PedKom AS FEL 29.10.2008

Schůzka Pedagogické komise AS FEL dne 29.10.2008

Přítomni: Petr Boreš, Petr Habala, Vítězslav Kříha, Jan Sláma, Monika Žáková.

1. Faktické připomínky k dokumentům:

1a. Podmínky pro přijetí...

  • I/5.1c: namísto "25 procent nejlepších" dát "s výsledkem 75 procent či lepším," ušetříme si dotazy studentů.
  • I/5.2: namísto "ve kterém počet zájemců" dát "ve kterém počet přihlášených." Důvod: Slovo "zájemci" zahrnuje jak ty, kteří se přímo přihlásili, tak i ty, kteří vyznačili zájem mít to jako náhradní program. My ovšem v první fázi přijímacího řízení chceme uvažovat jen ty první jmenované.
  • II/5: vynechat "buď" v "buď formou písemného testu nebo je ústní," aby se umožnil souběh obou forem.

1b. Směrnice pro přijetí do bakalářských...

  • II: Poznámka je velmi nešťastně formulovaná, obě odrážky navíc zavádějí. Tváří se totiž na první pohled, jako by student v případě podání více přednášek nemohl již u nich uvádět alternativu za lomítkem, ale tak se to asi nemyslelo vzhledem k poznámce v závorce. Navrhujeme celou věc přeformulovat například takto: Student může podat jednu či více přihlášek, u každé může vyplnit i zájem... Vzhledem k mechanismu zpracování je větší šance na přijetí na obor při přímém přihlášení oproti jeho vyznačení jako alternativy.
  • II poslední odstavec, konec: Navrhujeme namísto "za nereálné" dát "za vhodné pouze pro výjimečně nadané studenty."
  • III/2 a III/3: namísto "zájem uchazečů" dát "počet přihlášených," viz poznámka k 5.2 u Podmínek výše.
  • IV a): namísto "preferuje elektronické podání přihlášky" dát "preferuje tuto formu." Důvod: nejde o elektronické podání, jen jiný způsob vytištění formuláře, takto vytištěná přihláška pak absolvuje stejné kolečko, jako přihláška vyplněná rukou. Z hlediska uchazeče tedy nic podáno nebylo.
  • IV/Úhrada poplatku: namísto "při podání elektronicky" dát "při vyplnění elektronicky," viz předchozí poznámka.
  • VI: Doporučujeme vypustit větu "Tato nabídka je směřována... regionů." Důvod: Jde o větu marketingovou, netýká se pravidel přijímacího řízení. Jako taková by měla být jinde, na reklamní stránce sezimovské pobočky naší fakulty (na kterou může být ve směrnici klikací odkaz, třeba to slovo "Sezimově Ústí").
  • VII: opravit termín přijímacích zkoušek na rok 2009.
  • VII poslední odrážka: namísto "kteří budou maturovat v září" dát "kteří získají potvrzení až po 20.6.2009." Důvod: Některé střední školy vydávají listiny až třeba v červenci (např. studenti některých zahraničních se výsledky dříve ani nedozví), takovíto studenti pak nesplňují předpoklad ani jedné odrážky pro doručení kopie.

1c. Směrnice pro přijetí do magisterských...

  • Jsou dvě hlavy III. Nutno přečíslovat, v dalším se budeme odkazovat na původní čísla.
  • III první: opět doporučujeme přeformulovat, zde už vůbec není třeba oddělovat dvě varianty. Student může podat jednu či více přihlášek do preferovaných studijních programů. Za každou pak zaplatí poplatek, při více přihláškách hrozí kolize termínů.
  • III první, předposlední odstavec, konec: Navrhujeme namísto "za nereálné" dát "za vhodné pouze pro výjimečně nadané studenty."
  • III druhé, třetí odstavec, poslední řádek: doplnit "mít formu testu nebo pohovoru..." viz Podmínky II/5.
  • IV a): namísto "preferuje elektronické podání přihlášky" dát "preferuje tuto formu." Viz výše.
  • IV/Úhrada poplatku: namísto "při podání elektronicky" dát "při vyplnění elektronicky," viz předchozí poznámka.

Obecné doporučení: Co nejrychleji přepracovat elektronický formulář přihlášky, je to ostuda. Zájemce o studium informatiky po jeho zhlédnutí odejde na jinou školu.

2. Témata rozebíraná v delší diskusi:

  • Podmínky, bod I/5.2 umožňuje zrušit zcela přijímačky. Není to překvapivé, už se to na různých úrovních diskutovalo, ale může to mít dopad na náročnost výuky na středních školách a tudíž i kvalitu přijímaných studentů. Přítomní z toho radost nemají, nicméně jde vlastně jen o přiznání reálného stavu a racionální opatření. Jako reakci na onu sníženou motivaci středoškoláků navrhujeme na stránkách pro uchazeče a na DoD výrazně prezentovat úmrtnost v prvním ročníku a její korelaci se vstupní znalostí matematiky/fyziky.
  • Diskutována možnost mít jednu univerzální přihlášku, která umožní zaškrtnout si určité programy jako "1" a jiné jako "2". Je to ekvivalentní tomu, že by student pro každý program zaškrtnutý jako "1" podal zvláštní samostatnou přihlášku a obory označené "2" na nich určil jako alternativní (za lomítkem). Vzhledem k ekvivalenci "1" a přihlášky by se za každou "1" platilo jako za samostatnou přihlášku. Výhoda: student by vyplňoval jen jeden formulář, dodával jen jednu sadu kopií dokumentů; na studijním by jej zadávali do systému jen jednou a měli by lepší přehled, kdo se kam hlásí. Závěr: Na takto razantní změny je asi pozdě, nicméně doporučujeme k rozmyšlení alespoň na příští rok.
  • Pokud příští rok nedojde k otevření bakalářského EaI programu, bylo by vhodné vytvořit jednotný rámec řešení pro studenty, kterým bylo teď studium přerušeno s tím, že se budou moci znovu přihlásit a navázat na to, co už absolvovali (týká se zejména studentů přerušených před bakalářskými zkouškami).

Zapsal: pHabala.

Za obsah odpovídá: Ing. Jan Koller, Ph.D.