Zápis zasedání Pedkomu AS FEL 6.11. 2007
Přítomni: K. Bujaček, R. Černoch, P. Habala, J. Kolář, V. Kříha,
J. Novák, I. Pravda, J. Sláma, M. Žáková;
proděkani Demlová, Jelínek.
Hlavním tématem byla navrhovaná pravidla přijímacího řízení.
- Jelínek: Intro, legislativní rámec.
Demlová: Spíš malé změny, hlavně zpřesňování, vychytávání děr/nejednoznačností, zkušenosti z minula. Názory na některá výrazná témata (i fyziku?, dělat vůbec přijímačky?) v kolegiu různé, nakonec hlavní názor nechat to v zásadě stejné kvůli stabilitě.
D/J prošli některé změny: požadavek jen jednoho jazyka pro Mgr. (jiné školy mají jen A a o jejich bakaláře máme zájem, diskuse o formulaci v pravidlech ("vyšší úroveň": odkaz na popis)), z Mgr. vypuštěna úroveň BSc diplomky (nemají ještě všichni), vypuštěna praxe (nejasná, snaha o co největší kvantifikaci => rovnost procesu).
Re: rovnost procesu: Nutný stejný přístup, tj. pozvat všechny, protokolace (viz nedávný rozsudek z Plzně).
Vyjasněn požadavek na "předložení BSc diplomu do...", stačí ekvivalent, důležitý je ten deadline (nutno vyloučit scénář "přijat v létě, odloží si BSc, přijde s diplomem v prosinci a chce zapsat"). -
Diskuse o fyzice.
Kříha: Dva problémy při absenci přijímaček z F. 1) úpadek zájmu o F na středních školách, 2) malá připravenost přicházejících => velké problémy v prvním semestru fyziky. Fyzici teď zpřísnili, doufají, že matici nezůstanou pozadu, smutné zkušenosti z letošních BSc státnic.
Diskuse: zavedení F znamená asi méně uchazečů, problém s převodem převisu STM do EaI (STM by F tak jako tak nemělo), problém s kompatibilitou s přijetím skrz SCIO testy (nedělají fyziku). Závěr: Většinový souhlas, že F by být měla, ale mnoho přítomných uznává, že problémy příliš vážné a je lepší počkat. - Okruhy Mgr. přijímaček (některé komise se neptaly na F). Diskuse o smyslu chtít je centrálně. Závěr: Obory mají vlastní potřeby, současnou špatnou kvalitu výstupu je třeba řešit ne požadavky u přijímaček do Mgr., ale u BCs. státnic a ještě dříve při zkouškách z F a M.
- Problematika zápisu ("rychlá" trojka výhodou, přednostní zápis). Všeobecná shoda se zavedením "vážených" kreditů, sčítají se kredity za dosažené zkoušky, ale za 1 se násobí x-krát, za 2 y-krát (konstanty nutno chytře vymyslet, aby měli jedničkáři s pomalejším přísunem známek výhodu nad rychlými trojkaři). Proděkani proberou s vedením a KOSem (přidání registru na sčítání vážených kreditů), o letošním zkouškovém už by to mělo fungovat, bude snaha o co nejrychlejší zveřejnění systému pro studenty alespoň v obrysech.
-
Třídit studenty dle výsledku přijímaček do kruhů? V diskusi nepodpořeno
všeobecně, ale zazněla podpora pár kroužků pro nejlepší s výhodami. Problémy
s realizací. Příbuzná otázka: Jak sem vůbec dostat ty lepší, kteří se přihlásí,
jsou přijati bez přijímaček a nenastoupí? Návrh: Napsat jim, ať dají vědět,
proč nepřišli.
(Moje dočasná poznámka: Nápad: Nemusí odepisovat papírově, udělat pro ně odpovídací HTML formulář, odpovědi pak budou rovnou v souboru, snadnější zpracování).
Dozvíme se vůbec něco, co pomůže?
Paralelní diskuse: Třídění vyžaduje testy pro všechny, i ty dnes přijaté bez přijímaček. Ano/Ne? (pokles zájmu). Udělat je nepovinné v září? Udělat je povinné z M a F v září pro všechny a použít na více věcí (identifikace nejlepších do spec. programů, identifikace slabých k postrašení, ať se snaží)? Dostat sem nějak ty nejlepší fyzicky, ať vidí, jaké to tu máme? Delší diskuse (praktická realizace, nutno najít záminku, dopad na chod fakulty o zkouškovém atd). Některé podněty stojí za bližší rozbor.
Opravdová pomoc přijde s novými programy, které by měly na ty nejlepší pamatovat a nabídnout jim více.
Závěr: PedKom jako celek nemá zásadnější výhrady k předloženým dokumentům, někteří členové považují otázku fyziky za otevřenou.
Dále diskutována dvě tangenciální témata.
Zapsal P. Habala.