Zápis PK 6.11.07

Zápis zasedání Pedkomu AS FEL 6.11. 2007

Přítomni: K. Bujaček, R. Černoch, P. Habala, J. Kolář, V. Kříha, J. Novák, I. Pravda, J. Sláma, M. Žáková;
proděkani Demlová, Jelínek.

Hlavním tématem byla navrhovaná pravidla přijímacího řízení.

  1. Jelínek: Intro, legislativní rámec.
    Demlová: Spíš malé změny, hlavně zpřesňování, vychytávání děr/nejednoznačností, zkušenosti z minula. Názory na některá výrazná témata (i fyziku?, dělat vůbec přijímačky?) v kolegiu různé, nakonec hlavní názor nechat to v zásadě stejné kvůli stabilitě.
    D/J prošli některé změny: požadavek jen jednoho jazyka pro Mgr. (jiné školy mají jen A a o jejich bakaláře máme zájem, diskuse o formulaci v pravidlech ("vyšší úroveň": odkaz na popis)), z Mgr. vypuštěna úroveň BSc diplomky (nemají ještě všichni), vypuštěna praxe (nejasná, snaha o co největší kvantifikaci => rovnost procesu).
    Re: rovnost procesu: Nutný stejný přístup, tj. pozvat všechny, protokolace (viz nedávný rozsudek z Plzně).
    Vyjasněn požadavek na "předložení BSc diplomu do...", stačí ekvivalent, důležitý je ten deadline (nutno vyloučit scénář "přijat v létě, odloží si BSc, přijde s diplomem v prosinci a chce zapsat").
  2. Diskuse o fyzice.
    Kříha: Dva problémy při absenci přijímaček z F. 1) úpadek zájmu o F na středních školách, 2) malá připravenost přicházejících => velké problémy v prvním semestru fyziky. Fyzici teď zpřísnili, doufají, že matici nezůstanou pozadu, smutné zkušenosti z letošních BSc státnic.
    Diskuse: zavedení F znamená asi méně uchazečů, problém s převodem převisu STM do EaI (STM by F tak jako tak nemělo), problém s kompatibilitou s přijetím skrz SCIO testy (nedělají fyziku). Závěr: Většinový souhlas, že F by být měla, ale mnoho přítomných uznává, že problémy příliš vážné a je lepší počkat.
  3. Okruhy Mgr. přijímaček (některé komise se neptaly na F). Diskuse o smyslu chtít je centrálně. Závěr: Obory mají vlastní potřeby, současnou špatnou kvalitu výstupu je třeba řešit ne požadavky u přijímaček do Mgr., ale u BCs. státnic a ještě dříve při zkouškách z F a M.
  4. Závěr: PedKom jako celek nemá zásadnější výhrady k předloženým dokumentům, někteří členové považují otázku fyziky za otevřenou.

    Dále diskutována dvě tangenciální témata.

  5. Problematika zápisu ("rychlá" trojka výhodou, přednostní zápis). Všeobecná shoda se zavedením "vážených" kreditů, sčítají se kredity za dosažené zkoušky, ale za 1 se násobí x-krát, za 2 y-krát (konstanty nutno chytře vymyslet, aby měli jedničkáři s pomalejším přísunem známek výhodu nad rychlými trojkaři). Proděkani proberou s vedením a KOSem (přidání registru na sčítání vážených kreditů), o letošním zkouškovém už by to mělo fungovat, bude snaha o co nejrychlejší zveřejnění systému pro studenty alespoň v obrysech.
  6. Třídit studenty dle výsledku přijímaček do kruhů? V diskusi nepodpořeno všeobecně, ale zazněla podpora pár kroužků pro nejlepší s výhodami. Problémy s realizací. Příbuzná otázka: Jak sem vůbec dostat ty lepší, kteří se přihlásí, jsou přijati bez přijímaček a nenastoupí? Návrh: Napsat jim, ať dají vědět, proč nepřišli.
    (Moje dočasná poznámka: Nápad: Nemusí odepisovat papírově, udělat pro ně odpovídací HTML formulář, odpovědi pak budou rovnou v souboru, snadnější zpracování).
    Dozvíme se vůbec něco, co pomůže?
    Paralelní diskuse: Třídění vyžaduje testy pro všechny, i ty dnes přijaté bez přijímaček. Ano/Ne? (pokles zájmu). Udělat je nepovinné v září? Udělat je povinné z M a F v září pro všechny a použít na více věcí (identifikace nejlepších do spec. programů, identifikace slabých k postrašení, ať se snaží)? Dostat sem nějak ty nejlepší fyzicky, ať vidí, jaké to tu máme? Delší diskuse (praktická realizace, nutno najít záminku, dopad na chod fakulty o zkouškovém atd). Některé podněty stojí za bližší rozbor.
    Opravdová pomoc přijde s novými programy, které by měly na ty nejlepší pamatovat a nabídnout jim více.

Zapsal P. Habala.

Za obsah odpovídá: Ing. Jan Koller, Ph.D.