Zápis z 15. zasedání AS FEL ze dne 16. 5. 2003 konaného na ČVUT FEL v Dejvicích

(schválený dne 6. 6. 2003)

Přítomni: Dobeš, Efmertová, Fuka, Hlinovský, Jakovenko, Kašpar, Kubátová, Kočárník, Malinský, Němcová, Pěchouček, Ripka, Tkadlec, Záhlava, Aksamít, Bačovský, Dobiáš, Hlaváč, Knyttl, Tyml
Omluveni: Kyncl, Hošek, Třebický, Vítek
Hosté: prof. Kučera, doc. Mach, prof. Z. Škvor, doc. Muller, doc. Bílek

1. Schválení programu 15. zasedaní

Návrh programu rozeslal předsedající předem v elektronické podobě.
1) Schválení programu 15. zasedání
2) Kontrola úkolů a schválení zápisu ze 14. zasedání
3) Rozpočet FEL - AS schvaluje
4) Předpis pro provádění studijních programu na FEL - AS schvaluje
5) Směrnice děkana - AS projednává
6) Bodové hodnocení při habilitačním řízení na ČVUT
7) Zprávy z komisí AS FEL
8) Informace o semináři vedení elektrotechnických a příbuzných fakult
9) Různé (informace o cyklostojanech, ...)
10) Stanovení termínu dalšího zasedání AS FEL.

Program byl doplněn o bod p. Bačovského: Návrh celofakultní ankety hodnocení kvality výuky. Bod byl zařazen mezi body 7 a 8.

Hlasování o navrženém programu:

Pro: 18 Proti: 0 Zdrželi se: 0 Program byl schválen.

2. Kontrola úkolů a schválení zápisu ze 14 zasedání

  1. Zveřejnění výsledků celofakultní ankety o kvalitě výuky na webu (bod 2, 14. zasedání) - úkol trvá.
  2. Materiály neúspěšných kandidátů na post vedoucího katedry dosud nebyly dodány na intranet (bod 2, 14. zasedání) - úkol trvá.

Hlasování o zápisu ze 14. zasedání:

Pro: 18 Proti: 0 Zdrželi se: 0 Zápis ze 14. zasedání byl schválen.

3. Rozpočet FEL

Tajemník krátce seznámil s navrhovaným rozpočtem FEL na akademický rok 2003/04.
Rozpočet ovlivnily především tři okolnosti; nová vyhláška ministerstva financí upravující tvorbu FRIM, pozdní datum schvalování a klesající výkony.

Doc. Kašpar přečetl závěr jednání ekonomické komise AS FEL, která doporučila rozpočet schválit, ale kritizovala vedení fakulty za stále nedostatečný počet studentů přijímaných do prvního ročníku a neexistenci ekonomických nástrojů pro zvýšení průchodnosti studia (příloha).

Prof. Ripka se otázal, zda odvod investic do rektorátu je ze strany fakulty dobrovolný, nebo jde o povinnost.
Tajemník odpověděl, že jde o rozhodnutí vedení ČVUT a vybrané peníze jdou na sportovní zařízení na Julisce a Kotlářce.
Pan děkan upřesnil, že FEL odvádí peníze letos už potřetí a předpokládá, že naposled. Vždy se jednalo o částku mezi 5 až 10 mil. Kč.

P. Dobiáš se zeptal, jakým způsobem budou katedry krýt nárůst tarifní složky mzdy.
Tajemník odpověděl, že situace je různá podle jednotlivých pracovišť a personální politika je plně v kompetenci vedoucího katedry. Většina kateder bude muset kompenzovat nárůst tarifní složky poklesem osobního ohodnocení.

P. Hlaváč poznamenal, že pokles peněz přidělených na katedry je značný a otázal se, zda budou katedry ještě schopné fungovat. Konkrétně, zda bude katedra tělocviku schopna zaplatit již nasmlouvané pronájmy.
Tajemník odpověděl, že s KTV situaci projednal a situaci ještě lze "přežít". Katedry budou muset snížit výdaje a KTV bude muset omezit drahé sporty.
Pan děkan uvedl, že některé sporty mohou být provozovány na Julisce a Kotlářce.

Ing. Dobeš připomněl,že studenti dálkového studia generují fakultě peníze a zrušení dálkového studia by bylo z finančního hlediska kontraproduktivní.

Pan děkan slíbil předložit v krátké době analýzu finanční situace fakulty.

Prof. Ripka přednesl společný návrh pedagogické a legislativní komise senátu spočívající ve snížení financí za studenty, kteří mají daný předmět zapsaný podruhé na 50%. Zeptal se také, zda tento návrh může platit hned, nebo až od dalšího semestru.
Doc. Kašpar vysvětlil, že okamžité uplatnění tohoto návrhu by znamenalo předělat rozpočet.
Tajemník upřesnil, že zavedením tohoto návrhu s okamžitou platností by pozdrželo rozpočet asi o jeden měsíc a navíc, katedry nebyly předem varovány.

Prof. Ripka dal k úvaze, zda by nebylo možné alespoň případné prostředky nad rámec rozpočtu rozdělovat podle návrhu.
Doc. Kašpar podpořil tento návrh a ukázal, že jeho zavedení do rozpočtu je snadné. Bylo by možné podle něj rozhodovat o mimořádných penězích již v tomto roce. O mimořádných penězích by rozhodoval vždy senát.
Doc. Tkadlec namítnul, že by to jenom komplikovalo práci senátu.
Pan děkan se zeptal, zda senátu opravdu stojí za námahu rozhodovat o částkách, které budou pravděpodobně malé. Také uvedl, že by nerad zaváděl nějaký předpis se zpětnou platností.
Doc. Kašpar navrhnul změnit kapitolu C) Pravidla pro nakládání s rezervami: Vypustit bod 2) a z bodu 3) vypustit "jiné použití".

Schvalování návrhu rozpočtu s úpravou navrženou doc. Kašparem.

Hlasování:

Pro: 19 Proti: 0 Zdrželi se: 1 Rozpočet byl schválen.

Pan děkan následně provedl analýzu situace na FEL. Srovnával elektrotechnickou fakultu s fakultou strojní a stavební. Hodnotil počet studentů přijatých do prvního ročníku a počet studentů, kteří zanechají studia po prvním ročníku. Z analýzy vyplynulo, že hlavním problémem FEL je průchodnost studia a počet studentů, kteří si studium prodlužují déle než o jeden rok. Zároveň pan děkan uvedl, že se již připravuje soubor opatření vedoucí k nápravě.
Prof. Ripka řekl, že návrh opatření měl být v tuto chvíli již hotový a navrhnul už na tomto zasedání schválit 50% proplácení studentů, kteří mají předmět zapsaný podruhé.
Pan děkan odpověděl, že opatření plánuje provést až s nástupem strukturovaného studia, protože souvisejí s modernizací výuky. Analýza bude také projednávána na nejbližším grémiu, aby byly katedry informovány ještě před zahájením zkouškového období.
Prof. Škvor poznamenal, že nestačí jen měkce zkoušet, ale je také potřeba lépe učit a přednášet.
Pan děkan odvětil, že i na tohle myslel při návrhu nápravných opatření.

Doc. Tkadlec upozornil, že průchodnost do druhého ročníku je na úrovni fakulty strojní a zaostává jen za FSv. Tam se podle jeho informací snaží, aby prošel skoro každý.
Pan děkan zmínil plán připravovaný vedoucí katedry matematiky prof. Demlovou, který by měl omezit propadovost studentů v prvním ročníku.

Doc. Tkadlec poukázal na nemalou část studentů, kteří během prvního semestru jednoduše "zmizí", tzn. nechodí na cvičení a nepřijdou ani ke zkoušce.

P. Aksamít upozornil na vysoké nároky některých zkoušejících na katedře matematiky v prvním semestru a doporučil sledovat jejich výsledky.
Pan děkan řekl, že apeloval na vedoucí kateder, aby své zkoušející umírnili, ale nejúčinnější bude zřejmě ekonomický tlak.
Prof. Ripka navrhnul schválit na tomto zasedání usnesení, že studenti zapsaní podruhé na tentýž předmět budou zaplaceni jen z 50%. Nejde o penalizaci, neboť s nimi je méně práce. Jako příklad uvedl laboratoře v předmětu Senzory a převodníky.
Doc. Malinský podotknul, že např. v matematice je s podruhé zapsanými studenty práce více, ale návrh podpořil.
Doc. Tkadlec řekl, že pro matematiku jde jednoznačně o penalizaci. Upozornil, že tímto opatřením by byly nejspíše postiženy hlavně předměty na začátku studia (samotný přechod na VŠ studium je z různých důvodů náročný), což by mělo být zohledněno. Doporučil řešit průchodnost jiným způsobem nebo toto pravidlo zavést až od druhého ročníku.
Pan děkan vysvětlil, že uplatnění tohoto pravidla se na různých katedrách projeví různě, avšak předpisy musí být jednotné pro všechny katedry. Největší propadovost je v prvním ročníku, proto je nutné začít toto pravidlo uplatňovat hned v prvním ročníku.

Návrh prof. Ripky:
Výuka podruhé zapsaných studentů se pro účely výpočtu rozdělení finančních prostředků pro rok 2004 bude katedrám započítávat s koeficientem 0,5.

Hlasování o návrhu:

Pro: 19 Proti: 1 Zdrželi se: 0 Návrh byl schválen.

Dr. Pěchouček se zeptal, proč se snížil v rozpočtu podíl na vědu, když věda je zdrojem peněz.
Pan děkan odpověděl, že výzkumné záměry přinášejí dost peněz a není nutné je dále podporovat.

Ing. Dobeš připomněl, že se zkrátily hodinové dotace některých předmětů a mnozí přednášející si myslí, že odpřednášejí jen polovinu látky a zbytek dají za domácí úkol.
Pan děkan vysvětlil, že tyto představy je nutné odstranit, protože to jde proti smyslu strukturovaného studia.

Doc. Tkadlec upozornil na problém s novými pravidly na využití prostředků na výzkum - například katedra matematiky (která není odbornou katedrou) má utratit 20 % těchto prostředků na výzkum se studenty.
Pan děkan reagoval, že o situaci ví a zvažují s prof. Demlovou podat žádost k akreditaci práva habilitací v oboru "aplikovaná matematika". Déle je vhodné vytvářet smíšené týmy řešitelů a nezabývat se jen čistě matematickými granty. Je nutné získat i doktorandy z jiných kateder.

4. Předpis pro provádění studijních programů na FEL

Prof. Ripka navrhnul na tomto zasedání předpis neprojednávat a dále pokračovat v práci v komisích. Proběhla diskuze o tom, zda má být předpis spíše delší a obsáhlý, nebo raději kratší a odkazující se na jiné předpisy a směrnice. Výsledkem bylo, že se pedagogická komise sejde s proděkany a předpis upraví, aby mohl být schválen na příštím zasedání AS FEL.

Doc. Malinský navrhnul změnit program zasedání a přejít k bodu 10 (datum dalšího zasedání), aby komise věděly, kolik mají času na práci.

Návrh na změnu programu (určení data příštího zasedání).

Hlasování o změně programu:

Pro: 20 Proti: 0 Zdrželi se: 0 Návrh byl schválen.

Návrh data příštího zasedání:
30. 5.
Hlasování:

Pro: 1 Proti: 10 Zdrželi se: 7
6.6.
Hlasování:
Pro: 18 Proti: 0 Zdrželi se: 2 Příští zasedání AS FEL se bude konat 6.6. 2003.

5. Směrnice děkana

Směrnice byla zahrnuta do předchozího bodu a AS FEL se jimi nebude nyní zabývat.
Pan děkan prohlásil, že je připraven předpis pro provádění studijních programů přepracovat, ale chce pečlivě vysvětlit jakým způsobem.

6. Bodové hodnoceni při habilitačním řízení na ČVUT

Doc. Malinský informoval, že připomínky k tomuto tématu vzešly z AS FEL v září minulého roku. Pan rektor měl změnu bodového ohodnocení hab. řízení ve svém volebním programu.
Závěr doc. Malinského zní, že řada doporučených změn vede správným směrem, některé by ale mohly vést k opačným výsledkům.
Pan děkan uvedl, že nelze už kompenzovat mezi jednotlivými kategoriemi. Jde o zpřísnění.

7. Zprávy z komisí AS FEL

Zprávy z činnosti pedagogické, legislativní a ekonomické komise AS FEL byly řečeny při projednávání předchozích bodů.

Ing. Hlaváč informoval o snaze Komise pro studentské záležitosti a informatiku zavést možnost placení studentskou kartou za tisk v učebnách SVTI. VIC ČVUT, které studentské karty vydává, čeká na potvrzení právníka, zda je to možné a peníze na kartě nepodléhají bankovnímu zákonu.

8. Celofakultní anketa o kvalitě výuky

P. Bačovský představil svůj návrh ankety na celofakultní hodnocení kvality výuky, který projednala pedagogická a legislativní komise na svém společném zasedání.
V následné debatě doc. Efmertová a Ing. Fuka namítali, že anketa je amatérská, obsahuje nevhodné otázky a přišla příliš pozdě, než aby katedry stihly provést. Celofakultní anketa musí být připravena odborníky a ve spolupráci s Poradenským střediskem FEL. Ing. Fuka a prof. Škvor se přimlouvali za elektronickou podobu ankety, pro zajištění její objektivnosti, anonymity vůči učiteli, ale i odpovědnosti vůči fakultě, protože student se vyjadřuje za sebe.
Pan děkan navrhnul, aby výsledky ankety byly zveřejněny tak, aby byly přístupné právě všem členům akademické obce.

Prof. Ripka předložil usnesení senátu:
AS žádá děkana FEL, aby vedoucím kateder uložil zveřejnit výsledky studentské ankety na webovských stránkách katedry do 30.6.2003. Výsledky budou roztříděny po jménech vyučujících. Anketa bude provedena ve všech předmětech.
Příklad formuláře je přílohou tohoto usnesení.

Hlasování o návrhu:

Pro: 15 Proti: 0 Zdrželi se: 3 Návrh byl schválen.

Ing. Kubátová předložila návrh:

AS FEL žádá vedení FEL, aby připravilo jednotnou anketu o hodnocení výuky tak, aby byla použitelná už v zimním semestru 2003/04.

Hlasování o návrhu:

Pro: 18 Proti: 0 Zdrželi se: 0 Návrh byl schválen.

9. Informace o semináři vedení elektrotechnických a příbuzných fakult

Doc. Malinský informoval přítomné o setkání předsedů senátů elektrotechnických fakult.
Ve srovnání s ostatními může AS FEL sloužit jako vzor.

10. Různé

P. Dobiáš informoval o dění v AS ČVUT.

Doc. Malinský oznámil, že se na FEL budují cyklostojany a jednání s městem o cyklotrase Strahov-Dejvice postupují vpřed.

Doc. Malinský přečetl odpověď pana rektora na dopis, ve kterém se AS FEL pozastavuje nad oznámením o zrušení výuky v době inaugurace děkanů. Oba dopisy jsou v příloze 14. a 15. zasedání AS FEL.



Michal Bačovský
tajemník AS FEL
Ing. Vít Záhlava, CSc.
předsedající AS FEL
doc. Ing. Karel Malinský, CSc.
předseda AS FEL

Přílohy jsou součástí ".rtf" verze zápisu.

  • Návrh rozpočtu ČVUT FEL pro rok 2003
  • Závěr EKAS z jednání o návrhu rozpočtu 2003 (30.4.2003)
  • Celofakultní hodnocení výuky-povinné předměty
  • Celofakultní hodnocení výuky-volitelné předměty
  • Odpověď rektora ČVUT na dopis AS FEL
Za obsah odpovídá: Ing. Jan Koller, Ph.D.