Kompenzováno nárůstem
v jiných kategoriích spojených s vědou.
děkan: Co se týče struktury pracovníků, máme rozjeto docela dost habilitací.
Očekávám zmenšení poměru odborných asistentů.
Zajímavá čísla jsou v úspěšnosti doktorských programů. Již byla
udělána analýza o úspěšnosti na úrovni jednotlivých školitelů.
Habala: Navržený trend podporuje, zašel by ještě dál. Proč? Vysokou PR hodnotu
mají kapitoly kateder, ale jsou příliš vzadu, až po mnoha nudných stranách.
Řešení: Dále zestručnit první kapitoly. Ke každé kapitole přílohu vzadu
s daty, seznamy lidí atd., kapitoly samotné koncipovat spíš jako souvislý text
s několika klíčovými grafy.
Senát částečně neutrální, částečně podpořil tento nápad.
Ad 8.
Zásadní faktor: Vyhlášení voleb.
Termín příštího zasedání 15.2. 2013 v 9:00, místnost 80 (nebude-li určeno jinak).
Schváleno 12-0-2.
Ad 9.
a) Děkan hodlá jmenovat prof. Matase na místo proděkana pro rozvoj.
Prof. Matas se krátce představil. Chce se jím stát, neboť se nechal přemluvit,
hlavní faktor je pocit zodpovědnosti a to, že
nemá rád, když někdo jen kritizuje, aniž by se snažil něco dělat.
Chce se tedy zabývat hlavně věcmi, které jej iritují.
Vidí svůj zápor, že nebude mít dost času.
Skalický: Tento proděkan také obhospodařuje Kometu, budete dělat i toto?
Matas: Děkan soudí, že současný stav je v zásadě dobrý a komise pro Kometu
funguje také dobře, tudíž M. nečeká nutnost vlastního operativního zapojení,
spíše jako manažer (třeba nasměrovat komisi k analýze, jak zvýšit úhradu
za započitatelnou hodinu, motivace kateder spíše ke slučování předmětů).
Olšák: Tato komise nepracuje pravidelně, její náplní bylo jen vytvoření
materiálu a teď již nepůsobí.
Matas: Rád by ji viděl jako komisi stálou, která vyhodnocuje
fungování.
děkan: Vidí to obdobně jako u komise pro plochy, která také
kontroluje fungování a zvažuje úpravy.
Skalický: Byly učiněny kroky ohledně toho, aby byly uvolněné místnosti
efektivně využvány?
děkan: Komise to dostane jako další zadání. Má už úkol udělat pořádek
ve využívání nástěnek.
Škvor: Rektorát již sleduje využívání poslucháren s kapacitou nad 100 lidí.
Hoffmann: V současnosti je již fungující mechanismus vyhodnocování
vědy na osobní úrovni, kdy je vidět finanční přínos jednotlivých pracovníků.
Vidíte užitečnost zavést něco podobného pro pedagogiku?
Matas: Má pocit, že to již v zásadě je, ale nástroje nejsou integrovány.
Stejně si ale myslí, kolik peněz učitel vydělá, je spíše funkcí počtu studentů
atd. než práce pedagoga (na rozdíl od vědy).
Fuka: U nich na katedře to již probíhá, data v Excelu včetně
vedení prací atd.
děkan: Proděkan Kybic to již dostal za úkol. Je to třeba i pro akreditaci.
Habala: Je to obecný problém, není manažerský nástroj na získávání
ucelených dat o výuce (kdo co odučil, zpracovatelný výstup dat z ankety).
Matas: Anketu vnímá jako nástroj poradní k odchytávání excesů.
V OI se chystají využívat státnic ke zpětné kontrole výuky
(s čím mají studenti problémy, které věci se ukazují jako zbytečné
atd.)
b) děkan:
- AS ČVUT schválil peníze na projekt na rekonstrukci Technické menzy,
Fakulta měla zájem o prostory pro katedry v jižním křídle, ale má to skluz.
- Článek v časopise Euro: Děkanovi vadí vzniklý
dojem, že FEL nemá zájem o schopné lidi zvenčí. Zejména proto, že
za ním nikdo nepřišel s tím že by se dotyčný rád habilitoval,
jistě šlo mnohému pomoci. Je to nešťastné, protože otevřenost institucí
je i faktorem v přípravě nového VŠ zákona.
c) Skalický: Strhává se rektorátní 5% daň u projektů z nákladů,
nebo z celkových proteklých peněz?
děkan: To ví přesně tajemník. Víme, že některé věci nezapočítávají,
ale započítávají například fakultní režii. Ověřím.
d) Koller: Tabulka akreditační jsem vzplňoval dva dny, přičemž
většina je v informačním systému, mnohé staré informace se těžce
získávaly.
Škvor: V té tabulce nebylo třeba dohledávat úplně vše, ale pracovník
by měl dát to hlavní. Ceníme si, že katedra fyziky se dobrovolně
uvolila stát pokusným králíkem, chtěl jsme nejprve zjistit, co vlastně
budeme chtít, automatizovat až poté.
Koller: Technická: Nespojovat buňky, nelze pak vkládat pomocí Ctrl-V.
e) Hoffmann: Technická: nutno ověřit, že na stránkách senátu
je nové znění VolJedŘádu. Doplnit počet náhradníky, mění se
usnášeníschopnost.
Zapsal: pHabala.