Zápis z 13. zasedání AS FEL ze dne 21. 3 .2003 konaného na ČVUT FEL v Dejvicích

(schválený dne 11. 4. 2003)

Přítomni: Dobeš, Efmertová, Fuka, Hlinovský, Jakovenko, Kašpar, Kubátová, Kyncl, Kočárník, Malinský, Němcová, Pěchouček, Ripka, Záhlava, Bačovský, Hlaváč, Knyttl, Třebický, Tyml
Omluveni: Tkadlec, Dobiáš, Aksamít
Hosté: doc. Mach, prof. Z. Škvor, doc. T.Bílek, doc. Wawrosz, prof. Haasz, p. Hrůza

1) Schválení programu 13. zasedaní

Návrh programu rozeslal předsedající předem v elektronické podobě. Program byl rozšířen o body "Informace p. Bačovského o setkání zástupců akademických senátů" a "Různé".

Hlasování:

Pro: 20 Proti: 0 Zdrželi se: 0 Program byl schválen.

Schválený program 12. zasedání AS FEL:

  1. Schválení programu 13. zasedání
  2. Kontrola a schválení zápisu z 12. zasedání
  3. Projednání a schválení Zprávy o hospodaření FEL za rok 2002
  4. Projednání a schválení části rozpočtu určené pro stipendia
  5. Informace p. Bačovského o setkání zástupců akademických senátů
  6. Projednání a schválení Výroční zprávy FEL za rok 2002
  7. Informace z komisí AS FEL
  8. Kontrola úkolů z předcházejících zasedání AS FEL
  9. Upřesnění programu výjezdu AS FEL na Temešvár
  10. Různé
  11. Stanovení data dalšího zasedání

2) Kontrola a schválení zápisu z 12. zasedání

K zápisu bude přiložen zápis ze schůzky pedagogické komise.

Hlasování:

Pro: 18 Proti: 0 Zdrželi se: 2 Zápis byl schválen s uvedenou přílohou.

3) Projednání a schválení Zprávy o hospodaření FEL za rok 2002

Pan tajemník krátce okomentoval zprávu o hospodaření. Zejména zmínil diverzifikaci zdrojů, problémy přeúčtování mezi jednotlivými akcemi, doplňkovou činnost a hospodářský výsledek.

Doc. Kašpar informoval o zasedání Ekonomické komise AS FEL - komise doporučuje zprávu schválit.

Následovala diskuse, v níž zejména:
Dr. Kyncl se zeptal na výstavbu bezpečnostního systému, která se stále odkládá. Doc. Wawrosz vysvětlil, že problémem je nutná rekonstrukce vrátnice, kde by byl instalován pult centrální ochrany.
Dr. Kyncl se dále zeptal, proč jsou ve zprávě uváděna stará čísla kateder. Doc. Wawrosz odpověděl, že jde o zprávu za loňský rok, kdy nová čísla dosud neplatila.

Hlasování:

Pro: 20 Proti: 0 Zdrželi se: 0 Zpráva o hospodaření FEL byla schválena.

Následovala diskuse o otázkách financování studentů studujících déle, než je standardní doba studia. Poplatky pokryjí cca polovinu nákladů na studenta, zbytek doplácí škola. Týká se to cca 150 studentů, přesné číslo vyplyne z rozpočtu školy.

4) Projednání a schválení části rozpočtu určené pro stipendia

Pan tajemník informoval o problému vyplácení stipendií. Termín výplaty byl stanoven na 14. - 16. 4., dosud však není schválen rozpočet ČVUT. Vedení FEL tedy požádalo senát o předběžné závazné schválení části rozdělení finančních prostředků určené pro výplatu stipendií.
Předběžná částka byla navýšena o 10% oproti loňskému roku, tj. na 5,5 mil. Kč.

Doc. Kašpar seznámil senát se stanoviskem Ekonomické komise. Komise doporučuje návrh schválit.

Hlasování:

Pro: 21 Proti: 0 Zdrželi se: 0 Návrh byl schválen.

P. Hlaváč se dotázal, proč dosud není schválen "rozpočet" ČVUT. Prof. Haasz odpověděl, že vedení ČVUT dosud návrh rozpisu dotace nepředložilo, AS ČVUT doufá, že bude předložen na mimořádném zasedání 26.3. Není však jisté, zda bude schválen, neboť AS ČVUT má k jistým partiím výhrady. Zdůraznil, že zpoždění není v žádném případě způsobeno Ekonomickou komisí AS ČVUT.

Předseda doc. Malinský se zeptal, kdy by mohl být rozpočet schválen. Prof. Haasz pravil, že ve středu (26.3.), ale pravděpodobně nikoliv celý. Doc. Malinský vyjádřil za AS FEL snahu vyjít v takto vznikající časové tísni vstříc při schvalování rozpočtu a sejít se v takovém termínu, aby bylo možné náš rozpočet schválit v co nejkratší době

5) Informace p. Bačovského o setkání zástupců akademických senátů

P. Bačovský seznámil AS FEL s průběhem setkání zástupců studentských komor akademických senátů v Liberci. Uvedl, že brněnská FEKT již deset let propaguje své studium na středních školách. Dále uvedl, že zájem o akademický senát je všude stejně malý.

Podrobná zpráva p. Bačovského je přílohou tohoto zápisu.

6) Projednání a schválení Výroční zprávy FEL za rok 2002

Proděkan Mach seznámil AS FEL s novou verzí zprávy, do které byly zapracovány připomínky senátorů z minulého zasedání.

Prof. Ripka informoval o schůzce Pedagogické komise AS FEL, kde se o výroční zprávě jednalo. Komise doporučuje zprávu schválit. Rovněž doporučuje přijmout doprovodné usnesení, jehož text prof. Ripka předložil. Vzhledem k jeho rozsahu se senátoři dohodli, že se jím budou zabývat na výjezdním zasedání na Temešváru. Zápis ze schůzky komise je přílohou tohoto zápisu.

P. Hošek se dotázal na tendenci zahraničních výjezdů studentů. Proděkan Mach odpověděl, že existuje drobný nárůst.

Hlasování:

Pro: 19 Proti: 0 Zdrželi se: 2 Výroční zpráva FEL byla schválena.

V rámci předchozí diskuse se pan Bačovský dotázal, proč nejsou dosud výsledky ankety "Dotazník k výuce" zveřejněny na webových stránkách kateder.
Proděkan Bílek uvedl důvody, zejména problémy s vypracováním celkové statistiky a fakt, že některé katedry doposud výsledky nedodaly.
Doc. Malinský podotknul, že by výsledky ankety měly být zveřejněny na katederních stránkách, pro každou katedru zvlášť.
Ing. Kočárník upozornil, že není definována forma zveřejnění. Dr. Kyncl upozornil, že je důležité, aby nezanikla návaznost vyučujících na předměty.
Doc. Malinský uvedl, že by pro zveřejnění měl být stanoven termín. Z diskuse vyplynulo, že by termín měl respektovat období předběžných zápisů. Jako vhodný se ukázal 30. duben.

Usnesení: "AS FEL žádá zveřejnění výsledků ankety "Dotazník k výuce" do 30.4.2003."

Hlasování:

Pro: 21 Proti: 0 Zdrželi se: 0 Usnesení bylo schváleno.

Doc. Malinský požádal prod. Bílka o uvedení kateder, které nedodaly výsledky.

7) Informace z komisí AS FEL

P. Hlaváč informoval o schůzce Komise pro studentské záležitosti a informatiku:

  • Adresář INFODEK: Neustále se naráží na problém přístupu k Infodeku z Karlova náměstí. Existuje možnost přístupu přes https, podmínkou je konto na dejvickém serveru FELNET n. FELIS. P. Hlaváč požádal senátory z KN, aby vyzkoušeli, zda se alespoň tímto způsobem na adresář Infodek, podadresář SENAT dostanou.
  • Cyklostojany: Stále pokračují jednání s městskou částí Praha 6. Na Strahovských kolejích vzniklo občanské sdružení cyklistů, které se v této záležitosti chce také angažovat.
  • Způsob vyhlášení rektorského volna: Komise kritizovala vyhlášení rektorského volna "ze dne na den", čímž došlo k narušení výuky, na které se nešlo předem připravit. Skutečnost, že bylo nutno najít termín vhodný pro všechny děkany považuje AS FEL za vysvětlení, ale nikoliv za omluvu. P. Hlaváč podal návrh:

"AS FEL žádá svého předsedu, aby dopisem upozornil vedení ČVUT na pozdní ohlášení termínu rektorského volna."

Hlasování:

Pro: 19 Proti: 0 Zdrželi se: 1 Návrh byl schválen.

Doc. Kašpar informoval, že obdržel od vedení FEL rozpis investicí na příští rok, který po zasedání rozešle senátorům a o kterém se bude jednat na příštím zasedání.

Prof. Ripka informoval o schůzce Pedagogické komise (zápis ze schůzky je přílohou tohoto zápisu):

a) Harmonogram interních grantů ČVUT: současný stav, kdy jsou granty přiděleny až v dubnu, je nevyhovující. Z diskuse vyplynulo následující usnesení:

"AS FEL žádá členy AS ČVUT, aby iniciovali jednání týkající se termínů přidělování finančních prostředků u interních grantových soutěží."

Hlasování:

Pro: 19 Proti: 0 Zdrželi se: 1 Usnesení bylo schváleno.

b) Rozptyl pedagogických úvazků: Průměrná čísla ve zprávě nedávají svědectví o extrémech. Proděkan Mach se zavázal, že bude o tomto informovat.

e) Studentská anketa na webu - již řešeno

f) Informace o vedoucích kateder
P. Bačovský informoval, že prošel katederní webovské stránky a hledal, kteří vedoucí zveřejnili své programy. Zjistil, že valná většina tak neučinila. Následovala diskuse, v níž zejména:
Dr. Kyncl požádal, aby byly zveřejněny i programy neúspěšných uchazečů, aby je bylo možno porovnat.
P. Třebický poukázal na skutečnost, že někteří uchazeči předložili materiály s gramatickými i jinými chybami, což považuje za další důvod zveřejnění v původní formě.
Doc. Malinský upozornil na nevhodnost tohoto způsobu; ostatně při vlastních výběrových řízeních bylo s některými uchazeči dohodnuto, že své texty bez porušení smyslu upraví.
Prof. Haasz připomněl, že si vyhradil úpravu svého textu, neboť inzerát o výběrových řízeních se zveřejněním textů nepočítal.
P. Bačovský navrhl usnesení:

"AS FEL žádá vedení FEL o zveřejnění záměrů vedoucích kateder ve smyslu usnesení z 11. zasedání AS FEL, bod 6".

Hlasování:

Pro: 18 Proti: 0 Zdrželi se: 2 Usnesení bylo schváleno.

8) Kontrola úkolů z předcházejících zasedání AS FEL

  • Fotografování: P. Hlaváč vyzval senátory, kteří se dosud nenechali vyfotografovat, aby tak učinili.
  • Kritéria pro habilitační řízení: stále trvá
  • Článek dr. Pěchoučka o menzách do Reflexu - ze strany časopisu není zájem o zveřejnění.
  • Fitcentrum na KN: Dr. Kyncl informoval, že úkol je stále zpracováván.
  • SVTI, informační systém: stále trvá
  • Marketingová strategie FEL: Prof. Ripka se odkázal na materiál doc. Starého a poukázal na to, že nejsou definovány termíny ani odpovědné osoby.
  • Plán propagace fakulty: stále trvá.

9) Upřesnění programu výjezdu AS FEL na Temešvár

Termín výjezdu byl stanoven na 4. - 6. 4. 2003. Ing. Záhlava seznámil senátory s vybavením objektu a organizačními záležitostmi.
Detailní program bude zaslán do konference senátu, k hlavním tématům bude patřit Dlouhodobý záměr FEL a doprovodné usnesení AS FEL k Výroční zprávě FEL.

10) Různé

Proděkan Mach informoval o úbytcích a přírůstcích ploch v roce 2002. Současný stav byl prakticky nezměněn.

Dr. Kyncl kritizoval ekonomické podmínky pro plánované dlouhodobé zahraniční výjezdy akademických pracovníků.

P. Třebický přednesl stížnost na nedodržení otevírací doby počítačové učebny 404. P. Hlaváč podotknul, že takovéto záležitosti je nejvhodnější řešit přímo s nadřízeným služby, kterým je ing. Dočkal.

Ing. Záhlava informoval, že senátu byla nabídnuta další nástěnka. V diskusi zaznělo, že stávající nástěnka ve vestibulu je sice "více na očích", ale není důvod nabídku odmítnout.

11) Stanovení data dalšího zasedání

Po krátké diskusi byl jako vhodný termín navržen pátek 11.4.2003, 9:00, místnost 80.

Hlasování:

Pro: 16 Proti: 0 Zdrželi se: 1 Termín byl schválen.



Ing. Jiří Jakovenko
tajemník AS FEL
Josef Hlaváč
předsedající AS FEL
doc. Ing. Karel Malinský, CSc.
předseda AS FEL

Přílohy:


Příloha: Zápis ze schůzky Pedagogické komise AS FEL

Schůzka ped. komise (PK) AS FEL 20.3. 2003

účastníci: Ripka, Pěchouček, Bačovský, Kubátová, j.h. Malinský

1. Výroční zpráva
2. Jiné

ad 1
PK doporučuje přijmout a schválit doprovodnou rezoluci (jak bylo kdysi zvykem).
To umožní více zdůraznit prvky, které jsou dle AS důležité a v celku zapadnou (klíčové úspěchy, notorické problémy).
PK navrhuje toto znění

Stanovisko AS FEL k Výroční zprávě za rok 2002

Zpráva je tradičně vyčerpávající, mnohé připomínky AS byly zahrnuty. Chybí nám ale konkrétní srovnání kriterií kvality s jinými fakultami (Brno, špičkové zahraniční instituce). Zpráva neobsahuje hodnocení činnosti fakulty vzhledem k vytyčeným cílům ve volebním programu děkana (eventuelně dlouhodobému záměru fakulty).
Vedení řídilo fakultu kvalifikovaně, mnohým problémům se dařilo předcházet a na vnější podněty včas reagovat. Oceňujeme, že vztah vedení FEL k vedení ČVUT byl, při zachování důsledných postojů, korektní.

Studenti
V minulém roce vzrostl počet absolventů, což je velmi pozitivní. Bohužel však již třetí rok po sobě mírně klesl počet studentů, což již nelze vysvětlit vnějšími (demografickými) příčinami. Při analýze počtu studentů je třeba neuvažovat jen absolutní číslo, nýbrž i jeho vztah k vývoji počtu studentů na konkurenčních fakultách i jiných fakultách ČVUT. Klesá totiž i podíl FEL na celkovém koláči ČVUT. Jedním z důvodů může být zanedbání vnější komunikace a propagace.
Je dobré, že řešení nízké průchodnosti (dlouhodobě kolem 30%) v prezenční formě studia je jednou z priorit nového pedagogického proděkana. AS však již dříve upozornil na mnohem horší situaci v kombinované formě, kde průchodnost činí nepřijatelných 5%. Tento fakt nelze tutlat, ale je ho třeba řešit. V této věci se za poslední rok zřejmě nic nepodniklo. AS považuje za nepřípustné a pro FEL škodlivé přijímat studenty, kteří evidentně nemají předpoklad studium dokončit. Vede to k šíření pocitu zmaru a atmosféry nízké náročnosti. Místo recyklace beznadějných se fakulta musíme snažit získat více nadaných studentek a studentů.
Další důležitou prioritou nového proděkana je celoživotní vzdělávání - zatím naprosto neúspěšná oblast činnosti fakulty.

Mobilita
AS považuje za potřebné zvýšit mobilitu učitelů oběma směry, s důrazem na dlouhodobější pobyty. Stav AS kritizoval již před rokem, k žádným opatřením ale nedošlo (např. avizované plánování zahraničních cest, které by předem řešilo problém "nepostradatelnosti").
Za důležitou považujeme i oboustrannou mobilitu studentů. S tím souvisí zajištění opravdu kvalitní výuky v angličtině. Automaticky jsou na tento úkol připraveni ti, kteří sami strávili delší dobu v zahraničí. Ostatním je třeba nabídnout kvalitní jazykové kurzy. Doporučujeme vytvořit precizní analýzu studia v angličtině jak s ohledem na její poptávku (a navrhnout řešení jak ji zvýšit) tak na kvalitu (a navrhnout řešení případných nedostatků, motivace, atp.)

Kriteria hodnocení vědecké činnosti:
Nová kriteria podporující kvalitu jsou jedním z hlavních úspěchů současného vedení. Po roce jejich platnosti bude vhodné provést drobné korektury a předložit je AS ke schválení tak, aby nová kriteria mohla platit od začátku roku 2004. Uvážit je třeba i situaci zaměstnanců, kteří mají pracovní úvazek i mimo FEL. Do kriterií navrhujeme i přidat bonifikaci činností, které jsou z celofakultního hlediska žádoucí (hostování profesorů, vlastní pracovníci v cizině, propagace fakulty).

Propagace fakulty a vnitrofakultní komunikace
Přestože byla tato oblast zdůrazněna ve volebním programu děkana, došlo v posledních letech spíše ke zhoršení. Po kritice senátu se zvýšila úroveň dne otevřených dveří a obnovily se propagační přednášky na středních školách. Vznikl plán akcí, který ale nebyl realizován - zatím chybí konkrétní termíny a osobní zodpovědnost. Nové webovské stránky mají sice zvláštní sekci pro uchazeče o studium, k zásadnímu zlepšení ale nedošlo. Vázne i komunikace směrem dovnitř. Bulletin FEL v podstatě zanikl. Veřejné diskuse a setkání se v poslední době nepořádají (i chyba AS). Vedení aktivně nekomunikuje s akademickou obcí.
Domníváme se, že internetové rozhraní k fakultě bylo dlouhodobě podceněno - jak směrem ven (propagace) tak pro vnitřní potřebu fakulty (například webovský přístup k fakultním mailům, poskytnutí prostoru studentům na vlastní homepage, provázání z IS, atp.). Jsme si vědomi, že návrh spolehlivých, moderních a informačně nosných (včetně 100% aktuálnosti) internetových stránek fakulty je náročný úkol. Navrhujeme zpracování kvalitní studie rozvoje a vývoje využití internetu, popř. za spolupráce profesionálů.

Pracovní klima
Péče o pracovní prostředí dává studentům, návštěvníkům i zaměstnancům jasný vzkaz o instituci. Vítáme systematickou činnost TPO. I drobné věci jako odstranění plechového monstra z dejvického vestibulu nám dělají radost. Věříme, že bude dost sil na instalaci stojanů na kola, vyřešení problémů s prázdnými nástěnkami, instalaci digestoře v Dejvickém bufetu, analýzu kvality bufetu na Karlově nám., atp.
Je třeba ocenit kulturní aktivity spolku Elektra, největším přínosem pro fakultu je však dvacetiletá existence Filmového klubu. Podobné aktivity v budově je třeba podporovat, přivádějí sem např. středoškolské studenty. Cenné by např. bylo zorganizovat odborné přednášky pro veřejnost, nabídnout výhodné či bezplatné zapůjčení prostor pro další kulturní akce.

Úkolem AS není chválit vedení, předchozí text může proto vyznívat jednostranně kriticky. Připomínáme tedy, že jsme nedávno stvrdili jednohlasnou volbou, že prof. Kučera je pravým člověkem pro řešení problémů naší velké fakulty. Přejeme jemu i celému jeho týmu mnoho sil do nadcházejícího roku i do celého tříletého funkčního období.

ad 2
a) znovu kritizován harmonogram IG ČVUT - požadovat, aby granty byly uděleny v lednu a ne v dubnu - problém s vazbou na schválení rozpočtu lze snad vyřešit na úrovni AS ČVUT - kontaktovat naše zástupce
b) rozptyl ped. úvazků: průměrná čísla ve zprávě nedávají svědectví o extrémech- sleduje je někdo?. Oproti tomu jsou zaměstnanci nuceni vyplňovat nesmyslné přehledy pracovní doby
c) Vyrovnanost hodnocení paralelek (u velkých předmětů) - plánujeme na toto téma schůzku s proděkanem. Müllerem
d) Nízká účast na přednáškách - téma diskusí na katedře počítačů, PK se těší na jejich nápady
e) Studentská anketa na webu - zatím se neobjevila
f) informace o ved. kateder na webu se zatím neobjevila - AS doporučil dne 10.1.
g) doporučujeme vystavit na webu materiály ze sestavování VR (CV členů, anketa) - chybí její webovská stránka


Mezinárodní setkání zástupců studentských komor akademických senátů elektrotechnických a informatických fakult v Liberci

6. - 7.3. 2003

Michal Bačovský
zástupce FEL ČVUT

1. Účastníci setkání

Mezinárodní setkání zástupců studentských komor akademických senátů elektrotech nických a informatických fakult v Liberci bylo již druhým setkáním svého druhu, první se konalo v Plzni v únoru 2002.

Libereckého setkání se zúčastnili vyslanci všech elektrotechnických fakult v ČR a také kolegové z Fakulty elektrotechniky a informatiky Slovenské technické univerzity v Bratislavě, FEI STU.

Programovým garantem setkání byl Jan Mertl z FEKT VUT, organizačním garantem byl Ing. Josef Novák z FM TUL, záštitu nad setkáním převzal pan Doc. Dr. Ing. Jiří Maryška CSc. děkan FM TUL.

2. Hlavní témata jednání

Celé setkání bylo zaměřeno na tři podstatné problémy elektrotechnických fakult: propagace studia na středních školách, mobilita studentů a nezájem studentů o dění na jejich vlastní fakultě.

2.1 Propagace studia na středních školách

2.1.1. Celkový postoj elektrotechnických fakult

Propagací studia a zvyšováním povědomí o vlastní existenci mezi středoškoláky se zabývají všechny elektrotechnické fakulty. Elektrofakulty cítí klesající počet uchazečů o studium a snaží se pro sebe získat maximální podíl ze všech zájemců o studium elektrotechniky. Regionální fakulty se snaží, aby studenti z okolí studovali u nich a neodcházeli do Prahy nebo Brna. Naopak FEL, FEKT a FIT se snaží získávat studenty ze všech regionů. Propagace studia přímo mezi středoškoláky se zdá jako nejvhodnější a nejefektivnější řešení vzniklého problému.

2.1.2. Propagační jízdy organizované FEKT VUT

Nejvíce se propagaci na středních školách věnuje Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně. První cestu na střední školu, tzv. "spanilou jízdu", vykonali před 10 lety. Nejdříve jezdili na střední školy pouze studenti a o dopravu a organizaci se starali sami. Vyslaní studenti dokázali navázat vztah se středoškoláky a byli jim věkově blízcí. Bohužel se studenti potýkali s nedostatečnou technickou podporu. Cestování hromadnou dopravou bylo pomalé a vyčerpávající, propagačních materiálů a pomůcek pro prezentaci si mohli vzít jen minimum. Kvůli těmto problémům se "spanilých jízd" začali účastnit i vš. učitelé. Jednotliví pedagogové zpočátku dělali reklamu spíše svému oboru a své katedře, než celé fakultě. O dalších okolnostech studia na dané fakultě měli málo informací a nedokázali předvídat otázky středoškoláků. Ukázalo se, že pedagogové jsou většinou pro středoškolské studenty nezajímaví a studenti se jich bojí ptát.

Organizace "spanilých jízd" se postupně zlepšovala a nyní dosáhla již velmi dobré a profesionální kvality. Vyslanci fakulty, ve složení student a pedagog, mají k dispozici vůz s řidičem a audiovizuální techniku. Vyvážená prezentace představí studium na FEKT ze všech pohledů, které by středoškoláky mohly zajímat. ( Měl jsem možnost ji vidět.) Na "spanilé jízdy" jsou vysíláni pouze vybraní studenti a učitelé, jejichž informovanost a vyjadřovací schopnosti jsou na potřebné úrovni. Prezentace je vypálena na CD a je dostupná všem vyslancům.

O kvalitě prezentací svědčí i údaj, že po 14 dnech prezentací stoupnul počet přihlášek o 800.

2.1.3. Přínos FEI STU

Podobnou prezentaci jako FEKT dělá i FEI STU v Bratislavě. Tato fakulta navíc rozesílá svým absolventům materiály o studiu a tím 'láká jejich potomky'. Rovněž FEI má kvalitní a vtipnou prezentaci určenou k předvádění na středních školách.

2.1.4 Názory reprezentantů střední školy

Na jednání zástupců akademických senátů byli jako hosté pozváni i ředitel Střední průmyslové školy v Liberci s jedním studentem 4. ročníku. Jednotliví senátoři kladli oběma mnoho otázek. Zajímalo je, kde berou středoškolští studenti informace o vysokých školách, jak moc se nechají ovlivnit propagačními materiály a propagačními jízdami, zda navštěvují dny otevřených dveří, kolik mají informací o připravovaném strukturovaném studiu a další.

Odpovědi obou zástupců střední školy přinesly mnoho zajímavých poznatků. Pan ředitel soudí, že středoškolští studenti volí vysokou školu především podle její pověsti a nedají se příliš ovlivnit propagací.

Student 4. ročníku míní, že středoškoláci hledají většinu informací o vysokých školách na internetu a hojně využívají dnů otevřených dveří. Středoškoláci sledují se zájmem i propagační návštěvy a dělá na ně dojem použití vyspělé techniky. ( V této souvislosti velmi kladně hodnotili propagační návštěvu z FEL ČVUT a uváděli ji jako příkladnou.)

Informovanost o strukturovaném studiu má své trhliny. Například mezi studenty kolují dva názory na obtížnost matematiky ve strukturovaném studiu. Optimisté tvrdí, že rozsah matematiky byl omezen a předmět je průchodnější. Pesimisté hlásají, že byla omezena pouze hodinová dotace a obsah zůstal stejný.

Nejistota panuje i v otázce, zda po absolvování bakalářského bloku studia otevře daná fakulta magisterský blok, který studenta zajímá.

Malé povědomí o studiu jazyků na vysoké škole některým středoškolákům ztěžuje rozhodování, kde budou studovat.

Oba zástupci střední školy považují za vhodné, aby propagační návštěvy předcházely dnům otevřených dveří. Shodují se také, že ideální dobou na oslovení studentů je třetí ročník.

2.2 Mobilita studentů vysokých škol

Mezi účastníky panovala obecná shoda, že možnost cestovat do zahraničí je na elektrofakultách využívána nedostatečně. Ze všech dotčených fakult je na tom nejlépe FEL ČVUT. Hlavní roli sehrává fakt, že FEL sídlí v hlavním městě. Vnitřní problémy FEL ohledně výjezdů zde nebudu řešit. Jednání v Liberci nepřineslo v tomto směru nic podstatného.

2.3 Zájem studentů o akademické senáty a dění na fakultě

Zástupci všech fakult potvrdili malý zájem studentů o dění na svých fakultách. Příčin nezájmu studentů je několik.

Obecně asi platí, že studenti technických vysokých škol mají zájem o techniku a ne o humanitní vědy. Nadneseně řečeno, jsou jim bližší stroje než lidé. Nevěnují se společenskému dění a práci s lidmi. Nezajímají je vize, argumenty a názorové směry, které doprovázejí každou veřejnou činnost.

Značný podíl na nezájmu studentů mají i samotné fakulty. Svojí velikostí, náročností studia a nezájmem o studenta jako jednotlivce se stávají anonymní továrnou na technické vzdělání. Každý pokus o změnu se setkává s odporem a ztuhlostí fakultního aparátu. Nelze se divit, že v takovém prostředí se studenti nechtějí angažovat.

Jako nápravu neveselého stavu některé fakulty různě zvýhodňují studenty z akademických senátů. V úvahu připadá internet na kolejích zadarmo, zvýhodnění při přidělování kolejí a další. Účastníkům jednání se tato cesta nezdála vhodná, protože by mohla vést k účelové kandidatuře do senátů.

3. Postřehy pro FEL ČVUT

Pro FEL je výhodné se účastnit těchto setkání, protože přinášejí mnoho nových informací a podnětů. Dále uvedu několik konkrétních postřehů, které by se daly použít v praxi na FEL ČVUT:

3.1 Propagace studia na středních školách


Rychle se zbavit iluzí o pražské výjimečnosti a nepřekonatelnosti.
Stejně rychle se zbavit lidí, kteří za propagaci až doteď nesli zodpovědnost.
Svěřit propagaci Poradenskému středisku a rozšířit jeho pravomoci.
Vytvořit plán jízd na střední školy se zřetelem na potřeby středoškoláků.
Vytvořit jednotnou a profesionální prezentaci na CD.
Vytvořit kvalitní výjezdní tým a vybavit jej odpovídající technickou podporou.
Prezentovat naše přednosti před ostatními fakultami (rozvrh na internetu, zapisování na zkoušky přes počítač a další.)
Člověku, který má na starosti webové stránky fakulty nabídnout jiné zaměstnání.
Najít někoho, kdo udělá dobré webové stránky odpovídající požadavkům všech potenciálních čtenářů.

3.2 Mobilita studentů

Uvést našim studentům konkrétní příklady jiných studentů, kteří byli v zahraničí.
Stanovit jasná pravidla pro uznávání předmětů.
Přednášející by se měli na přednáškách zmiňovat o svých zahraničních pobytech, aby vzbudili zájem studentů.

3.3 Zájem studentů o akademické senáty a dění na fakultě

Změnit přístup ke studentům ze strany učitelů a vedení; podporovat dialog a zpětnou vazbu.
Změnit náplň některých předmětů a zavést nové předměty; hlídat kvalitu předmětů.
Zajistit, aby fakulta vychovávala rozvinuté osobnosti; veřejně ocenit talenty; dát příklady.

4. Závěr

Přínos setkání vidím v postřezích, které jsem vypsal v předešlém bodě. Věřím, že můžeme převzít zkušenosti z FEKT při přípravě prezentace a organizaci "spanilých jízd". Názory a požadavky středoškolských zástupců také mohou pomoci při tvorbě koncepce propagace studia na FEL.

O výchově studentů v rozvinuté osobnosti a celkovém klimatu na FEL je vhodné zahájit diskusi probíhající napříč celou akademickou obcí. Změny jsou dle mého názoru nezbytně nutné, chce-li FEL být uznávanou fakultou v celoevropském kontextu.

Příští rok by měla být organizátorem FEKT VUT. Byl bych rád, kdyby se po FEKT VUT ujala organizace FEL ČVUT.


Jako přílohu přikládám závěry formulované na setkání a propagační materiály některých fakult.

Za obsah odpovídá: Ing. Jan Koller, Ph.D.