Karel Lebeda, kandidát do AS FEL 2010
(1.) Jaky je Vas nazor na vytvareni satelitu FEL v malych mestech?(2.) Jste pro, aby vysledky ankety primo ovlivnovaly prerozdelovani financnich prostredku?
(3.) Co si myslite o narocnosti studia na FEL? Byl/a byste pro jeho zvyseni?
(4.) Co je ostudou FEL? Co naopak jeho chloubou?
(5.) Jaky je Vas nazor na vzik FIT?
(6.) Kdo je/byl Vas vzor na FEL?
(7.) Co jste udělal/a důležitého v minulém senátu, abych Vás měl volit znovu?
(8.) Jaký je váš názor na pokus o likvidaci ankety v podání doc. Jelínka?
(9.) Ste za zachovanie názvu fakulty, alebo by ste názov fakulty zmenili (napr. z FEL na FELi)?
(10.) Za jakých okolností jste ochotní vzdát se svého mandátu?
(11.) Vadi Vam, ze i v soucasne dobe se na FEL stavaji docenty ci dokonce profesory lide s nulovym poctem impaktovanych clanku a nulovym poctem relevantnich citaci, kdyz prumerny doktorand jich ma dnes mnohem vice? Odpovezte prosim nejprve ano ci ne, pak dodejte pripadne vysvetleni.
(12.) Jste pro nezavislou evaluaci vyuky, kterou provedou nezavisli odbornici (nejlepe ze zahranici)? Pokud ano, souhlasite s tim, aby Vami vyucovane predmety byli evaluovany jako prvni?
(13.) Souhlasite se zverejnenim vsech komentaru ankety az na ty, kde nezavisla komise posoudi navrh pedagoga a zavadne prispevky (vulgarni, rasisticke, atd.) odstrani?
(14.) Jste pro zruseni "platby" za senatorovani, kdy zamestnanci dostavaji "plat" formou 200 zapocitatelnych hodin?
(15.) Zajímal by mě názor kandidátů k otázce povinnosti tělesné výchovy (nehledě na tělovýchovný kurz) na FELu.
(16.) Myslíte si, že dobrá vzdělanost v cizích jazycích patří k profilu absolventa FELu?
(17.) Měl by mít student bezplatnou možnost jazyky studovat v rámci FEL?
(18.) Byl/a byste pro zachování, či zvyšování nabídky volitelných předmětů?
(19.) Myslíte si, že je správné klást větší důraz na přednášky než na cvičení?
(20.) Souhlasíte s názorem, že děkanem FEL by měl být človek s FEL kariérně spjatý? Či naopak shledáváte jako nutné při hledání děkana oslovit význačné osobnosti i mimo FEL, nejlépe v zahraničí?
(21.) Shledáváte diskusní fórum FEL jako užitečný prostředek pro komunikaci s akademickou obcí? Budete ho v případě zvolení využívat?
(22.) Považujete za dobrý krok vyžadovat po akademických pracovnících diverzitu pracovních zkušeností např. podmínkou na absolvování zahraniční stáže?
(23.) Měli by být vyučující, kteří přednášejí v anglickém jazyce, a zaměstnanci přicházející do častého styku se zahraničními studenty a pracovníky testováni na odpovídající znalost jazyka pomocí standardizovaných zkoušek?
(1.) Jaky je Vas nazor na vytvareni satelitu FEL v malych mestech?
Silne proti.
Moc se mi to nelibi principialne, a pokud se to nevyplaci ani financne, neni co resit.
(2.) Jste pro, aby vysledky ankety primo ovlivnovaly prerozdelovani financnich prostredku?
Lehce pro.
Nerekl bych nejaky silny duraz, ale o nejaky maly, ale nezanedbatelny zlomek (napr. 10%) by anketa rozdelovani penez menit mohla.
(3.) Co si myslite o narocnosti studia na FEL? Byl/a byste pro jeho zvyseni?
Myslim si, ze narocnost studia na FELu je celkem vysoka (v porovnani s jinymi skolami) , ale take si myslim, ze by se mohla jeste zvysit. Nemuzeme ale chtit po studentech vic prace bez toho, abychom jim nabidli lepsi vyuku ze strany ucitelu. Rozhodne jsem vsak pro odstraneni moznosti "Zapisu se ke cvicicimu XX, ten da znamku ze semestru kazdymu". V nekterych pripadech prilis nizke narocnosti staci vyrovnat pozadavky jednotlivych cvicicich.
(4.) Co je ostudou FEL? Co naopak jeho chloubou?
Chlouba:
Slavna tradice, skvele vyzkumne tymy, spoluprace se znamymi firmami.
Ostuda:
Ucitele, kteri uci veci, co sami neumi. Chyby v dokumentech, kterymi se fakulta prezentuje navenek (ministerstvo, verejnost,...).
(5.) Jaky je Vas nazor na vzik FIT?
Osobne bych byl radeji, kdyby fakulta zustala pohromade, ale za danych podminek to bylo asi nevyhnutelne. Rad bych si z toho pro priste vzal ponauceni pro reseni problemu mezi castmi fakulty.
(6.) Kdo je/byl Vas vzor na FEL?
To si radeji necham pro sebe, dotycni by mohli zpychnout :-)
(7.) Co jste udělal/a důležitého v minulém senátu, abych Vás měl volit znovu?
Během celé (byť krátké) doby svého mandátu jsem se snažil prospět fakultě a jejím studentům. Tomu jsem přizpůsoboval své činy a tím se řídilo mé hlasování.
V oficiání rovině jsem (kromě diskuzí a hlasovnání na zasedáních) přispěl například ke zkvalitnění akreditačních materiálů MSP Biomedicínské inženýrství a informatika.
Více jsem se činil v rovině neoficiální, kde jsem se studenty řešil jejich problémy; myslím že mnoha z nich jsem výrazně pomohl. Dále jsem nacházel, hlásil a pomáhal řešit různé problémy fakulty - od špatného překladu na anglické verzi fakultního webu, až po nekompatibilitu KOS<->studijní plány. Například za "bouří nad SVTI", která vyústila ve vyřešení letitého problému s rozvrhy na UDB ke konci zimního semestru, jsem stál také já. V jedné části letošní zimy jsem téměř denně psal někomu kompetentnímu e-mail s novým problémem.
A samozřejmě nemohu zapomenout na anketu, o jejíž znovuoživení jsem pomáhal usilovat. Několik tisíc studentů (VT, STM, OI) dostalo e-mail, ve kterém jsem argumentoval a žádal je o její vyplnění. Přestože to tehdy senát měl (a stále ještě obecně má) "zakázáno". Dále jsem při každé příležitosti přesvědčoval osobně své kolegy, aby ji vyplnili.
(8.) Jaký je váš názor na pokus o likvidaci ankety v podání doc. Jelínka?
Silně proti
Poté, co jsem anketě věnoval spoustu času a úsilí, se mi rozhodně nelíbí, když jí někdo takovýmto způsobem "zabije". Nemluvě o tom, že možnost žaloby považuji za absurdní a že zveřejnění komentářů studentům vidím jako jeden z nejdůležitějších pilířů, na kterých anketa stojí - je zřejmé, co se stane při jeho podkopání.
(9.) Ste za zachovanie názvu fakulty, alebo by ste názov fakulty zmenili (napr. z FEL na FELi)?
Silně pro zachování
Jsem každopádně proti přejmenování fakulty, a to na jakýkoliv jiný název. Považuji FEL za tak silný pojem, tak dobrou značku, že přejmenování by přineslo mnohem více negativ. A co se třeba přejmenovat na iFEL, pro zlepšení vztahů s Applem?
(10.) Za jakých okolností jste ochotní vzdát se svého mandátu?
První dvě možnosti (neplnění plánu) rozhodně nepovažuji za důvod pro skončení svého senátorování.
- Řada senátorů, poprvé kandidujících, si dává nesplnitelné, nebo těžko realizovatelné cíle z důvodu prosté neznalosti situace.
- Některé cíle jsou prostě "běhy na dlouhou trať", které se mohou táhnout roky.
- I když bych z pohledu svých slibů "selhal", stále ještě mohu fakultě dost přispět.
Co považuji za jednoznačný důvod k odchodu, je situace, kdy bych nebyl (např. z důvodu velkého časového vytížení) schopný působit jako plnohodnotný senátor a chodil si pouze odsedět zasedání. Pak bych považoval za svou povinnost uvolnit místo někomu, kdo by mohl působit aktivněji, lépe se připravovat na zasedání a sám přicházet s problémy k vyřešení.
(11.) Vadi Vam, ze i v soucasne dobe se na FEL stavaji docenty ci dokonce profesory lide s nulovym poctem impaktovanych clanku a nulovym poctem relevantnich citaci, kdyz prumerny doktorand jich ma dnes mnohem vice? Odpovezte prosim nejprve ano ci ne, pak dodejte pripadne vysvetleni.
Ano
Nelibi se mi, ze v nekterych ohledech jsou na titul PhD. vyssi naroky, nez pro ziskani titulu docenta. Za poslednich par mesicu jsem v senate slysel celkem dost a aktivitu prof. Navary podporuji. Myslim si, ze i pokud by toto neproslo na urovni CVUT, tak pokud je nejaka sance nastavit takoveto podminky alespon na FELu, mely bychom ji vyuzit a rict tak "Nas se tyto problemy uz netykaji, my mame kriteria ze vsech fakult nejprisnejsi." Pokud se chceme prohlasovat jednou z "lepsich" fakult, meli bychom to nejak zformalizovat.
Nicmene nejde pouze o vedecka kriteria, i pedagogicka by mela byt prisne hodnocena. Myslim si, ze by zde pomohl napriklad vypis komentaru z oficialni Ankety za poslednich nekolik let (napr. 3/5).
(12.) Jste pro nezavislou evaluaci vyuky, kterou provedou nezavisli odbornici (nejlepe ze zahranici)? Pokud ano, souhlasite s tim, aby Vami vyucovane predmety byli evaluovany jako prvni?
Ano
At uz jde o vyse zminovana kriteria k ziskani pedagogicko-vedeckeho titulu, nebo proste hodnoceni vykonu vyucujiciho...
Pokud jde o "me" hodnoceni, sice je tato odpoved ode me jako studenta irelevantni, ale pokud bych teoreticky v zari zacal ucit (coz by mi predpisy umoznily), nic bych proti tomu nemel. Alespon bych dostal zpetnou vazbu od nekoho kvalifikovaneho. A na poradi az zase tak moc nezalezi...
(13.) Souhlasite se zverejnenim vsech komentaru ankety az na ty, kde nezavisla komise posoudi navrh pedagoga a zavadne prispevky (vulgarni, rasisticke, atd.) odstrani?
Silne ANO
Samozrejme!
(14.) Jste pro zruseni "platby" za senatorovani, kdy zamestnanci dostavaji "plat" formou 200 zapocitatelnych hodin?
O teto platbe jsem dosud nevedel, nemam na ni tedy prilis vyhraneny nazor. Ale myslim si, ze by stalo za zvazeni obnoveni kdysi provozovaneho (zdroj: JPP) stipendia pro studentske senatory. Pokud na zasedeni behem zkouskoveho obdobi (specialne kvuli nemu) jedu do Prahy, zabije mi to den a pul a stoji to nezanedbatelnou castku za autobus. Obcas se pak sam sebe ptam "Stalo mi to zasedani za to?"
(15.) Zajímal by mě názor kandidátů k otázce povinnosti tělesné výchovy (nehledě na tělovýchovný kurz) na FELu.
Jsem pro stav, který platí/platil pro studenty dobíhajícího studia EaI (4 semestry TV a 1 kurz povinně pro Bc. studenty, dále volitelně) a který se mi zdá optimální.
(16.) Myslíte si, že dobrá vzdělanost v cizích jazycích patří k profilu absolventa FELu?
Samozřejmě
Na starých programech se mi líbí, že k prestiži studenta FELu patří schopnost domluvit se dvěma jazyky. V nových mi tato povinnost celkem chybí.
(17.) Měl by mít student bezplatnou možnost jazyky studovat v rámci FEL?
Ano
Současný stav "jeden předmět za semestr" považuji za (postačující) minumum, jsem ochoten podpořit návrh na zvýšení tohoto stavu.
(18.) Byl/a byste pro zachování, či zvyšování nabídky volitelných předmětů?
Lehce proti
Myslím si, že velká množina volitelných předmětů by se měla trochu zrevidovat. Např. nalezením a odstraněním duplicit, kdy různé katedry (ale i třeba jeden člověk na jedné katedře!) učí to samé jen s malými obměnami.
(19.) Myslíte si, že je správné klást větší důraz na přednášky než na cvičení?
Nemyslím si to. Myslím si, že váha přednášek a cvičení by měla být vyrovnaná. Nicméně souhlasím s tím, že by se na cvičeních neměly opakovat přednášky a že pokud někdo na přednášky nechodí, měl by si látku doplnit sám a nespoléhat se na cvičení.
(20.) Souhlasíte s názorem, že děkanem FEL by měl být človek s FEL kariérně spjatý? Či naopak shledáváte jako nutné při hledání děkana oslovit význačné osobnosti i mimo FEL, nejlépe v zahraničí?
Lehce proti
Myslím si, že děkanem by mohl být člověk s FELem (jakkoliv) spjatý, nicméně to nepovažuji za velké plus pro tohoto uchazeče. Oslovit význačné osobnosti mimo FEL mi přijde jako dobrý nápad, pouze při zahraničním uchazeči bych si dal pozor na to, jestli je zvyklý na systém (nejen školství), podobný tomu českému. Aby nepříjemně nepřekvapil, nebo naopak nebyl nepříjemně překvapen.
Docela bez problémů bych si dokázal představit člověka z Matfyzu, VUTu,... , pokud by byl lepší než ostatní kandidáti. Rozhodně bych ale nerad viděl zavádění "amerikanit" ve stylu "X % studentů dostane A-čka, bez ohledu na jejich schopnosti". Dále by bylo záhodno, aby se kandidát dokázal dobře vyjadřovat česky, to nám dost zužuje prostor.
(21.) Shledáváte diskusní fórum FEL jako užitečný prostředek pro komunikaci s akademickou obcí? Budete ho v případě zvolení využívat?
Ano, Ano
Diskusní fórum FEL jsem začal používat ještě před zápisem na fakultu, nadále ho používám a hodlám v tom ještě několik let pokračovat.
(22.) Považujete za dobrý krok vyžadovat po akademických pracovnících diverzitu pracovních zkušeností např. podmínkou na absolvování zahraniční stáže?
Ano
Myslím si, že i pokud jsem v svém oboru světová špička, neznamená to, že mě pobyt na jiném špičkovém pracovišti nemůže obohatit. Nicméně bych zahraniční stáž bral pouze jako doporučenou a nikoliv jedinnou možnou možnost "diverzity pracovních zkušeností".
(23.) Měli by být vyučující, kteří přednášejí v anglickém jazyce, a zaměstnanci přicházející do častého styku se zahraničními studenty a pracovníky testováni na odpovídající znalost jazyka pomocí standardizovaných zkoušek?
Ano, Možná
U vyučujících určitě. Pokud jde o ostatní zaměstnance, nemyslím si, že by bylo třeba takovýchto zkoušek, ale samozřejmě vidím znalost alespoň jednoho světového jazyka jako nutnost. Sám jsem na to poukazoval (na 30. zasedání).